Thursday 16 May 2019

GERODOK TELUR- LEMAK MANIS

Kuih Gerodok Telur
Jangan tanya aku apa makna gerodok tu
Sebab aku pun x tahu
Yang aku tahu  kuih ni mak aku masak hari Selasa untuk dessert iftar hari ke-9 puasa
Mak aku kata ni kuih dari Pantai Timur
Pantai Timur mean Pahang,Kelantan & Trengganu
Tapi aku x tahu kuih negeri mana
Yang pasti mak aku buat kat KL
hahahaaa



Mak aku kata kuih ni patutmya canti menarik macam potong kole kacang tu
Tapi ni sebab mak aku potong kih masa belum betul-betul sejak maka ada  yang cantik dan ada yang pecah
Sebabnya pukul 6 baru mak aku masak
Siap masak x sampai 30 minit dah nak azan dah mak aku potong kuih ni walupun masih panas
Hasilnya ada yang elok
Ada yang pecah
Mak aku cakap kalau kat Trengganu ada sejenis kuih yang seakan kuih ni
Namanya kelakar..
Mak aku kata namanya TOK AJI SERBAN
Kata mak aku kuih tu macam Seri Muka
Tapi kuih Seri Muka atasnya warna hijau
Manakala Tok Aji Serba atasnya memang adunannya macam kuih Gerodok telur ni.
Mmmm.....mak aku memang pecinta makanan
Aku tak pernah makan lagi
Dengar namanya pun cam kelakar
Bayangkan kalo yang jual tu Pak Haji pakai serban
& ko minta nak beli Tok Aji Serban
Kalau aku.....x sampai hati nak beli
Hahahaha

GERODOK TELUR..mak aku
5 biji telur
1 kotak santan
2 keping gula nissey/ gula melaka
( jika guna gula melaka- hiris halus)

Bahan Tumbuk
3 helai pandan
3 cengkih
sikit kulit kayu manis

1. Campur bahan tumbuk dengan sedikit air dan perah dpatkan 1/2 cawan jusnya
2. Ramas telur bersama gula nissey
3 Tambah jus pandan & santan pekat
4. Panaskan pengukus dan kukus 15-20 minit
5.Biar sejuk baru potong


Masa belum masak adunannya cair


Bila dah masak permukaan kuih akan berkedut dan tidak licin


Selain dikukus dalam loyang,mak aku pernah buat kukus dalam bekas kecil macam
GERODOK TELUR VERSI SIKIT ...kat sini...

3 comments:

  1. Bulan puasa kuih kuih ni kluar SBB kuih ni si smua very rich ...sebb puasa boleh lah makan macam ..SBB whole day puasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh....macam tu..
      Hmm..logik jugak tu..boleh diterima sebagai jawapan SPM..hahaha
      Anyway selamat berpuasa dan selamat beriftar ..muah2

      Delete
  2. Orang dulu dulu takde PhD boleh me mereka make sense...of things...

    Heheh samalah selamat berpuasa..jangan lupa berdoa ....

    ReplyDelete