Saturday, 2 June 2018

SAMBAL PETAI IKAN BILIS

Sambal Ikan Bilis Petai
Sambal Petai Ikan Bilis..
Whatever lah nak sebut mana dulu pun..
Kalau petai yang banyak sebut la Sambal Petai
Kalau Bilis banyak sebut lah Sambal Bilis..
Ikut majoriti..
Sebab demokrasi..
Tapi yer ke...yang banyak tu kena sebut dulu..
Kadang orang cakap jer pasal demomrasi..
Tapi x pun...
Contohnya dalam kelas...
Dah majoriti dah setuju sesuatu perkara
Tapi sebab ada sorang ni x setuju...
Cikgu ikut jer yang sorang tu sebab dia murid kesayangan cikgu..
Tu belum kira yang meniru waktu axam bagai..
Benda depan mata...
Kalau bagitahu cikgu...
Kawan cakap kita jelous..
Tak boleh blag..
Silap2 cikgu cakap kita lak buat cerita..
Mmmm....demokrasi lah sangat kan....


xde kaitan pun ngam Sambal Petai ni...
Sajer...
Titiba nak luahkan rasa hati bersama sambal perai ni...
Hehehehehe...

Petai ni kalau nak makan eloklah hari Jumaat
Sebab ada spnd masa 2 hari
Sabtu dan Ahad untuk nuetralkan baunya


Kalau nenek...
Nenek suka buat sambal petai dengan kulitnya...
Tapi itu kalau petai fresh la..
Sebab kalau fresh...nenek kata kilit dia rapuh dan sedap kalau petai tu dimasak sambal beraama kulitnya..
Tapi kelemahannya nenek cakap Sambal x tahan lama...
Kalau x habis...dan esok dipanaskan  ..
Sambal akan jadi macam sedikit berlendir sebab kulit petai kalau masak lama akan berlendir  kerana bahagian putih pada kulit petai tu makin lembik...
Tapi kalau dah sedap makan jer lah sampai habis..
Xyah simpan..
Haaaa...xdelah nak berlendirnya


Kalau petai dah kecut..
Baik amik isinya sahaja...
Lepas tu kopek buang kulit biji petai
Pastu mak aku pesan...rendam dalam air supaya biji petai kembalik fresh....
Kalau musim petai banyak nenek akan masak Sambal petai setiap hari
Selalunya musim raya memang musim petai kat kampung nenek SAMBAL PETAI CILI API kat sini...


Mak aku cakap Sambal Petai Ikan Bilis semua orang pun tahu cara nak masak...
Mmmm.....so...
Baik aku cari link Koleksi Masakan Daripada Petai....yanv pernah mak aku masak sebelum ni...
Antaranya..
1. SAMBAL HIJAU PETAI
2. NASI GORWNG PETAI..
3. SAMBAL PETAI DENGAN BILIS TIN
Mmmm....banyak lah lagi...
Layan je pic masakan petai KAT SINI.....



4 comments:

  1. salam

    petua arwah mak beri .. kalau makan petai jering esp yang mentah nak hilangkan bau nafas berpetaian... senang aja.

    ambil beras tiga empat butir, dan masukkan dalam mulut dan kemam untuk beberapa ketika...... nanti bau petai tu absorb by the beras.

    proven..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam....
      Ooo ...beras boley absorb bau petai yer..nanti leh try...
      sis makan petai ke x....heee

      Delete
  2. petai adalah kegemaranku... mentah mentah makan dengan sambal belacan atau asam pedas yang pekat.. sedap..
    hilang hanyir ikan.

    yang lain lain masakan ok aja.....

    ReplyDelete
  3. kemam lah dalam 55-6 butir cepat beras tu absorb... biar lama lama dalam mulut. #
    beras kering juga kalau camera atau mobile basah ... masukkan dalam bekas beras. absorb moist too..

    ReplyDelete