Tuesday 19 September 2017

SEMUA LAUK BELI JER...!

Dinner aku ngan mak aku malam tadi..
Hahaha..lauk luch
Tapi sebut dinner la sebab dah petang..
Lauk luch kot sebab lauk beli
Mesti lah lauk ni peniaga tu masak untuk lunch


Sayur campur-campur
Tapi mak aku cakap ni namanya Sambal Goreng Jawa
Agaknya sebab ada tauhu dan tempe maka namanya Sambal Goreng Jawa
Tapi yang aku tahu dulu mak aku selalu masak lauk ni time Hari Raya Puasa
Mak aku bukan Jawa pun...
Tapi mak aku akan masak masakan macam ni time raya..
Contohnya kalau kat Kedah kalau raya orang akan buat Ketupat Palas dan Lemang
Tapi kat umah nenek mesti mak aku akan tambah masak Ketupat daun Kelapa, Lontong..Ayam Merah,Kuah kacang,..Sambal Goreng, Soto bagai macam masakan Jawa..
Mak aku cakap.
Cuma Raya tahun ni mak aku x masak pun lauk tu..
Tak tahu neper..
Hari tu Raya Puasa mak aku  Masak Nasi Tomato..
Raya Haji masak Nasi Dagang..
xde lak Sambal Goreng ni





Ayam Masak Merah untuk aku
Besar gedabaks tapi mak aku soh aku habiskan sebab mak aku cakap kalau x habiskan pun nanti terbuang juga
Ini kalau abang tengok mau nangis ni..
Lauk fav abang
Besar lak tu...
Memang x larat aku nak makan..


 Ni Kari AYam
AYam dia pun bapak besar do..!!
Mak aku x habis makan..
Mak aku suap aku..
Heee...
Sebab mak aku makan dulu
Aku nak mandi dolu
Sebab tu mak aku suap lauk kari ni
Jarang-jaramg makan lauk beli
Semalam bila mak aku beli lauk aku pelik ar jugak
Sebab selalunya mak aku memang akan masak walaupun just Nasi Goreng
Bapak jarang ar mak aku nak beli lauk yang dah siap masak
Tapi semalam naper mak aku beli?
Semalam masa amik aku kat Kelas Tambahan
Nampak mak Ismail ada dalam kereta mak aku..
Pastu Ismail pu ada sama..
Rupanya mak aku cakap bawa mak Ismail gi Andalusia sebab mak aIsmail nak uruskan untuk gi Umrah
Oooo...yer,,yer,,mak aku ada cakap hari tu
So, sebab tu terus amik Ismail sekali nak hantar balik
Pastu mak Ismail nak beli lauk siap masak
Tapi ngan maka ku sekali pun beli juga lauk
Haaa..mak aku cakap ni bukan mak aku beli
Tapi ni mak Ismail yang belanja
Bukan tu jer...



Mak Ismail juga belanja Cendol Pulut
Huh...Cendol..!!!
Tq mak Ismail yang selalu bagi macam-macam ..
Masa hantar Ismail ngan mak dia balik,
Mak Ismail juga ada bagi duit lagi sepohenggit
Aku dah tolak bersungguh-sungguh
Tapi mak Ismail tetap gak masukkan dalam tangan aku masa aku salam nak balik tu..
Pinjam ayat yang selalu mak aku sebut..
"Ya Allah...Syukur Alhamdulillah kerana Allah selalu menurunkan rezeki untuk keluarga kami.."
Banyak juga rezeki yang Allah sampaikan melalui orang lain..Contohnya lauk...cendol dan duit ni...



Aku x sabar nak balik sebab terliukan cendol tu
Sebelum ni aku memang x suka cendol
Tapi dah beberpa hari crewing giler nak minum cendol..
Aku pun pelik naper tetiba aku tingin nak minum cendol..
Orang kata kalau kiter buat mender yang kiter x suker sebelum itu tandanya buang tebiat...
Ish...ntah-ntah aku ni buang tebiat..
Hahahaha...
Kalau pun umur aku pendek..
Moga-moga Allah matikan lah aku dan keluargaku semua dalam Hasnul Khotimah
Lately ni perkataan Hasnul Khotimah tu memang fofuler word la...
Kerana kes Kebakaran yanng mengorbankan 23 orang kat Tahfiz Darul Ittifaqiayah tu
Sampai aku dah boleh ingat nama tahfiz tu sebab selalu dengar kat TV time berita.
Semoga Allah limpahkan rezeki dah rahmat pada kita semua..
Aminnnn


No comments:

Post a Comment