Friday 31 August 2018

PULUT LEMAK CEMPEDAK

Pulut Cempedak....
Minggu lepas dan minggu ni asyik makan Daging dan Pulut
Daging sebabmusim Raya Qurban kan...
Pulut la memang sebab musim raya juga
Tapi kalau x raya pun nak rumah aku mak aku  memang selalu masak pulut..
Kalau kat Kedah plak memang pulut dah jadi makanan ke-2 selepas nasi putih.
Kalau sarapan Pulut Ikan Masin..
Pulut Kelapa..
Pulut Ikan Pekasam...Ketupat Pulut...
Pulut Kuning..Pulut Durian..Pulut Mangga
Macam2 pulut lah
Musi durian baru ni banyak kali makan Pulut Durian...


Ni musim Cempedak plak
Mak aku buat  Pulut  Cempedak..
Mmm...aku suka cempedak
Goreng pun aku suka
Makan gitew jer pun aku suka
Makan ngam Pulut pun aku dah mula suka
1st time aku makan Pulut Cempedak tahun 2016
Ada tulis pasal PULUT CEMPEDAK kat sini.....
Sebelum tu raaanya aku lum pernah makan
Tapi mak aku cakap mak aku memang biasa dengan menu Pulut Cempedak ni..
Kata mak aku kalau kat Kedag Pulut  Cempedak mang biasa
Mak aki citer dolu2 kat kampung nenek kalau musim cempedak memang akan ada yang sampai buat Kenduri Pulut Cempedak
Mak aku kata dolu2 memang swsapa yang ada dudun cempedak ..
Kalau cempedaknya menjadi dengan banyak akan buat Kenduri Cempedak
Cempedak yang terlalu banyak dan masak serentak memang x habis dimakan..
Maka yang ada dusun akan buat Kenduri Pulut Cempedak iaitu Pulut Lemak dimakan bersama cempedak masak..
Pulut Lemak tu camaner...?
Pulut Lemak tu sama macam Pulit Kuning..
Cuma bezanya Pulut Lemak versi Putih Bersih x dicampur kunyit
Aku tahu Pulut Lemak sebab mak aku memang selalu sangat masak Pulut Lemak
Kadang mak aku buat Pulut Inti Kelapa Manis
Kadang Pulut Lemak tu makan ngam Sambal Tumis..
Ada juga mak aku masak Pulut Lemak versia warna biru makan nga  Homemade Kaya...
Aku memang suka pulut...
Agaknya sebab swlalu sangat mak aku masak pulut..
Mak aku lak cakap mak aku dah dibiasakan pulut sejak dari kecil
Mak aku citer zaman nenek muda2 dulu nenek memang tanam Padi Pulut dalam sawah..
Mak aku kata stok pulut kat rumah nenek x pernah putus..sama macam beras biasa
Mak aku cakap masa tu bukan nenek sahaja yang macam tu..
Hampir semua penduduk pun sama..
Mengusahakan saqah padi sendiri untuk keperluan makanan sendiri dan juga untuk dijual...
Kata mak aku setiap keluarga akan ada JELAPANG a.k.a KEPUK tempat menyimpan padi sendiri..
Macamana Jelapang tu..?
Mak aku kata Jelapang tu macam pondok kecil yang didirikan berhampiran rumah dan didalamnya disimpan stok padi untuk keginaam keluarga  sehingga sampai musim menuai padi yang seteruanya..
Kalau ahlinkeluarga ramai..maka bangak lah stok padi kena simpan..
Begitu juga jika ada keluarha yang memang merancang untuk mengadakan kenduri kahwin dan sebagainya.
Nenek pun sama jugamm.
Bila beras dah tinggal sikit mak aku cakap nenek akan keluarkan padi pulut dari JELAPANG dan jemur seharian supaya cukup kering dan memudahkan kerja2 menumbuk padi..
Bila dah moden sikit mak aku kata kerja2 menumbuk padi diambil alih oleh mesin.
Tapi mesin tu hanya ada dikilang padi
So..mak aku kata atuk yang akan bawa padi tu daalam guni dan hantar ke kilang untuk dimesin..
Semua penduduk kampung pun hantar ke kilang yang sama untuk mesin padi menjadi beras..
Mak aku kata kebiasaanya kalau ramai sangat yang hantar padi pada hari yang sama maka kena Q la..
Bukan Qacam nak masuk toilet tuTapi guni padi tu yang kena Que..
Sapa yang datang hantar kemudian kena lah tunggu lama
Kadang sehari atau beberapa  hari baru sampai giliran dan  boleh datang amik beras.
Begitu juga dengan stok Pulut
Mak aku kata nenek akan pastikan bekalan beras dan pulut tidak terputus.
Sekarang bila nenek dah x mengusahakan lagi sawah padi..
Nenek still memastikan bekalan beras dan phlut ssntiasa ada dalam tong beras..
Betul sebab bila stok pulut dah nak habis nenek akan ajak Achik dan Pakcik gi Paxang Besar untuk beli stok beras pulut



 Ok....Pulut Cempedak...
Hanya aku ngan mak aku yang makan..
Kakak x suka..
Abang lak asyik x sempat nak makan cempedak ni
Cempedak yang bawa balik dari Kedah hari tu pun sampai dah naik hitam mak aku simpan untuk abang makan..
Tapi abang x sempat nak amakn pun..
Akhirnya terbuang
Pastu ni cempedak yang mak aku beli semula supaya abang dapat makan...


 Cempedak Goreng hari tu pun abang x sempat makan
Ni Pulut Cempedak pun abang x sempat makan..
Tapi xper ada lagi sebiji cempedak belum dikopek



Ni 2 biji cempedak yang mak aku baru beli
Cempedak ni ada ceritanya...
Petang kelmarin...mak aku cakap nak beli cempedak. .
Masa otw balik nampak ada gerai buah yang jual cempedak kat tepi jalan dekat kuaters tu..
Nampak ada tulis 1kg rm8
Tapi xde parking nak benti..
Aku ajak mak aku pusing dulu kot2 ada lagi tempat lain yang jual cempedak yang ada parking..
Pusing kali pertama x nampak
Masa pusing nak balik nampak ada lori cempedam dekat sekolah agama tepi Balai Bomba tu..
Ada tulis 1kg rm5
Ini sudah BAGUS..!!!
Lagi murah..lagi banyak cempedaknya.
Sebab mak aku parking tepi lori tunjwr aku x turun la..
Selalu aku yang jadi tukang beli pefai..rambutan..even durian pun
Tapi ni dah mak aku parking tepi lori jer aku x turun..
Mak aku sendiri yang tirun gi beli
Kata mak aku penjual tu peramah..
Penjual tu orang Pokok Sena Kedah..
Dah la jual dengan harga lebih murah..
Cepedaknya fresh  dan kulitnya masih hijau
Mak aku beli 2 biji


 Haaaa....cantiknkan isi cempedak nj


Isinya tebal dan manissss....
Juicy.....
Aku sukaaaa sangat...
Berulas2 aku makan cempedak ni
Tak sempat nak goreng pun aku dah makan berulas2
Sebab tu mak aku kata nak buat Pulut Cempedak


 Isinya besar2..
Ops...mak aku cakap ini dipanggil ulas..
Ok...ulasnya besar2...
Kuning...manis.....berjus


Pulut Lemak
Untuk makan ngan Cempedak...
Mak aku kata ada orang makan Pulut Cempedak dengan kuah santan macam makan Pulut Durian
Tapi ni versi Pulut Lemak dengan cempedak..


PULUT CEMPEDAK

1/2 kg pulut
(rendam beberapa jam @ semalaman)
2 cawan santan segar + sikit garam
1 daun pandan

Buah cempedak masak ranum

1. Kukus pulut yang sudah direndam bersama daun pandan.
2. Bila pulut sudah jernih & masak,keluarkan pulut dari kukusan & masukkan dalam bekas yang agak besar.
3. Tuangkan santan bergaram dalam bekas pulut sambil dikacau dengan sudip hingga rata.
4. Pulut akan menyerap santan & akan jadi kering & berkilat..
5. Hidang bersama cempedak masak ranum


Nyum3...
Ok...bye..!

2 comments:

  1. Salam Hari merdeka. Semoga Kita Masih dapat mengekalkan kemerdekaan Kita.. Dari segi kehidupan Dan amalan hidup Kita termasuk pemikiran.

    Ini Hari makan tempoyak tilu masak dengan daun daun kayu.. dengan petai .telor Dadar goreng campur cili PADI.
    Macam kena rendang perut.. lama tak makan sepedas gitu.. tubdia dinner merdeka.. haha
    Brunch mi hun pedas.
    Terus amik semngkuk plain yoghurt campur buah grapes. Makan.. lega sikit.

    Cuaca Ada sejuk sikit tapi telahan news kata Akan panas balik. Tak tau la..
    Makan cempedak goreng..cempedak mentah. Lepas tu.biji cempedak..sedap. macam biji.nangka rebus..

    Tapi makan Benda ni best. Tapi bila Harri sejuk...bila nak sembahyang subuh.. Baru rukuk .pssssst
    Dah kena ambik air sembahyang..hahahaha
    Kena sapu minyak panas dulu..
    Kalau tak berulang


    ReplyDelete
  2. Aalam merdeka juga sis nor..
    Waaa...sis nor pun ada tempoyak tipu jugak ker..?
    Hahaha...makan tempoyak tipu xper...x berdosa..jangan tipu jer nanti berdosa..
    Betullah makan yoguard boleh ubati rasa pedas..
    Kiter ada tengok kat Bacakyard Science...
    Kat Malaysia pun cuaca dah ikut suka jer sekarang..minggu lepas erea rumah kiter 3x kena laluan ribut..
    Mak kiter cakap ribut tu just lalu jer..
    Mak kiter pun ada simpan biji cempedak nak rebus..
    Heeee....tapi kiter x suka biji cempedak rebus..
    Kacang rebus kiter suka la...

    ReplyDelete