Tuesday 10 July 2018

ROTI JALA PINKISH

Roti Jala Pinkish..
Pinkish Net Bred
Hahahaha....ok x nama tu..?
Memang Roti Jala  ni warna pink..!
I like pink..!!
Tapi xkan nak cakap net bread plak..
Apa nak sebut Roti Jala in english..?
Ntah...aku pun x tahu..!
Net Crepe kot..!
Noodle Crepe kot..!
Kalau masa sekolah english teacher ada pesan..
Kalau bina ayat ..dan tak tahu wording in english...
Jus guna  jer bahasa tapi mesti  ada"...."
So...ni namanya Pinkish "Roti Jala" la..
Hahaha...



Pink is my favourite colour...
Roti Jala is abang's favourite....
Durian Gravy is alltime favourite..!!
Now is Durian's  Season....!!
I am very happy that my mom bought durian
Dutian is the kjng of friuts
Hahahaha....ayat budak sekolah tadika...
Kikikiki





Pinkish Roti Jala...
Mak aku masak semalam
Untuk last day fasting..
Heee....hari terakhir Puasa Enam..
Mak aku yang puasa..
Bukan aku...



Mak aku cakap masak Roti Jala Pink ni sebab nak match kan dengan Kuah Durian..
Kuah Durian tu mak aku masak untuk abang
Sebab dah citer mak aku beli durian dalam entri
DURIAN SERI PERMAISURI...kat sini...
So..ni rentetan durian yang sudah menjadi kuah durian untuk abang
Tapi dimatchkan dengan roti jala merah jambu
Menjadi hidangan berbuka puasa..
Tapi aku yang makan banyak..
Hehehehe....


Simpan untuk abang 10 roll
Mak aku makan 2 roll jer..sebab mak aku nak makan nasi..
Mak aku memang bukan peminat roti jala..
Aku pun hairan ..naper mak aku x suka..
Selebihnya aku makannnnnn...!!
Hahaha....
2x aku ulang sebelum tidur


Semuanya kerana warna pink yang menggoda
Dan kuah durian yang menusuk hidung


Aku suka sangat warna pink..
Tapi selalunya kalau Roti Jala dengan Kari Ayam mak aku akan buat WARNA KUNING macam ROTI JALA KARI AYAM.kat sini...
Kalau Roti Jala Kuah Durian plak selalunya mak aku akan buatka  Roti Jala tu WARNA HIJAU macam ROTI JALA KUAH DURIAN kat sini....
Tapi hari ni mak aku masak plak Roti Jala WARNA MERAH JAMBU..
Mmmm...dulu aku pernah terfikir nak.minta mak aku buat Roti Jala WARNA PURPLE..
Tapi ni warna pink pun dah kira dekat dah ngan warna purple kan...
Hahaha...pasni nak minta mak aku buat wrna purple lak...




Bila tanya mak aku..
Naper buat warna pink..?
Mak aku cakap asalnya nak buat warna hijau macam selalu tu
Tapi sebab pewarna hijau dah habis..
Nak buat warna kuning dah mind setting warna kuning kena dengan kuah kari
So..mak aku cakap pilih pink sebab nak.match dengan sweet gravy...
Oooo.....camtu


Ni la pink batter untuk pinkish roti jala tu..
Mak aku cakap sama jer macam roti jala lain..
Cuma tukar colour...



ROTI JALA PINKISH
2 cawan tepung gandum
2 cawan air suam
2 sudu minyak
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
pewarna merah jambu ( pink)
** minyak  untuk sapu kuali

1. Blendkan tepung,air,telur,garam dan 2 sudu minyak hingga berkrim
2. Masukkan adunan dalam botol muncung.
3. Panaskan kuali dan sapu dengan minyak menggunakan tissu atau daun pandan
4. Picitkan adunan tepung membentuk bulatan dan berselirat
5. Bila permukaan kuih telah mengering
6. Lipat atau gulungkan roti jala

Roti Jala mold..
Aku masih ingat dolu2 kalau baut roti jala mesti mak aku akan gunakan mold yang warna kuning macam gayung berlubang tu
Tapi mak aku cakap sejak dah ada mold ni lebih mudah dan bersih sebab macam botol..
So...senang nak guna dan xde lagi nak.meleleh...
Aku suka..
Tapi dah try nak buat...
Panas la plak tepi kuali ..
Tak berani aku nak menjala..
Hehehehe


So...tengok jer mak aku buat



Mula2 nampak basah dan kesan tepung


Kemudian kuih mula mengering
Masa ni mak aku cakap tandanya kuihnya dah masak dan boleh lah diangkat


Pastu boleh lah digulung atau dilipat


KUAH DURIAN...mak aku
10 ulas durian
1 helai pandan
1 kotak 250ml santan + 3 cawan air
(boleh ganti 4 cawan santan segar)
1/2 sudu teh garam
1/2 cawan gula melaka
1/4 cawan gula putih

1. Durian diambil isinya sahaja dan dicamour bersama santan dan pandan
2. Masak hingga mendidih dan tambah gula melaka,gula pasir dan garam
3. Masak hingga mendidih sekali lagi dengan api perlahan.
4. Sesuaikan rasa dan padamkan api

Yummy....
Bye...!!!

No comments:

Post a Comment