Tuesday 5 June 2018

BIHUN SUP BODO-BODO JER


 Bihun Sup Bodo- bodo Sahaja
Haaa....itu nama menu iftar semalam
Mak aku yang kasi nama tu.
Kata mak aku sebab sempoi jer


 Semalam pun balik lambat..
Cam biasa la hari2 balik.lambat
Mak aku cakap kena masak sempoi2 ja
Sebab dh lewat



MIHUN SUP SELATAN...RESIPI MAK AKU..
Sup :
1/2 ekor ayam- rebus dgn air yg banyak
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 ketul halia
1 bungkus rempah sup serbuk
minyak masak
garam,gula
* pesan mak aku lagi...kalau xguna serbuk sup tu kena guna
kulit kayu manis,bunga cengkih,bunga lawang, buah pelaga & buah pala
untuk tumis..baru ada bau sup...kalau guna rempah sup tu semua dh ada...

Mihun/Mee/Kuayteow/ Nasi Impit

Hiasan:
daun sup
tauge mentah
limau nipis
bawang goreng
kacang tanah goreng

Sambal Kicap:
15 biji cili padi
2 bawang putih
gula,garam,cuka
**** Mak aku pesan...goreng dulu cili & bawang putih..pastu blend ngan kicap ,gula,garam & cuka....selain lebih sedap..dengan menggoreng dulu cili tu..x la sakit perut nanti..heee 

1. Blend semua bawang2 & halia  bersama rempah sup... 
2. Panas minyak & tumis semua bahan blend
Bila dh naik minyak..masukkan ayam  potong besar
3. Bila ayam.masak angkat ayam dan goreng ayam..kemudian carik2kan isinya
4. Tambah garam dan secubit gula kedalam sup.Biar mendidih perlahan supaya sup lebih sedap..Bila dh masak..hidang la ngan nasi impit boleh..kuaew teow boleh...mee boleh...mihun boleh
5. Jangan lupa bahan2 hiasannya tu...tp aku x berapa suka banyak "sampah-sarap" ..boh sambal kicap sikit dh cukup.



 Semangkuk.Bigun Sup Bodo


 Bersa segelas Sirap Laici



 Eh...2 gelas



 Lain kali kena beli Laici brand ni...
Ada setengaj brand tu laici dia benyek
Yang ni memang whole lychee

Kalau   habis
..Laici tu simpan dalam bekas kaca atau plasti .
Jangn simpan dalam tin keran nanti bau tin





2 comments:

  1. sedapnya...
    alhamdullillah ada rezeki masuk perut..

    ReplyDelete
  2. amboi..sampah sarap... actually those sampah sarap tu la yang menyedapkan lagi berkhasiat especially herbs..

    ReplyDelete