Monday 17 September 2018

LEMPENG DAUN BÀWANG vs LEMPENG KOSONG

Lempeng Daun Bawang...
Mak aku masak hari Sabtu..
Buat breakfast...


Lempeng Daun Bawang Cicah ngan Kuah Kari..
Minum ngan Teh O Panas...


Lempeng  Daun Bawang ni aku suka
Sebab mak aku dah xdd letak garlic
Kalau sebelum  ni mak aku masak Lempeng Daun Bawang letak chop garlic..
Macam..LEMPENG BAWANG PUTIH kat sini...


Kalau yang letak garlic tu bila makan molot rasa semacam..
Pastu asyik dahaga...
Mmmm...patut lah orang Cina suka.minu. air kosong banyak2..
Maybe sebab masakan dorang bangak guna garlic...
Mesti selalu haus nak minum air banyak..
Dulu Ng selalu bawa botol air kosong besar gedabak..
Yang pelik tu dia siap refil lagik ..
Huh....aku bawa botol kecik pu  siap boleh bawa balik rumah buat basuh pinggan..
Hahahaha....over


Mak aku juga vuatka Lempeng Kosong
Mak aku kata sebab ingatkan aku x suka Lempang Daun Bawang..
Haaaa.....memang la sebelum ni aku x suka sebab ada garlic
Yang ni xde garlic ok la..aku suka


Akhirnya jadi terbalik..
Mak aku makan Lempeng Kosong
Aku makan Lempeng Daun Bawang...


Lempeng Daun Bawang
2 cawan tepung gandum
3 ½ cawan air suam
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
1 tangkai daun bawang

1. Masukman air,telur,garam dan tepung dalam blender & blend hingga creamy
2. Biarkan 15 minit supaya batter  kembang dan nanti crepe jadi lembut
3. Tambah dau bawang yang dihiris halus
4. Sapu kuali dengan sikit minyak  dan lap dengan tissu supaya tiada minyak berlebihan..
5. Masukka  sesenduk batter dan b ratakan dengan belakang senduk supaya dapat crepe yang nipis
6 .Bila nampak permhkaan lempeng kering..angkat dan gulung kemas2
7. Hidangkan bersama sambal tumis @ Kuah Kari.


Abang xnak makan Lempeng...
Mak aku buatkan Yee Mee Goreng


Aku plak ingatkan Mee tu dah habis mak aku buatkan.bekal untuk abang  .
Mak aku cakap...mak aku pun lupa ada masak Yee Mee Goreng
Sudahnya sampai petang baru perasan ada Yee Mee Goreng dalam kuali kat dapur..
Mak aku cakap mak aku dah panaskan.
Akhirnya dah tertulis jadi rezeki  kakak sebab pukul 8 camtu kakak dah sampai..
Hari Jumaat kakak kata x jadi balik..
Tapi Sabtu malam kakak dah sampai rumah
Kakak kata sebab cuti 3 hari balik juga
Ada kawan kakak hantar..
Haaaa...aaaa lar...
Lupa lak Ahad tu Cuti Hari Malaysia...
Happy Malaysia Day...
ok..bye


2 comments:

  1. Amboi... Awak ...mak..NYA makan plain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....bukan selalu punnn...
      Tapi lepas makan memang molot ada rasa jugak la daun bawang tu
      Mak kiter cakap...ketulah sebab suka ngumlat aBangla..hahaha

      Delete