Wednesday 25 July 2018

SAMBAL PETAI BANGLA

Sambal Petai Bangla
Haaaaa.....
Actually ni just Sambal Petai Ikan Bilis jer
Tapi title tu Sambal Petai Bangla sebab ada ceritanya...
Apa kaitannya dengan Bangla...??
Haaa...begini ceritanya......


Petai ni mak aku masak untuk dinner hari Isnin..
Hari Isnin aku ngan group seni aku stayback umah Danial...nak siapkan kerja Seni tu la..
Pagi tu aku ikut group BMK gi Karnival Kerjaya kat SBS
Balik dari Karnival Kerjaya tu kena masuk class semula sampai 2.30..
Peraturan kat sekolah kitorang memang xleh stayback sesuka hati..
Kecuali jika bersama cikgu..
Kalau dengan kawan2 jer ..TAK BOLEH
So..habis class..
Balik terus gerak gi umah Danial..
Danial cakap mak dia ada so..boleh stayback kat umah dia untuk siapkan kerja seni tu..
Aku dah call mak aku bagitau nak siapkan kerja Seni kat umah Danial ngan Haikal Hassan ..Auni..
Bawa handphone la sebab kalau ada aktiviti luar memang aku akan bawa h/ phone
Sib baik semua group aku boleh stayback..
Mula aku igt nak balik pkl 5.00
Tapi bila mak aku cakap abang off..
Aku minta abang amik pukul 6.00
Masa balik..abang cakap mak aku pesan suruh beli petai..
Mmm...rasanya semalam pun dah beli petai
Tapi semalam nyer aku makan x best rasa dia
Petai dia isi x mantop
Mak aku cakap isinya muda sebab tu x sedap
Kalau petai kena isi penuh dan cukup tua baru sedap...
Haaaa....aku pun dah leh bezakan rasa petai yang tua dan petai muda..
Masa lalu tempat jual petai tu aku dah bagitau abang soh beli tempat yang aku selalu beli..
Tempat yang aku selalu beli aku dah tahu petainya memang cukup tua dan sedap
Sebab dah banyak kali beli...
Taukey dia Melayu
Penjual dia Bangla...
Yang isi x mantop tu beli tempat lain sebab hari tu gerai yang Abangla tu x buka
Rasanya bulan ni memang banyak kali sungguh beli petai....
Ada beberapa post dalam bulan ni memang about petai la...
Antaranya...
NASI GORENG PETAI CILI PADI kat sini...
SAMBAL PETAI DENGAN SARDIN kat sini....
KARI IKAN BERTELUR kat sini...
Ada yang x tulispun sebab banyak kali mender sama...
Tapi yang pasti memang akubyang akan gi beli
Sebabnya gerai tu betul2 kat simpang 3...
Memang x boleh nak parking kereta situ
So..mak aku akan park jauh skit dan aku akan turun gi beli
Dolu aku malu kalau nak gi beli petai
Tapi kalau malu alamatnya x dapat la makan..
Takkan kenyang nak makan malu jer..
Sekarang ni bukan takat petai..
Durian pun aku x malu nak beli
Kalau takat petai...aku dah tahu dah nak pilih ..
Cuma kalau aku rambang mata sebab banyak sangat petai...aku akan minta penjual tu pilihkan..
Nasib la...kadang dapat yang elok..
Kadang  tu nak buat camaner kalau dapat yang x elok pun...

Ok...tadi banyak simoang siur kan ceritanya...
Ni baru nak fokus citer Petai Bangla tu
Hehehe...
Kisahnya masa abang benti motor tepi gerai petai tu...
Abangla yang selalu jual petai tu tengah sembang ngan kawan dia..
Kawan dia pun Bangla juga..
Macamaner aku tahu..??
Haaaaaa....dah bahasa yang dia cakap sepatah habuk aku x faham...
Memabg sah la dua2  tu Bangla a.k.a bahasa romantisnya Abangla..
Hahahaha....
Tapi aku tahu la tu Bahasa Bangla..
Sebab xkan la aku x boleh bwzakan Bahasa Inggeris dengan Bahasa Bangla..kannnn..!!
Masa aku sampai dua orang Abangla tu pandang aku..
Aku cuba buat selamber...cool
Pastu Abangla yang selalu aku beli petai tu speaking Bangla ngan kawan dia..
Bl..bla..bla...( sepatah haram aku x faham)
Tapi aku tahu dia mengata aku...
Sebab pastu dorang sama2 pandang aku
Dan gelak2...
Tapi aku x kata dorang ngu.pat aku
Sebab xkan Abangla pun ada perangai mokcik bawang jugak kan....
Aku terus pilih petai dan terus bayar RM5
Sebab selalu sangat beli aku dah hafal harga dia 1 ikat  RM5
Tapi sebelum amik petai tu aku tanya la juga berapa harga...sebab nak double confirm..
Mana la tahu harinni RM3 jer ker..
Abangla tu cakap sama juga harga..rm5..
Haa...jangan mimpi la nak murah macam tu..
Petai nyer harga cam durian jugakk
Murah yer...tapi semurah2nya xde la...
Hahahaha
Masa aku amik.petai tu...
Sekali Abangla tu cakap..
"Inni addey mannis...harey2 belli pettai..
Keccik2 suddah pandai makkan pettai..."

Alamak.....dia cam aku la...!!!
Lariiikkkkkk...!
Cepat2 aku naik motor dan aku citer kat abang..
Hahaha...abang pun ketawakan aku..!
Hadoiii....


SAMBAL PETAI..Mak Aku

3 papan petai- ambil isi
1 cawan ikan bilis
1/4 cawan minyak
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula


Bahan Blend:
15 cili kering- rebus
1 bawang besar

1. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan asam,garam,dan gula
3. masukkan ikan bilis dan 1/2 cawan air
4. Bila kering dan naik minyak masukkan petai
5. sesuaikan rasa dan siap
** Ikan Bilis boleh dimasukkan mentah atau digoreng garing terlebih dahulu
     Sambal ini juga boleh ganti dengan sardin,bilis tin..udang ..ikan dan sebagainya




Begitulah ceritanya SAMBAL PETAI BANGLA..
Haaaa..........

Petai Oh Petai....!
Bau bukan sedap pun
Rasa pun pahit
Tapi tetap sedap...
Sebab tu lah Bangla jula petai pun sudda cam juga sayya punnya mukka...
Ok..bye

4 comments:

  1. Pandai sungguh la Adik Manisss ni beli petai..Aunty gelak sorang2 baca entri Dik Cella...Dah boleh beli durian..pilih2 barang basah pun pandai...Alahai...Anak sapa tu...muah..muah..muah..

    ReplyDelete
  2. Aunty Ogy....
    Miss you...
    Naper dah lama hilang...
    Muah..muah..muah...

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Beaded Bangla Tu Kenan dah.. haha. Anyway APA peduli...awak beli petai. Mak suruh. .
    Nanti balik suruh nenek buat pack dlm plastic kecik kecik untuk sekali makan. Simpan Dalam freezer.
    Gitu Gak sambal belacan. Sambal yg lain pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...xde maknanya bangla tu nak kenan ngan kiter...
      Hahahaha.....

      Delete