Tuesday 4 September 2018

MACARONI GORENG PEDAS & SEDAP

Macaroni Pedas dan Sedap
Bekal aku pagi tadi
Mmmm..nampak jer macam pedas
Tapi xdelah pedas sangat pun
Tapi memang sedap
Bawa dalam tupperware besar memang habis
Sebab makan ramai-ramai la..
Heeee
Belum buka lagi Dahlia dah siap pegang sudu dah nak paw
Hahaha


Selalu mak aku guna mini macaroni
Tapi yang ni macaroni biasa
Terasa maca besarnya saiz macaroni ni sebab aku dah biasa makan yang mini size tu
Sekali suap..4 ketul pun dah rasa penuh molot
Daging daia sedappp
Sebab masih guna stok daging qurban hari tu
Daging yang Pakcik belikan untuk kitorang bawa balik masa raya  puasa pun ada lagi
Mak aku jarang masak lauk guna daging
Selalu buat campur dalam masakan macam mee dan pasta jer
Tapi kalau daging kambing ..haaaa....selalu jugak  la mak aku masak
Daging tu mak aku cakap kena rebus seketul besar tu dulu pastu baru potong
Kalau potong dulu baru rebus nanti isi dia kurang manis
Air rebus daging tu lak masukkan juga dalam macaroni tu
Mmm..memang sedap..
Tak caya..?
Tak caya sudahhhhh....


MACARONI GORENG PEDAS..mak aku
1 pack macaroni(450gm)
1 mangkuk daging siap rebus dan hiris nipis (300gm)
1 batang carrot kecil- potong dadu
1 pokok daun sup
i kiub daging
1/2 sudu teh garam
4 sudu minyak

Bahan blend:
10 cili kering - rendam air panas
1 bawang besar
2 bawang putih

1. Rebus macaroni  dalam air mendidih selama 7 minit.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Masukkan dafing hiris bersama air rebusannya (1 cawan)
4. Tambah kiub daging,garam dan carrot
5. Masukkan mini macaroni rebus.
6. Gaul rata dan sesuaikan rasanya
7. Tutup api dan taburkan daun sup cincang

1 kuali macaroni goreng pedas
Semua bawa bekal
Aku..abang..mak aku
Semua bawa bekal sorang 1
Ok..bye

2 comments:

  1. salam

    wah suka awak dengan macaroni...
    kita selalu buat macaroni soup..ala soup berempah bunjut pun ok.. tu letak macaroni. letak carrot bawang tomatoes etc. lepas tu buat cili potong kicap perah limau.. sedap..
    selalu pakai daging lembu.. campur yang bertulang sedap la...

    bila at at the end of the day bila soup dah menyerap dalam macaroni, susun dalam tray , bakar... letak cheese kalau nak on top. bakar for in pre heated oven for 18-20 minutes.

    potong makan... letak tomato sauce.. sedap...

    daging masak kicap.. lama sudah tak buat. kicap selalu out of stock,sedap la ayam goreng dulu..
    daging masak kicap pun sedap... ooo

    ikan goreng masak kicap.. paru masak kicap...

    cekap sungguh mak awak memasak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yuppp...
      kiter suka mac & all of pasta...
      Goreng...sup...makan ngan sos..semua sedap..
      Waaaa....bake macoroni cheese...cam simple jer..tapi mst sedap..cheseeee!
      Kiter pun suka lauk yang ada kicap..
      Tapi dah lama mak kiter x beki kicapnkipas udang sebab mahal...sekarang selalu maknkitee suruh beli kicap Jalen jer kat speedmart..

      Delete