Saturday 1 September 2018

SAMBUTAN HARI MERDEKA MALAYSIA 2018


MERDEKA...!!!
MERDEKA...!!!
MERDEKA...!!!

Macam suara Tunku Abdul Rahman..
Tapi pastu dengar lak macam suara perempuan yang laung..MERDEKA...!!!!
Ingatkan aku bermimpi terjatuh dalam putaran masa 1957
Rupanya tu suara mak aku la..
Tengah laungkan MERDEKA !
Depan TV..
Pastu suara laungan MERDEKA !
makin dekat dengan telinga aku..!
Pastu dengar suara macam orang berleter..!

Haaa....tu la ampa la ni..
Bukan nak tengok perbarisan merdeka ni
Tau ngadap handphone ja...!
Tok nenek moyang dulu punya lah berkorbam harta dan nyawa..
Ampa la ni hari Merdeka pun pakat ngadap handphone 
Bukan nak tengok perarakan bagai ni..

Sebelum lagi panjang tazkirah merdeka tu..
Baik lah cepat2 bangun gi tengok perararakan merdeka tu


Sayangi Malaysiaku
Tema Sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia tahun 2018
Tahun ni sambutan kat Dataran Putrajaya..
Hari tu dah plan dengan classmate semua nak gi tengok perarakan merdeka ni..sebab masa tu ingatkan kat Dataran
Pastu bila dah tahu kat Putrajaya..
Mmm..pishang ar...
Semua pun cam malas la nak gi sebab leceh lah nak gi Putrajaya 
Kalau kat Dataran Merdeka leh naik macam2 Public Transport..
Bus ada..
LRT ada
Komuter ada..
Macam2 ada.
Kalau kat Putrajaya..
Nak naik apa..?
Mak aku bukan nak gi tempat sesak2 camtu
Ajak gi mall pun mak aku dah cakap serabut sebab ramai orang..
Mmmm...kakak kata nak gi ngan Kak Ziha
Tapi lastly x jadi
Tahun lepas 2017 kakak ngan Kak Ziha gi perarakan merdeka kat Dataran..
Dataran xper la...
Sebab rumah aku dekat je ngan LRT..
Terus jer turun kat Sogo..jalan kaki skit jer dah sampai Dataran Merdeka
Ni kat Putrajaya...nak naik apa..?
Kakak kata boleh jer amik komuter turun Serdang
Ada jer bas gi Putrajaya
Tapi leceh laaaaa....

Sudahnya tengok jer kat TV...
Dah pukul 8 dah pun nak deside apa lagi..
Tu kat TV pun Angung dah sampai dah
Jom tengok TV
Buka TV 1
Ingat nak tengok kat TV3..
Dah depa dok sembang ja
Kat TV 1 memang dah live dah ..



 Jap..jap..jawab teka teki ni sat...
Dalam banyak2 Negara...
Negara apa rakyatnya x boleh duduk..?

Haa......jawapannya "NEGARAKU" 
Sebab kalau masa nyanyian  " NEGARAKU" kena la berdiri
Ok..jom ikut nyanyi macam dalam TV tu


 Daulat Tuanku...!!!!


 Our PM  & DYMM  SPBYDA Sultam Muhammad V..

Pemeriksaan Perbarisan
Segak2 nya tentera

 Persembahan Merdeka


 Dataran ni aku tahu kat sepan Istana Kehamiman Putrajaya tu
Mak aku selalu bawa ronda2 sink kalau weekend
Weekday pun selalu juga ronda sini..
Ada satu  bangunan tu memang dah pernah jadi tempat tidur aku masa mak aku berurusan tahun 2015 tu..
Masa tu setiap minggu mak aku ada urusan kat situ ...
Putrajaya tu port yang mak aku suka ronda2 kosong..
Tapi mak aku hanya akan ronda time pagi dan petang jer..
Sebab mak aku cakap time tu sejuk
Orang x ramai..
Jalan x sibuk..
Boleh drive slow2 sambil feeling & bersyukur  sebab Putrajaya ni cantik dan bersih..
Bangunam dia pun nampak something diffrent
Environment pun tenang jer...
Tak macam KL yang panas dan penus dengan pendatang asing sampai dh x leg feel tis is Malaysia...

