Saturday 25 May 2019

MASAK KICAP TEMPE


Tempe Masak Kicap
Masak Kicap Tempe
Eh,mana satu yang betul...?
Mmm..whateverlah ...janji ada tempe.ada kicap
Sebab ni salah satu lauk untuk iftar 19 Ramdhan..Jumaat

 Masak Kicap Tempe
Lauk mak aku masak untuk kakak semalam
Since ada Javanese sorang dalam rumah ni
Everyday mak aku masak tempe...
Paling tak pun kena ada tempe goreng
Makan Nasi Lemak pun ada tempe...

 Tempe Goreng bowdowh macam ni pun kakak leh makan nasi penuh feeling
Tak tahu apa yang sedap sangat tempe tu


 MASAK KICAP TEMPE
2 keping besar tempe
1/2 cawan kicap pekat manis
1 bawang bwsar
10 cili padi hijau
1 sudu cili  blend
1/2 keping kecil asam keping
garam & minyak

1. Potong tempenipis - nipis dan gaul sikit garam & serbuk.kunyit.Kemudian goreng garing
2. Tinggalkan anggaran 2 sudu makan minyak dan tumis cili blend
3. Tambah asam keping dan sedikit air.
4. Masukkan kicap pekat manis dan bawang besar serta cili padi
5. Masukkan tempe goreng dan gaul sebati..Matikan api & tabur dayn sup

Walaupun lauk.ni mak aku masak untuk kakak
Tapi kakak plak balik.lambat
Kakak.kata ada sebab petang event kat Masjid Negara
Masa bak iftar dah kakak whatsApp bagitau kakak balik train 7.20...
Mmm....elok2 waktu iftar la..
Pukul 8 baru kakak sampai rumah
Pastu kakak x makan pun...
Kakak kata nak kuar minum ngan Kak Nisah kat Bistro..


Mmmm...sudahnya mak aku yang makan lauk nj masa.sahur...
Aku x makan sebab masa iftar & sahur mak aku masak mender lain special untuk aku...
Heeeee...

2 comments: