Monday 20 May 2019

NASI TOMATO SEMPOI vs AYAM.MASAK..MERAH

Nasi Tomato
Mak aku masak untuk iftar hari Sabtu..
Haaa...pagi- pagi sampai dah lewat petang
Tapi mak aku dah soh set alarm pukul 6 nak stop
Untuk masak iftar..
Mak aku kata hanya ada ayam dalam peti ais...
Mak aku tanya nak masak apa..
Nak masak Kicap ke Masak Merah..
Yess...nak Masak Merah
Mmm...tapi kalau Ayam Masak Merah sedap makan ngan Nasi Tomato...
Bila cakap kat mak aku...
Mak aku cakap ok jer...
Yezzzzz....Ayam Masak Merah ngan Nasi Tomato

NASI TOMATO SEMPOI
2 cawan beras basmathi
2 ½ cawan air
1 helai pandan
1 sudubteh garam
1 sudu teh gula
1 sudu makan oren sunquick( boleh ganti jus limau@ lemkn)
1/2 cawan susu cair
1/2 caaan sos tomato

Bahan Tumis:
2 sudu marjerin
1 helai pandan
1/2 bawang Holland- dadu halus
2 bawang putih
2 hiria halia
1 kulit kayu manis *
2 bunga lawang*
5 bunga cengkih*
5 buah pelaga*
( semua bahan bertanda* 
  boleh diganti/didapati dalam 1 paket
  rempah Sup Tulang)


1. Panaskan marjerin dan tumis semua bahan tumis
2. Masukkan sos tomato dan masak hingga naik minyak
3. Masukkan air ,garam,gula dan masak hingga mendidih
4. Tuang semua bahan mendidih kedalam rice cooker dan masukkan susu,pandan  dan beras.
5. Mashkkan oren sunquick/ lemon dan kacau rata
6. Biar nasi cook.Sebelum hidang leraikan nasi dan tabur daun sup




Ayam Masak Merah by mak aku
Mak aku cakap tomato sos hanya ada sikit ..
Cukup untuk masak  nasi jer..
Nak gi kedai dah lewat...
Ala......ingatkan x jadi Ayam Masak Merah dah...
Tapi tengok- tengok still mak aku masak juga..
Rupanya mak aku cakap replace dengan tomato ceri
Mm...lagi sedap la..
Mak aku cakap tomato ceri tu manis...sebab tu sedap..
Oooooo....



Iftar bertiga...
Sebab kakak pun cuti....


AYAM MASAK MERAH ...mak aku
1/2 ekor ayam -6 ketul ayam
( gaul garam kunyit dan goreng)
1 helai pandan
2 helai daun limau purut
1 sudu teh garam
1 sudu makan gula perang
minyak

Bahan Blend:
15 cili kering
1 biji tomato masak/ 10 tomato ceri
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2 hiris lengkuas
2 hiris halia
2 hiri kunyit
1 batang serai

1. Panaskan 4 sudu minyak dan tumis daun pandan dan daun limau purut
2. Masukkan bahan blend dan masak hingga naik minyak
3. Masukkan garam,gula  ayam yang audah digoreng dan 1/2 cawan air
4. Masak hingga mendidih supaya ayam kembali    lembut dan masak hibgga naik minyak semula
5. Tabur daun sup & saun bawang



Aku paling suka ayam masak.merah  kalau makan ngan nasi tomato

Mak aku juga goreng papadom
Ninpun aku suka
sedapp
Kalau gi kenduri kahawin aku akan amik papadom ni lebih
Heee

Dessert hanya Instant Mango Pudding


Minuman pun instant...
Soya kotak jer
Pecah ais masuk dalam gelas
Tunggu dulu....


Dah nak azan baru tuang air soya..

2 comments: