Thursday 6 September 2018

PANCAKE MASUK MAJALAH


Pancake Panas..
Hot Pancake
With Honey..
Yummy..!!!


Pancake panas- panas untuk sarapan....


Juga untuk bawa Bekal ke Sekolah hari ni
Sedapp..
Bawa bekal 5 pcs
Makan ramai2..
Mmm....dorang semua suka..
Bila aku buka jer bekal..
Semua pakat hwaaaaa....
Pancake....
Bila makan...
Rebut2...sampai habis..
Dorang cakap pancake mak aku flufy..
Mmm....sebenarnya sebab dah lama aku x bawa bekal pancake ni..
Dulu selalu bawa bekal pancake...
Rasanya tahun ni ...
Beberapa kali jer mak aku masak pancake..
Itupun masak weekend untuk b/ fast
Tak bawa gi sekolah..
Sebab tu dorang dah rindu pancake mak aku ni...
Heeeee....


Abang ngan kakak pun breakfast pancake ni juga...
Selalunya abang akan breakfast awal..
Haaa...sebab setiap pagi ..
Sebelum pukul 6.30 mesti dah dengar suara mak aku jerit panggil abang..suruh bangun 
Setiap pagi ...memang buka pintu dan tutup pintu adalah tugas abang..
Sebab time tu memang mak aku tengah kelam kabut pakai tudung...
Lagipun mak aku cakap bila bagi tugas tu kat abang maknanya abang wajib bangun sebab nak salam mak aku & untuk terus subuh siap2..
Kalau x...takut abang x bangun...
Hahaha....
Tapi biasanya lepas buka pintu..
Sambil nak tunggu aku pakai kasut..
Abang akan capai sarapan siap2 dah..
Kadang gosok mata jer abang dah capai sarapan...dengan belum gosok gigi...
Eiii....abang memang x senonoh walaupun mak aku dah selalu bising...
Kadang aku yang jadi mak nenek berleter kat abang ngalahkan mak aku..
Pastu abang sengeh jer sambil terus gak makan...




HOME MADE PANCAKE ...mak aku
2 cawan tepung + 1camt baking powder
2 sudu gula
1/4 camt garam halus 
1 cawan susu cair/ susu segar
2 biji telur
2 sudu butter

1. Ramas2kan butter dengan tepung.Rupa dia macam bread crumb
2. Bubuh gula,garam & gaul.
3. Buat lubang pada tepung tu & pecahkan telur.
4. Tambah susu & kacau rata2..Kalau terlalu pekat tambah lagi sikit susu
5. Kacau rata dan biarkan 10 minit supaya adunan kembang dan lembut 
6. Panaskan pan kecik dan sapu sedikit butter menggunakan tissu paper
7. Maskkan sesendukkecil adunan dan biar hingga nampak buih-buih dipermukaan pecah
8. Balikkan pancake sekejap sahaja dan angkat

** Untuk pancake ke-2 dan seterusnya tidak perlu lagi sapu butter pada pan..
     Pan jangan terlalu panas...
     Jika pan terlalu panas..matikan api sekejap supaya panas pan kembali stabil baru hidupkan semula api


Bekal aku....



Mak aku  cakap pancake hari ni flufy sebab guna susu cair hampir 1 tin..
Kata mak aku kalau  guna susu cair  lebih lemak
Kalau guna susu segar lebih healty..
So...ikut suka la nak lemak ke nak healty..
Hahaha


Tak sempat tengok mak aku siapkan semua pun...sebab masa mak aku masak pancake..
Aku baru sudah mandi


Tapi kalau bukan hari sekolah ..
Kalau mak aku masak pancake..
Part masukkan batter dalam pan aku akan buat lepas mak aku dah bancuhkan
Sebab aku suka tengok bila dah masukkan batter dalam pan...akan timbul buih2 kecik dan tunggu hingga semua buihw tu pacah..
Tandanya pancake dah masak dan boleh terbalikan..
Feel ooo dapat tengok buih2 tu pecah




Resipi Pancake ni dah pernah masuk majalah tau..!!!
Bukan Majalah Saji yang mak aku kumpul tu
Bukan Majalah Rasa yang selalu mak aku beli tu
Tapi MAJALAH SEKOLAH AKU ..!!!
Hahahaha
Tak caya...?




 Haaaa....ni la resipi dan pancake pic yang disiarkan dalam majalah tu..
Majalah Sekolah jer pun..
Hahaha...tapi aku vangga giler dah .!
Heee....resipi dan pic tu masa tu baru jer publish  dalam blog ni..
Pastu Cikgu Suhairi  guru Majalah Sekolah masa tu minta sesapa nak hantar karya leh hantar pada cikgu untuk masukkan dalam majalah sekolah
Mmm...orang lain sibok tulis karangan hantar untuk.majalah...
Aku just edit jadikan softcopy ..email jer kat cikgu Suhairi...
Semua tu aku amik dari entri
HOMEMADE PANCAKE kat sini....


Selain daripada Pancake tu..
Ada 1 lagi pic step by step yang aku hantar..
Iaitu CAPATI GULUNGVTELUR DADAR kat sini...
Tapi dalam majalah tu aku rename sebagai Roll Capati..
Sebab dak2 sekolah aku tu mana nak pandang capati..
So...masa tu mak aku cadangkan bagi nama english skit ..
Jadilah Capati Roll..
Hahaha...mender sama..nama jer lain


Ni la majalah SIMFONI yang memuatkan resipi dan pic dari blog ni..
4 years ago...!
ok..bye...!!

4 comments:

  1. Tahniah dik....yang penting dapat memberi manfaat kar orang lain 😃😃

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...TQ sis nay...
      Kiter pun dah lupa sebab dah 4 tahun..tapi masa bawa bekal pancake tu kawan kiter yang ingatkan tentang pancake dalam majalah ty.. Balik rumah terus selongkar cari semula majalah tu..heeee

      Delete
  2. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup kencing manis kaki luka dan kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete