Saturday 18 May 2019

FISH & CHIPS IDAMAN HATIKU

 Fish & Chips Idaman Hatiku
Heee...bulan puasa ni mak aku masak ikut semua idaman hati
Ni giliran maknaku masak untuk idaman hatiku plak
Semalam nyer menu iftar
Iftar berdua jer ngan mak ak
Abang iftar tempat kerja
Kakak cakap iftar kat Sunway Pyramid ngan officemate
Back to macam tahun- tahun lepas
Iftarlah berdua jer ngan mak aku
Aku makan western ni
Mak aku makan nasi with Javanese lauk
Hahaha


Menu iftar aku
Fish & Chips with Tartar Sauce
Western iftar
Heee...kalau bulan puasa minta apapun
Biasanya mak aku akan buat jer...
Nak lamb chop..
Chicken Chop
Grill Chicken..
Pasta..
Now...Fish & Chips
Haaa.....dapat jer dowh..!!


 Asalnya hari Rabu la
Mak aku masak Ikan Dory Celuo Tepung
Mmm....aku tanya mak aku naper x buat fish & chips jer
Maka hari Khamis mak aku buatkan untuk aku
Tapi untuk aku jer
Mak aku still.makan nasi
Kakak ngan abang x tahu iftar apa  


 Crispy froed fish..
Deep plak bgan tartar sauce ni...
Pergh....merecikkkk...peluh..!!
Hahaha

FISH & CHIPS ...mak aku
1 keping ikan dory
1 cawan tepung pedas( adabi)
minyak

1. Defros ikan besrsihkan ikan & lap dengan kitchen towel
2. Tepung pedas dibahagi 2
3. Sebahagian teoung pedas dibancuh dengan 1/4 cawan air dan jadukan batter cair
4.  Celup ikan dalam batter cair dan golekkan dalam tepung kering
5. Celup lagi sekali dalam batter supaya tebal
6. Goreng dalam minyak banyak yang panas hingga garing kedua- dua belah
7. Toskan atas kitchen towel sebelum hidang

Bahan Lain:
Kentang Goreng/ fries
Broccoli & Carrot rebus dan gaul dengan sedikit garam,serbuk.lada hitam & sedikit minyak

Sos tartar:
1 cawan mayonis
1 biji bawang merah - cincang halus
1 helai daun bawang - cincang halus
1/2 lemon- ambil jusnya
1 biji telur rebus- lenyek

- Campur semuanya dan gaul rata.



 Ni la tepung pedas adabi tu
Now dah xde stok tepung bestari dah kat rumah
Yang ada hanya tepung pedas goreng ayam adabi ni
Mak aku cakap hanya guna tepung ni sahaja tanpa bahan lain sebab tepung ni dah cukup flavour dia..no need salt & pepper..!

Siyes sedappp baq hang...
Tunggu beberapa hari lagi nak request laginla Fish & Chips yang sedap ni...
Heeeee...!

2 comments: