Wednesday 1 August 2018

NASI AYAM SOUTHERN

Nasi Ayam Southern
Nama asal dia panjang ...
Southern Yellow  Chicken Rice
Tak tahu siapa yang cipta nasi ni
Mak aku cakap ni bukan resipi ciptaan mak aku
Bukan juga resipi turun temurun
Tapi yang pasti memang sempoi sedap


Mak aku masak hari Sabtu
Weekend kena makan special
Walaupun just Nasi Telur Dadar pun special la jugak kan....
Sebab weekend boleh makan dengan tenang


Pinggan mak aku yer...
Haaa....jangan ingat aku makan banyak macam ni lak..
Hahaha....
Xnak snap pinggan aku sebab aku just amik sikit nasi & seketul drumstick jer
Kalau snap pinggan aku
Memang x seksi langsung...xde colourfull
Pinggan mak aku  penus ngan ayam...cili hijau...tomato ...Sambal Halia + Bawang Putih bagai
Kalau Andrew Ziman tengok ni...
Mau leleh....
Hahahaha....
Tapi Sambal Halia + Bawang Putih tu siyes sedap
Dolu aku x suka
Now....i like it...



Seperiuk Nasi Ayam Southern....
1st time mak aku masak Nasi ni NASI AYAM KUNING SELATAN kat sini....
Masa tu sebab aku request sebab tengok aunty Ogy ada pos pasal nasi ni
Mmmmm,.... memang sedap
Pastu ualang lagi minta mak aku masak SOUTHER YELLOW CHICKEN RICE kat sini...
Mender yang sama tapi nama lain-lain sebab satu English & satu lagi Malay language
Hari ni nyer Bahasa Rojak
Gabungan nama Malay & English..
Jadilah Nasi Ayam Souther


Resioi pun just C&P jer dari post sebelum  ni
NASI AYAM KUNING SELATAN
3 cawan beras basmathi - rendam 15 minit
3 cawan air
1/2 cawan susu cair( xde stok..guna susu tepung + ½ cawan air suam)
2 pandan
1 sudu teh garam ( kalau guna kiub ayam..skip garam dan gula ni)
1 sudu teh gula
1 sudu besar pati oren(sendiri tambah)
1 sudu besar rempah kari
1/2 sudu besar serbuk kunyit
2 sudu marjerin
1 pokok daun sup/ daun ketumbar

Bahan Ayam:
1/2 ekor ayam
1 sudubteh garam
1 sudu besar serbuk kari
1/2 sudu serbuk kunyit
Minyak untuk goreng

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar- hiris
5 buah pelaga
1 pandan- gunting2
1 kayu manis
2 bunga lawang

Bahan Tumbuk:
3 bawang merah
3 bawang putih
1 ketul halia

1. Gaul ayam,garam,serbuk kari dan serbuk kunyit dan goreng hingga masak
2.Panaskan marjerin dan tumiskan bahan tumis hingga harum
3. Tambah bahan tumbuk dan serbuk kari serta serbuk kunyit ( bahan untuk nasi)
4. Bila naik minyak masukkan air.
5. Tuangkan semua bahan tadi dalam rice cooker dan on " cook" biar hingga mendidih.
6. Bila mendidih tambahkan susu,garam,gula dan pati oren.
7. Masukkan beras yang sudah direndam.
8.Kacau rata..tutup dan biar cook hingga nampak airnya kering
9. Bila nasi dah mula kering,susunkan ayam yang sudah digoreng tadi.
10. Tutup semula rice cooker dan biar nasi masak
11. Tabur daun sup/ daun ketumbar cincang..
12.Setelah nasi masak gemburkan nasi dengan garfu supaya nasi gembur cantik.


Boleh hidangkan bersama Sup dan Sambal Cili

Sup Kaki Ayam
2 pasang kaki ayam- potong
4 cawan air
1 sup bunjut
1 sudu minyak
garam
daun sup/ daun bawang
bahan tumbuk:
1 bawang merah
1 bawang putih
1 hiria halia

1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk
2. Masukkan kaki ayam dan air
3. Masakkan juga sup bunjut
4. Masak hingga kaki ayam empuk
5. Sesuaikan rasa dan taburkam daun sup

Sambal Cili
4 cili merah
1 bawang putih
1 sudu besar cuka
1/2 sudu teh garam
1 sudu besar gula

1. Tumbuk cili dan bawang putih
2. Tambah garam dan gula.

3. Masukkan cuka dan sesuaikan rasanya

Ayam dah marinàde dengam garam,rempah kari dan serbuk kunyit


Dah siap goreng


Tengah tumis bahan tumis
Arrrrr....1 rumah bau pandan yang harummmmm



Bahan tumbuk


Macam nak masak kari
Tapi nak nasak nasi ni


Bahan tmis dah masuk rice cooker


Chicken cube


Susu

Dah mendidih


Masuk beras.

Air mendidih dah kering


Susun ayam goreng dan tutup..
Biar samoai nasi masak


Tarrraaaaa....
Tabur daun sup...
Siap...
Serve la dengan sambal cili..Sambal Halia...

2 comments:

  1. salam sedap nya.....nak minta sikit... hahaha aoa benda yg bulat dan coklat tu?

    ReplyDelete
  2. Hahahaha...dah abis ...
    Hari ni ada Nasi Lemak jer...
    Bawa bekal.nasi lemak
    Datang la kiter banjer makan Nasi Ayam Penyet...heer

    ReplyDelete