Sunday 12 May 2019

ASAM REBUS BENDI GUNA REMPAH KARI

 Asam Rebus Bendi Guna Rempah Kari
Haaa...mak aku yang cakap nama.dia macam tew..!
Coz ni lauk mak aku
Heeee......sebab mak aku jew makan sowang....
That's not our taste..
Our mean aku,kakak ngan abang la...
Mak aku memang makan la
Kalau x.....xkan mak aku nak masak....
Kannnnn.....!


 Mak aku cakap nak makan lauk yang kuah masam- masam & nak hirup- hirup..
Hahahaha...taste mak- mak pun kadang- kadang pelik jugak ker...
Kata mak aku lauk ni 2 in 1
Apa yang 2 in 1....?
Aku nampak 1 jer...xde 2 pun......
Oooo....mak aku cakap kuah tu nak hirup
Bendi tu nak cicah budu
Huishhhhhh........
Budu memang aku suka
Tapi kalau cicah ngan ikan la...
Sedap woooooooo....!



ASAM REBU BENDI GUNA REMPAH KARI
10 batng bendi
1 asam keping
1 bunga kantan - kecik
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula

Bahan tumbuk
1 sudu teh rempah kari ikan
1 bawang putih
1 bawang merah
1/4 sudu teh belacan
1/2 sudunteh serbuk.kunyit

1. Masukkan bahan tumbuk kedalam periuk + 2 caaan air
2. Tambah asam,garam,bunga kantan dan masak hingga mendidih .Biar mendidih anggaran 5 minit supaya bahan tumbuk masak.
3. Masukkan bendi dan masak anggaran 2 minit.
4.Sesuaikan rasa & matikan api


Haaa...untuk we all mak aku masak lagi Sayur Broccoli ni
Sedap baq hang...!
Lagi banyak crispy garlic .
Kakak la yg paling suka
2 hari lepas mak.aku dah masak dah sayur ni
KAT SINI....


BROCCOLI TUMIS BAWANG PUTIH
1 biji broccoli - siaz kecil
1 batang lobak merah-
1 keping dada ayam- hiris panjang + sikit garam
1 cili merah- hiris
1 sudu teh garam
1 sudu teh kicap manis
1 sudu teh tepung ubi/tepung jagung
3 sudu minyak
10 ulas bawang putih

1. Broccoli dicraikan kelopaknya dan rendam air
2. Carrot dipotong jejari
3. Jerang air dalam kuali dan celur broccoli bersama carrot selama  anggaran 1 minit dan terus
    angkat   dan masukkan kedalam air sejuk supaya warnanya hijau cantik
4. Bawang putih didadu halus
5. Panaskan minyak dan goreng bawang putih hingga golden.Angkat bawang putih bersama
     minyaknya
6. Sisa-sisa minyak bawang putih tadi ditumis isi ayam yang sudah digaul sikit garam supaya tidak
    melekat pada kuali.Tambah kicap
7. Masukkan broccoli dan carrot yang sudah dicelur,garam dan cili .Gaul rata
8. Bancuh tepung jagung bersama2 sudu air dan masukkan ke dalam sayur.Kacau dan mayikan api
9. Kaut sayur dan masukkan dalam mangkuk.
10. Curahkan bawang putih goreng bersama minyaknya atas permukaan sayur.Siap

7 comments:

  1. Salam


    Lepas sembahyg Tu doakan mak awak sehat sentiasa..sblm buka puasa ...juga ...

    Mak bila anak anak suka DIA buatkan APA saja .... Baik awak..baik kakak..baik abang.....
    Jadi awak kena doakan Yang terbaik Dan sentiasa DOA utk mak awak..nenek makcik etc.
    insha'Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..
      in sha Allah...
      untuk sis nor juga doa yang saba..
      muah2
      uittt....sis x cuti ke hari ni.weekend..
      kiter nak sambung Zzzzz....heeeee

      Delete
    2. Amboi sedap zzz jgn lupa menelaah.
      Peksa dah dekat...

      Delete
  2. Kalau bendi tu, mak aunty dulu2 masak bening aje. Hiris bawang putih bawang merah, cili merah, rebus dalam air sampai mendidih. Dah mendidih campak bendi, masak sampai lembut. Rajin mak cella ni, untuk anak ada, utk diri sendiri pun ada, kalua aunty, apa yang ada ajelah...

    ReplyDelete
  3. Sayur bening tu macam sup ker..
    Mezti sedap
    Tapi kiter x suka kacang bendi..
    Kalau kacang panjang macam dalam Ayam Kunyit kiter makan la..
    Aunty pun rajin jer masak..
    Lagi hebat siap leh ajar student..
    Kalau kakak tengok blog aunty,mesti craving tart sebab kakak tu Johorian Tongue...hahahaha...

    ReplyDelete