Wednesday 12 September 2018

KUIH VADAI KACANG DAL


Vadai Kacang Dal
Mak aku ejaan vadai
Baca dia vadey...
Sejenia kuih dari masyarakat India di Malaysia...
Kuih ni bukan manis
Tapi ssjenus kuih savoury
Ada rasa sikit masin..lemak,pedas dan spicy..


 Vadai  Kacang Dal ni mak aku masak hari Isnin...
Cuti ganti Hari Keputraan YDP Agung...
Mak aku cakap kuih ni sedao..
Tapi.....
Tapi....sebab buat dari kacang aku x berapa minat
Aku hanya makan 1 ketul jer untuk tahu rasanya...
Pastu dah xleh go dah
Sebab kacang


 Kakak la paling suka...
Berulang - ulang kakak makan Kuih Vadai ni.
Kakak kata sedap swbab rangup,lemak dan spicy
Mak aku pun makan beria-ia..
Aku ngan abang x suka..
Tapi aku jamah juga seketul
Abang langsubg x nak rasa..
Mak aku ngan kakak jer yang habiskan...

 Mak aku cakap...
Dulu salam subject Sains Rumah Tangga Form 2 zaman mak aku sekolah ada resioi kuih ni dalam buku tu ..
Kata mak aku masa tu memang kena buat kuih ni...
Memang ada topik khas berknaan KEKACANG
Kata mak aku ada yang kena masak Kuih Rengas guna Kacang Hijau
Ada yang kena buat Kuih Vadai ni guna Kacang Dal
Ada yang kena masak lauk menggunakan sumber protien dari pelbagai jenis kacang..
Mmmmm...macam best..
Aku suka kalau practicle masak2 ni
Dulu masa form 2 ada juga masak untuk Sunject Kemahiran Hidup..
Masa tu aku masak Ayam Rosemary...

Bau dia macam kari skit..
Sebab mak aku guna daun kari kot...
Mak aku cakap orang India ...dorang camourkan juga sedikit jintan dalam adunan kuih...
Bila digigit akan terasa jintan..
Owh....no..no...kalau mak aku letak.jintan rasanya aku langsung x bokeh go..
Ini xde jintan pun aku just makan seketul jer



KUIH VADAI KACANG DAL...mak aku
1 cawan kacang dal- rendam semalaman ( akan kembang jadi 2 cawan

1 bawang holland
1 tangkai daun kari
5 cili padi / cile kering gunting
1/2 sudu teh garam
Minyak untuk goreng


1. Rendam kacang dal semalaman
2. Toskan kacang dal dan blend hingga halus..
     Jika suka rangup kacang x perlu blend terlalu
     halus
3. Blend secara "pulse" . Jika terlalu kering masukkan sedikit sahaja air
4. Gaulkan kacang blend bersama garam,bawang cincang,cili potong dan daun kari yang digunting halus
5. Ceduk 1 sudu dan bentukkan bulat leper atau boleh bentukkan dalam sudu sahaja.
6. Teru goreng dalam minyak panas..
7. JANGAN dibalikkan sehingga nampak bawahnya  garing baru terbalikkan supaya kuih tidak berderai



 Kacang dal yang sudah direndam semalaman


 Basuh dan toskan..



 Blend kacang yang sudah direndam..
Blend secara pulse.Jika terlalu kering dan blade x dapat bergerak..tambah sedikit sahaja air sekadar untuk blade bergerak


 Kacang Dal yang sudah diblend


 Boleh blend halus atau kasar jika suka texture yang rangup


 Bawang holland didadu halus
Cili padi dihiris nipis..
Jika guna cili kering guntingkan
Daun kari juga digunting halus


 Gaul semua bahan yang dihiris/ gunting


 Gaul rata..Jika terlalu berair...perah sedikit dan buang airnya supaya senang dibentuk


 Ambil 1 sudu adunan


 Boleh bentukkan bulat leper dan tetus goreng



 Boleh juga dipadatkan dalam sudu supaya dapat bentuk lonjong seperti sudu


Padatkan dalam sudu dan terus lungsurkan ke dalam minyak panas



Pastikan bahagian bawahnya nampak garing dahulu baru diterbalikkan...
Jika diterbalikkan awal2   struktur kuih akan berderai


 Bila garing kedua2 belah kuih...angkat dan toskan atas kitchen towel


Sukatan ini boleh menghasilkan 18-20 biji kuih yang dibentuk dalam sudu makan

4 comments:

  1. salam vadei,
    sedapnya

    kalau yang diblend halus dan dibuat macam ring donut is even tastier and softer.
    makan dengan cili hijau .Anyway makan dal and any kekacang are good for the brains. they called it brain food.
    So tu sebab depa baguih maths etc etc..

    ReplyDelete
  2. Deyyy...kakak manis juga yappa khabar?
    Hahaha hari ru bangles..yinnin appa pla....kikiki
    Ops mak kiter selalu ar beli kuih macam donut tu kat mamak...
    Mmmm....kiter cannot go ar...
    Hehehehe

    ReplyDelete
  3. To.like a food.. senang to introduce.. cover your eyes and make suapkan
    ..without knowing what being fed..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha....tutup mata tapi nampak celah2 jari..kikiki

      Delete