Friday 24 May 2019

NASI LEMAK SAMBAL SOTONG

Nasi Lemak Sambal Sotong
Haaaaa...hari ni pic semua nampak la cantik skit sebab kakak yang snap..
Kalau mak aku nyer pic..alamat macam malam blackout la....
Tapi mak aku tetap kata pic yang mak aku snap tu cantik juga...
Mmm....layan jer lah....

Nasi Lemak Sambal Sotong
Iftar semalam....Khamis...Ramadhan ke 18 untuk tahun ni..
Mak aku kata sambal sotong ni untuk aku feel back sebab hari tu kan aku nak makan sambal sotong...tapi mak aku dah masak KARI SOTONG.....kat sini
So...ni kira ganti balik la..
Hahaha....
Nasi Lemak ni mak aku masak dalam cawan jer..
Mak aku cakap sama jer macam
MASAK NASI DALAM CAWAN ....
Cuma gantikan air tu dengan santan + garam + halia hiris dan pandan...
**


Sambal Sotong untuk makan ngan Nasi Lemak
Haaaa....baru la ngam kalau sotong dimasak sambal
Kalau masak kari aku kureng skit





SAMBAL SOTONG ...by mak aku
5 ekor sotong (1/2 kg)
1 asam keping kecik
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula pwrang
1/4cawan minyak

Bahan Blend:
20 cili kering
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskan sedikit minyak dan masukkan sotong dan masak hingga sotong berubah warna
2. Angkat sotong dan ketepikan. Simpan airnya.
3. Panaskan  minyak anggaran 1/4 cawan tumis bahan blend hin kg sotong kecik
1 asam keping kecik
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
10 cili padi
2 biji kentang- potong wedges dan goreng
1/2 cawan minyak

Bahan Blend:
30 cili kering
1 bawang besar

1. Panaskan sedikit minyak dan masukkan sotong dan masak hingga sotong berubah warna
2. Angkat sotong dan ketepikan. Simpan airnya.
3. Panaskan minyak anggaran 1/4  cawan dan tumis bahan blend hingga garing dan naik minyak
4. Masukkan air sotong goreng tadi,asam keping,garam dan gula
5. Bila naik minyak,masukkan kentang, sotong yang sudah 1/2 masak tadi
6. Masak hingga sotong kecut dan sambal kering serta naik minyak..
7. Sesuaikan rasa dan matikan api.


***
Pesan mak aku :
1. Masak sotong 1/2 masak dalam kuali tanpa minyak supaya sotong lebih pejal dan kurang airnya....

2. Nak masak sambal minyak kena lebih masa tumis..
Tapi jika minyak nampak terlalu berlebihan berlebihan..lepas dah siap masak...cedok dan buang  minyak  yang berlebihan


Ulam Timun untuk makan nga  nasi lemak
Yang daun tu ulam Pucuk Tenggek Burung
Haaaa...ulam yang paling kerap masuk dalam rumah aku..aebab ni ulam fav mak aku
Semua ni mak aku habiskan sorang makan ngan nasi lemak....
Mmmm.....


Ikan Bilis Goreng
Kacang Goreng...kacang versi besar xde kulit
Tempe Goreng untuk kakak
Nasi Lemak pun kakak leh makan ngan tempe



Ops...pic telur rebus tertiada...
Hanya ada pic telur dalam pinggan


Jus Tembukai...
Haaaaaa......sampai Ramadhan ke-18 baru dapat minum Jus Tembikai
Kakak belikan tembikai masa balik kerja



Ops....tengah bertukar- tukar juadah dalam family whatsApp...
Nampak status Haikal tengah iftar ngan kawan2 dia
Pergh...macam kenduri..
Nampak best jer...
Chicken Chop wei...!
Ni kalau Aqil panggil Ayam Potong..
Heee
Ok..bye

1 comment: