Friday 3 August 2018

SCONE DURIAN

Jika ke Cameron Higland....
Mesti Ladang Teh Boh akan masuk dalam itinerary
Kalau gi Ladang Boh...
Jangan lupa a cup of hot tea
With Hot Scone..
Sambil  sapu butter...cream & strawberry jam pada scone...
Sambil melihat pemandangan kebun teh...
Dengan udara yang sejuk dingin
Sambil hirup secawan teh O panas...
Owhhhhh......heaven!

Tapi itu adalah CONTOHHH....
Hahahaha....
Apa yang sedang aku lakukan adalah.....
Menggigit Scone
Sambil menghirup Teh O Panas....


Sambil berdiri tepibtingkap menghadap cuaca  sejuk kerana baru lepas hujan..
Hahahaha....cuaca macam tahu kat umah ni ada scone...
Balik dari sekolah
Sambil menanti mak aku masak nasi untuk dinner
Aku amik scone yang mak aku dah masak pagi tadi....
Huh....nikmatnya scone...!
Kena dengan balik dalam hujan ...
Tak sempat tukar baju
Aku capai handphone sambil layan handphone
Sambil gigit scone sambil pejam2 mata feel makan scone...


 Haaa.....
Yang Title atas tu Scone Durian tu
Inilah dia....
Tapi ni mak aku nyer...
Mak aku yang makan scone sapu butter
Add Durian Jam...
Haaaa......aku xmo derhaka pada English food ni..
English Scone mana ada orang vs ngan durian..?
Omputih mana makan durian...
Dorang cakap durian busuk macam shit..!
Memang kohajar ar...makanan kita disamakan dengam shit..!
Yang dorang makan blue cheese tu..?
Mmmm.....tapi walaupun aku suka durian
Tapi bab nak makan durian ngam scone memang aku x akan la
Mana feel nak makan scone ngan durian jam sebab bau durian tu kuat sangat..
Hilang rasa ori scone
Kalau scone kena la sapu butter @ cream..
Pastu sapu sikit fruits jam...
Minum teh O panas...
Baru ngam...!!!

 Actually....Scone ni request dari kakak...
Aku pu  dah lama request nak makan scone
Dolu2 masa kakak ..abang masih sekolah menengah....
Mak aku selalu baking scone waktu pagi..
Bangin pagi masa nak mandi...
Sejuk2 kuar dari bilik air...
Satu rumah bau harum scone sedang di oven
Pastu setiap orang mak aku dah siapkan sorang 1 tuppeware bekal isi scone ngan jem
Setiap orang juga akan dapat sebiji hot scone siap dibungkus dalam kitchen towel untuk sarapan dalam kereta..
1 tumble penuh teh O panas juga untuk share minum dalam kereta
Sambil.mak aku drive  dikegelapan pagi
Sambil aku...abang ngan kakak berebut teh O sebab teh O tu hanya 1 tumble kena kongsi
Scone plak sampai aku dah boleh hafal...
Mesti mak aku akan baking 12 pcs
Setiap tuppeware mak aku akan isi 3pcs scone
3 tuppeware dah 9 scone
Pastu setiap orang akan dapat 1 lagi hot scone yang dah siap sapu butter dan jem untuk sarapan dalam kereta otw gi sekolah.

Banyak juga dah post about scone sebelum ni
Antaranya...
BEKAL SCONE kat sini...
CHEESE SCONE kat sini...
CRANBERRY SCONE kat sini...
PLAIN SCONE kat sini...

Resipi pun aku C&P jer entri sebelum ni sebab mak aku cakap basic scone ni sama jer...
SCONE
2 cup tepung gandum
1 tbls baking powder
1/2 tsp garam
5 tbls chilled butter
1 cup dreid fruits - ganti ngan 6 biji strawberry cincang
1 telur
3/4 cup susu cair

1. Potong dadu butter yang masih sejuk.
2. Gaul & ramas dalam tepung yang dh ayak dgn baking powder & garam.Tambah dreid fruits/strawberry
3.Buat lubang dalam tepung tu & tuangkan telur & susu.
4. Cepat2 gaul & canai tebal agak2 1.5 cm serta terap .Sapu sikit susu cair atas scone & bakar lebih kurang 20 minit hingga luarnya garing..Hidang dengan butter & jem...

****.Pesan mak aku.....Jangan uli sbb nanti scone akan liat & keras.gaul sekadar bercampur rata & boleh canai je.
. Dough scone memang kasar & tidak licin macam biskut.Lagi satu  scone mesti agak tebal & besar...Kalau buat kecik2 macam biskut nanti tekstur scone akan berubah..



Tapi sejak kakak dan abang dah habis sekolah
Dan tinggal aku jer
Mak aku dah jarang sangat baking scone..
Aku request pun mak aku selalu pospon
Sampailah hari Rabu pagi...
Bila bangun pagi nak mandi...
Tiba2 1 rumah ada bau scone sedang dibaking


 Dannnn....
Yang paling mengejutkan disubuh hari Rabu itu
Tukang baking scone itu ialah KAKAK..!!
Haaaaa.....satu pemandangan yang agak luar biasa..!
Hahahaha...mimpi apa kakak..?
Pagi2 buta baking scone


 Ada 2 tray scone
Yang semuanga berjumlah 25 pcs( aku kira dalam pic ni haaa...)
Kakak dengan gigihnya sedang menunggu ditepi oven..

Ketika aku dan mak aku sudah siap nak gerak..
Tray yang pertama baru sahaja masak
Kakak sedang menunggu tray ke-2
Aku bawa bekal 5pcs scone
Dalam kereta mak aku suruh kuarkan sebiji sebab mak aku cakap bau dia buat mak aku xleh focus nak drive..
Hahahaha ...share sorang separuh ngan mak aku
Memang x puas makan ...
Takper balik nanti boleh makan lagi..
Takkan bahis kakak nak makan 2 tray scone tu..!
Masa dalam kereta aku tanya la mak aku..
Kakak tu demam ker ...awal2 pagi baking scone?
Hahaha...soklan KBAT..!
Mak aku cakap dari malam tadi tu kakak request soh mak aku buat scone
Bila mak aku cakap pagi2 leceh rushing takut lambat nanti jalan jem..
Kakak kata kakak sanggup bangun awal tolong baking
Oooooo......sebab tu ker...
Patutlah kakak yang baking
Rupanya sebab memang request kakak la scone tu...



Sib baik masa balik petang tu aku nampak ada 5 pcs scone dalam tuppeware oren
Rasanya abang lupa nak bawa bekal
Atau memang abang xnak bawa..
5+5 baru 10pcs
Huh...kakak bawa bekal 15 pcs scone ?
Huh...craving betul tuh...!
Semalam masa tanya kakak habis ke scine tu
Kakak cakap ssmua habis....kakak bawa bekal banyak makan ngan kawan2 tempat kerja...
Ok...bye..!

No comments:

Post a Comment