Tuesday 21 May 2019

BUAH MELAKA NOSTALGIA RAMADHAN

Buah Melaka Nostalgia  Ramadhan
Mak aku yang cakap buah Melaka ni Nostalgia Ramadahn
Kata mak aku sebab dulu-dulu Kuih Buah Melaka ni hanya popular pada bulan ramadhan sahaja
Kalau bulan lain jarang orang buat
Mak aku kata nenek pun hanya buat kuih Buah melka ni pada bulan puasa sahaja
Kalau bulan lain nenek x pernah buat
Selain daripada Buah melaka nak aku kata banyak lagi kuih dan maknaan lain yang hanya terdapat pada ban puasa
Mak aku kata dulu-dulu semua orang berdisiplin
Pa kaitannya disiplin dengan bulan puasa?
Haaaaaa...mak aku kata sebab kalau dulu ada sesetengah makanan hanya dimasak pada Bulan Ramadhan
Ada makanan yang hanay dimasak pada bulan Syawal ....contohnya ketupat dan rendang
Ada maknan yang hanya dimasak pada bulan Muharram contonhnya Bubur asyura
Mak aku kata setiap makanan tu hanya dimasak pada bulan-bulan tertentu sahaja
Kerana itulah  dulu-dulu banyak makanan nostalgian dan sesetengah makanan memang exclusive sebab hanya bol;eh didapati pada-masa-masa tertentu sahaja.
Mak aku kata kalau biskut raya pun hanya dihidang pada hari raya
Sebab tu namanya Biskut Raya
Tapi sekarang any time anywhere semua tu boleh dapat dan boleh makan
Contohnya Lemang ,bikut raya dan Buah Melaka ni
Ramai sahaja orang jualsepanjang tahun
Mak aku kata sebab tu sekarang dah x banyak makanan NOSTALGIA
Mmmmmm.......ye ke macam tu...?
Mmmmm...agaknya lah kot
aku pun bukan tahu sangat
Mak aku jer suka sangat citer about nostalgia ni
Tapi 2 hari lepas masa mak aku soh aku kuarkan ais dari peti ais.
Mak aku ada citer zaman mak aku kanak-kanak
mak aku kata dulu-dulu  kat kampung nenek xde elektrik
So, bulan Puasa mak aku kata akan ada penjual ais  dari rumah- ke rumah
Mak aku citer ais dulu-dulu bongkah besar macam bongkah ais yang orang eskimo buat Iglu
Hahahaha...biar betukl mak aku ni....
Kakak lak cakap memang tahun 90-an pun masa kakan masih kank-kanak..
Kakak kata kalau balik kampung nenek masa bulan puasa
Kakak selalu ikut Achik beli ais potong kat kedai
Mmmmm...aku xde pengalaman tu
Aku hanya da pengalaman kuarkan ais dari peti ais
Pastu amik anak lesung batu ketuk ias masuk dalam gelas or jug
Hahahaha....

Buah Melaka ni mak aku masak hari apa ntah
Alamak lupa lak hari  apa
Heeeee...yang pasti beberapa harui lepas la
Aku suka sangat Buah Melaka ni
Kakak pun suka
Kakak panggil Kuih Cwing Gum
Hahahaha
Sebelum puasa pun ada  mak aku buat BUAH MELAKA WARNA-WARNI...macam kat sini...


BUAH MELAKA

2 cawan tepung pulut
Air secukupnya
Gula Melaka
pewarna
kelapa putih + sikit garam


1. Uli tepung pulut dengan air sedikit demi sedikit hingga dapat adunan seperti play dough
Jangan terlalu lembut.Biar agak keras sekadar boleh dibentuk supaya mudah dibentuk dan tidak mudah pecah
3. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut warna kesukaan
4. Potong gula melaka agakw swbwsar coklat chip
5. Ambil adunan lwbih kurang sebesar ibu jari dan tekan supaya.jadi lubang untuk isi ketulan gula melaka
6. Bulat2kan semula dan buat hingga habis
7. Masak air hingga mendidih dan masukkan bebola kuih. Kacau sekali sekala supaya tidak melekat.
8. Bila bebola timbul cedok bebola kedalam tapis dan golekkan atas kelapa putih yang dicampur sedikit garam

5 comments:

  1. Aunty setuju sangat dengan apa yg Mak Cella cakap, makanan sekarang dah tak ekslusif. Hari2 boleh dapat makanan yang dulunya hanya ada pada bulan Muharam, Ramadhan dan Syawal. Satu lagi, makanan tradisi sesebuah negeri dah hilang originalitinya. Kalau tak faham, cuba tanya Mak Cella.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi sekarang kan ada makanan viral...
      Heeee...
      Ingat lagi tahjn lepas bulan Ramadhan viral Kuih Kerbau Guling...balik Kedah pakcik order banyak- banyak sebab mak kiter nak..Atlast xde sapa

      Delete
  2. Buah Melaka....onde.onde..lama tak dengar ...onde onde

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa..aaa...
      Ada kawan- kawan kiter dari Kelantan panggil ni onde- onde
      Kalau nenek plk onde- onde tu kuih bom yang bulat ada bijan tu

      Delete
  3. heheh nama kuih boleh kena ban.... kueh bom hahahaha

    ReplyDelete