Tukar channel jap..
Buka TV3
Pic memeng lebih clear
Tapi tengok kat tepi dia tulis " gambar ihsan RTM"..
Hahahaha..baik tengok TV1
Mmm..tempat ni kalau malam2 best..
Haaa....Sebelum selalu gak ronda sini time malam
Tengok kanak2 maik rollerblade..
Eh, jap..jap...
Dengar macam bunyi helikopter melintas dekat rumah aku ni..!!!
Jom tengok kat tingkap

Waaa.....betul la...
Deretan helikopter sedang berarak menuju Putrajaya...
Kalau tahun lepas heli tu bergerak dari kiri rumah aku menuju ke kanan arah KL..
Ni dari kanan menuju ke kiri sebab Putrajaya belah kiri tu
Banyaknya...lebih dari 20 helikopter..
Tapi nampaknjauh skit la
Tahun lepas memang lalu dekat jer ngan tingkap ni
Bye helikopter...!!


Eh....abanm bombaaaa.....


Ops....baru sekejapan jer heli tadi dah nampak dalam TV...
Dah sampai dah dorang kat Putrajaya


Waaaa.....cantiknya view Putrajaya dari atas helikopter..
Cameraman TV 1 pun ikut berarak ker..
Live dari tingkap helikopter


Ni la helikopter tadi
Tadi tengok live kat tingkao
Sekarang live kat TV


Lepas helikopter...
Ni ha pesawat tentera
Haaa...saja nak sebut pesawat..
Kalau kat Indon...Kapal Terbang memang disebut Pesawat..


Agung nampak handsome la bila buang jambang..
Nampak smart la dengan sunglasses tu..
Cer tengok lengan baginda..
Putih melepak!!!!
Daulat Tuanku..!!!!

Ha...ni betul2 depan istana kehakiman ni
Aku cam bangunan tu sebab macam kubah masjid..


Nanti petang nak ajak mak aku round sini lah
Nak tengok ada lagi x pentas ni
Tak dapat tengok pagi
Tengok petang pun ok..
Mak aku mesti ok jer kalau dah x ramai orang


Uittttt.......helikopter tadi dah sampai sini semula dah..
Ok....live dari tingkap rumah aku plak....
Mmm...jet tadi pun dah mengaum kat ruang angkasa rumah aku ni
Tapi s3kejapan sangat dah menghilang..
Berdesup..!!!
Tinggal helikopter ni jer bergerak dalam barisan sayup2 dah tak tahu menghala ke mana..
Ke Subang kot..!!
Selalunya helikopter dan jet tu dia nyer  kemuncak sambutan la..
Setiap tahun pun camtu..!


Haaa...kan betul...
Ni komanden ni dah mengadap Agung ni


Ok..keberangkatan pulang Agung
Agung kita ni warak orangnya..
Humble...
Itu yang aku baca dan tengok pic kat media la
Aku lum pernah tengok wajah Agung ni secara live..
Aku peratikan kalau berjalan...
Lajuuuuunya baginda melangkah
Tambah lak hari ni hari Jumaat
Pasti tuanku nak gerak gi masjid awal2


Dah masuk dalam kenderaan  rasmi


Agung dah bergerak meninggalkan acara
Haaa...terasa macam aku lak pengulas TV1 tu
Kikikiki....


Ok dah penutup dah.....
Masa ni tengah umum keberangkatan PM & TPM plak berangkat balik

Penat dah nak crop pic
Guna jer pic ori tanpa crop
Penuh border..hahaha

PM pun dah bergerak balik...


TPM pun dah masuk kereta
Nampak tangan jer melambai



Ok semua pun dah pakat bergerak..
Akupun nak bergerak pi mandi sat
Mak aku dah beletiaq soh pi mandi
Soh siap nak kuar
Gi mana..?
Adddaaa arrrr..!!
Hehehehe..
Ok..
SELAMAT MENYAMBUT HARI ULANGTAHUN KEMERDEKAAN MALAYSIA YANG KE-61

"SAYANGI MALAYSIAKU"

No comments:

Post a Comment