Thursday 23 May 2019

SUP CENDAWAN SHIMEJI HITAM


 Sup Cendawan Shimeji Jitam
Haaaa...acah pandai jer tahu nama cendawan ni kan...
Hihihihi.....aku tahu sebab ada tulis kat pack tu..

Sup Cendawan Shimeji Hitam
Mula ingatkan mak aku nak masak Mushroom Creap Soup..& Garlic Bread
Rupanya Clear Soup..
Hmmmm....dah nak makan ngan nasi xkan nak makan ngan cream soup plak kan...
Heeeeee...
Tapi Cendawan Shimeji Hitam ni sedap la...
Kenyal...

Ni Shimeji Putih
Selalu mak aku beli Shimeji Putih jer
Mak aku cakap selalunya banyak.mender antara hitam dan putih....
Yang hitam lagi sedap tapi yang putih lagi mahal..
Mmm...yer ke...
Contoh ..?
Contohnya Bawal Hitam & Bawal Putih
Pulut Hitam dan Pulut Putih
Lagi...?
Rambut Hitam & Rambut Putih..
Hahahaha....itu ubannnnn..!!!


Comel jer kan cendawan ni
Rasa nak picit- picit jer
Yang ni mak aku cakap nak wat masak lemak cili api nanti...

SUP CENDAWAN SHIMEJI HITAM
1 pack cendawan Shimeji Hifam
1/2 batang carrot
5 tomato ceri
1/2 kiub ayam
1/2 sudu teh lada sulah
1/2 bawang holland- cincang
2 bawang putih
2 hiris halia
1 sudu minyak
garam& daun sup

1. Panas minyak dan tumis bawang holland,bawang putih & halia
2. Masukkan  1½ cawan air ,garam,lada sulah & kiub ayam.Masak sampainmendidih
3. Masukkan carrot dan tomato ceri
4. Tambah cendawan yang sudah dibersihkan
5.Masak hingga mendidih semula dan tabur daun sup

No comments:

Post a Comment