Sunday 12 August 2018

MACARONI GORENG DAGING SEDAP


Macaroni Goreng Daging Sedap
Haaa...memang la sedap
Penuh ngan daging
Daging local ok...
Haaa.....daging yang Pakcik beli kat Kedag untuk bawa balik KL masa Raya Puasa hari tu
Mak aku cakap kena habiskan stok
Kena sediakan ruang freezer tu untuk stok daging Qurban plak pasni
Nanti Raya Haji balik mesti ada stok daging qurban nak bawa balik KL



Bekal Macaroni Daging Sedap ni
Mak aku masak hari Rabu
Sebab Rabu kan ada koko sampai petang
Kena la bekal heavy skit
Haaa...macam la hari lain x sampai petang..
Hehehee
Yer...tapi sebab class normal ngan class koko
Penat dia lain
Kalau hari koko banyak guna energg
Kalau class biasa kurang la skit
Acctually bekal heavy ke ...soft ker...
Bukan kira hari apapun...
Ikut jerlah mak aku masak apa
Itulah yang aku bawa...
Cuma biasanya kalau hari Rabu memang aku minta mak aku buat bekal heavy la
Kalau hari lain...
Bekal Roti Sapu Butter pun dah ok dah...
Lately sejak tinggal aku sorang jer sekolah ni
Mak aku cakap dah x berapa rajin nak masak bekal..
Kadang dalam seminggu hanya beberapa kali jer mak aku masak bekal bekal haevy
Kadang beli jer sweet bun @ twiggis @Gardenia Muffin kat 7E untuk buat bekal
Janji setiap hari aku kena ada susu untuk breakfast

So..bila mak aku masak bekal macaroni daging sedap ni..
Mmm...memang aku suka la
Sebab tu aku namakan Macaroni Goreng Daging Sedap..
Sebab sedappp..
Hahahahaha....


Selalunya kalau bekal hari Rabu aku akan makan masa rehat pertama..
Sebab rehat pertama tu lepas koko pagi
Rehat ke-2 selalunya makan alas perutbeli jer kat kantin sebab rushing nak berebut gi surau
Kadang beli keropok lekor  jer
Tapi time balik memang lapar giler la..
Hari Rabu memang hari yang memang sentiasa lapar..
Haaa...Hungry Day

MACARONI  GORENG DAGING SEDAP
1 pack macaroni (450gm)
1 mangkuk daging hiris (+-300gm)
1 bawang holland
1 sudu serbuk lada sulah/lada hitam
1 sudu garam
2 sudu butter/ minyak
1 kiub chiken stock
1 pokok daun sup

1. Rebus macaroni dalam air mendidih bercampur garam 5 minit
2. Pansakan butter dan tumis bawang cincang
3. Masukkan daging hiris dan kacau hingga berubah warna
4. Masukkan 1 cawan air dan masak hingga daging lembut
5. Tambah chicken stok dan kacau rata
6. Masukkan macaroni dan tabur lada sulah
7. Jika mahukan macaroni lebih lembut,tambahkan sedikit air rebusan macaroni tadi dan gaul rata
8. Sesuaikan rasa dan tabur daun sup cincang



Pic live dari Kuali jer
Pepagi time semua bz..
Saper jer nak cedok mac ni masuk pinggan nak snap pic bagai
Ni yang dalam kuali mak aku dah pesan abang ngan kakak kalau saper nak bawa bekal isi sendiri dalam tupperware
Kalau xnak bawa bekal lepas cedok tutup kuali tu
Selalunya pesanan tu untuk untuk abang la..
Sebab abang selalu careless x tutup kuali lepas cedok makanan..
Kadang kalau mak aku x berleter
Aku yang akan bereleter  kat abang
Abang memang lebih nyampah kalau aku yang berleter nerbanding mak aku
Sebab aku kalau berleter memang over skit
Macam la aku perfect sangat
Hahahaha...
Kakak..?
Kakak suara dia macam emas
Kalau ada lelaki yang x suka pompuan berleter
Elok la pilih kakak ..
Sure x berleter nyer...
Hahahaha.....
Ok..bye.!!

No comments:

Post a Comment