Sunday 2 September 2018

BIJI CEMPEDAK REBUS - MAKANAN NOSTALGIA

Biji Cempedak Rebus vs Kopi O Panas
Mak aku cakap ni Makanan Nostalgia..
Nostalgia mak aku lar...
Hahahaa
Aku mana ada nostalgia about BijinCempedak Rebus
Sebab aku x pernah makan pun Biji Cempedak Rebus...
Kalau Bulan dan Hari Merdeka memang mak aku akan masak Makanan Nostalgia



Mak aku kata selain daripada Ubi Kayu,Keledek,Pisang bagai tu..
Biji Cempedak Rebus juga adalah makanan altenatif zaman Penjajahan Jepun..
Kata mak aku walaupun British dan Portugis lagi lama menjajah Tanah Melayu berbanding Jepun..
Tetapi orang2 dahulu lebih terkesan dengan kesan Penjajahan Jepun .
Ini kerana Jepun bertindak kejam terhadap rakyat Malaya pada masa itu.
Nenek  penah hidup Zaman Jepun ker..
Mmm...mak aku cakap nenek  dilahirkan selepas zaman Penjajahan Jepun ..
Tapi nenek pernah cerita..
Walaupun nenek x melalui pengalaman zaman Jepun..
Tetapi kata nenek selepas zaman Jepun ..
Negara huru hara pulak dengan ancaman Komunis..
Kata nenek zaman menentang komunis lebih lama dari penjajahan Jepun..
Ramai askar terkorban semasa mempertahankan negara dari Komunis..
Kata nenek dolu2 kat kampung nenek yang sekarang ni menjadi kubu komunis sehingga kerajaan terpaksa memindahkan semua penduduk dan ditempatkan beramai2 di perkampungan baru untuk memudahkan kawala  keselamatan..
Mmm...banyak la nenek citer..
Pasal homeguard..
Pasal Rela..
Macam2 la
Tapi banyak yang aku dah x ingat sangat...


Ok...pasal Biji Cempedak Rebus ni
Mak aku kata untuk mengenang kenangan lama dan  nak suruh aku makan makanan nostalgia ni...
Apa yang nostalgia sangat tentang Biji Cempedak Rebus ni..?
Mmmm...kata mak aku..
Dolu2 biji cempedak rebus ni dia
makan sebagai kudapan dan juga sebagai hidangan kepada tetamu juga
Biasanya dihidangkan bersama Kopi O Panas..
Mak aku cakap dulu2 orang2 kampung kreatif menggunakan pelbagai bahan swbagai makanan..
Cempedak yang muda dijadikan sayur..
Cempedak masak dijadikan kuih dan cempedak kering..
Kulitnya dijerukkan
Bijinya direbus dan dibakar menjadi makanan kudapan..
Begitu juga dengan Nangka,pisang,ubi,- ubiana dan tumbuhan lain yang terdapat disekitar rumah..
Macam seronok jer kalau dapat aku jatuh dalam putaran masa tu..
Hahahaha....boleh ke aku sevive kalau terjatuh dalam zaman tu..macam filem MAGIKA!


Biji Cempedak tu mak aku cakap kumpul masa makan PULUT CEMPEDAK kat sini...




Pastu kena basuh dulu


Pastu masukkan dalam periuk
Tambah air hingga tenggelam biji cempedak tu
Pastu rebuslah hingga mendidih
Agak2 1/2 jam biji cempedak dah empuk
Kena tambah sikit garam dalam rebusan tu supaya lagi sedap


Haaaa...dah siap..
Air rebusan biji cempedak waena dia macam Teh O la...

Mak aku cakap kalau dulu2 Biji Cempedak ni dihidangkan bersama air rebusannya..
Whattt...?
Nak.minum ke air rebusan tu?
Haaa...mak aku cakap maksudnya biji cempedak tu dihidangkan berendam dalam air rebusan tu supaya biji cempedak kekal basak dan senang nak kupas kulitnya..
Kalau dah ditoskan nanti kulit dia kering dan susuah nak kupas dan isinya juga kurang gebu

Betul lah...!!!
Ni buktinya
Bila dah toskan kering..
Kulit biji cempedak tu susah nak kupas
Isi bijinya juga sudah tidak gebu macam yang dalam air rebusan tadi..
Mmmm....aku suka la Biji Cempedak Rebua ni..
Tapi mak aku cakap x boleh makan banyak2..
Sebab biji cempedak ni mak aku kata bolehmenghasilkan angin dalam badan..
Nanti asyik ken.....tutttttttttttttttt
Hahahaha..
Ok..bye

3 comments:

  1. salam adik manies (greeting bangles style)

    to quote previously - Heeee....tapi kiter x suka biji cempedak rebus..
    Kacang rebus kiter suka la...

    to quote from the above- Mmmm....aku suka la Biji Cempedak Rebua ni.

    conclusion never say never or negative... sebelum cuba walau sedikit....


    kampung nenek dulu bekas kubu komunis? Sebab dekat dengan sempadan maka tu jadi kubu kuat komunis. keluar masuk ke siam untuk dapatkan supply senjata dan makanan dari negara yang bersimpati dengan perjuangan mereka.

    Mereka keluar masuk hutan yang keras tu macam pergi bilik air je, hantu nampak mereka pun buat buat tak nampak. macam jealous aja sebab komunis jadi competitors mereka. hahaha

    tu yang mereka berani bermaharajalela di area seperti di kampung nenek.

    negeri disebrang, mereka mengambil sikap neutral sebab british memaksa menyerahkan kedah perlis kelantan trengganu selepas kekalahan jepun dalam ww2.
    semasa pemerintahan jepun, kedah dikenali sebagai Sai Buri,adalah nama negeri kedah dibawah takluk Siam.(From 18 October 1943 until the surrender of the Japanese at the end of the war, Kelantan, Terengganu, Kedah and Perlis were under Thai administration. On 2 September 1945, Kedah and the three other states were returned to the British. )

    https://en.wikipedia.org/wiki/Syburi





    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la bini cempedak rebus sedap la..
      heeee...lagi puas makan sebab lagi besar dari kacang rebus..

      Huh...sis nor nyer knowledge about swjarah lagi power .
      Ni kalo jawab sejarah paper 3 leh score ni..
      Sejarah paper 3 jenuh nak jawab 3 jam...
      Nanti time axam sis nor menyamar jadi kiter tolong jawan paper 3 lah...hahahaha

      Delete