Sunday 10 September 2017

CUCUR KEMBONG BULAT-BULAT

Cucur Kembong Bolat- bolat...
Lembut gebu
Makan panas- panas kulitnya rangup
Isinya gebu macam kuih apam...


Dah jadi perkara wajib kat umah aku
Kalau masak Kari Ikan mesti mak aku
akan buatkan Cucur Kembong
Tapi hanya KARI IKAN
Kalau kari ayam or daging x ngan nak ciciah ngan Cucur Kembong ni
Akunpun x tahu naper...
Dah itu yang maknaku ajar sejak azali
Kalau Cucur Kembong mezti cicah KaribIkan
Kalau Kari Yam or Daging x pernah lak mak aku ajar ciciah ngan acuvur Krmbong ni
Kalau Kari Ayam or Daging biasanya mka akubakan masak Roti Jala or Lempeng..
Paling ngam masak Roti Canai Segera cicih Kari Ayam or Daging tu...



Cucur Kembong yang selalu selalu giler mak aku buat ni aku suka sangat
Sebab lembut gebu
Dalam dia macam Kuih Apam..
So, bila cicah Kari Ikan tu dia punya absorb...
Mmmm...kaw2
Semangkuk kari boleh habis ar untuk sarapan..


Kata mak aku memang la struktur dia macam apam..
Eh..bukan struktur la...
Tapi tekstur la...
Haaa...
Mak aku cakap tekstur dalam dia macam apam
Sebab resepinya pun macam nak buat kuih apam..
Tapi mak aku bagitahu kalau nak buat apam kena perap lama supaya lagi lembang sebelum dikukus..
Kalau nak buat Cucur Kembong xyah peram lama..yis pun guna sikit jer..
Kalau perap lama sangat nanti dia nyer adunan jadi over femented & lebih sesuai dikukus dijadikan Apam Tepung Gandum..
Perkara ni pernah terjadi KAT SINI..
So..lain kali kalau terover femented kukuslah untuk jadikan Apam yang Gebu..
Mak aku cakap itulah kreatifnya nenek moyang kita sejak dulu
Dari bahan yang sama dimasak berbagai kuih dan berbagai rasa
Kan aku dah cakap mak aku suka berleter pasal masakan macam Pati Jinich dalam Pati' Maxican Table...
Hahahaha...

CUCUR KRMBONG BOLAT- BOLAT
1½ cawan tepung gandum
1 cawan air suam
½ sudu teh yis mauripan
3 sudu gula
½ sudu teh garam
Minyak untuk goreng

1. Campur tepung,garam,gula dan yis dalam bekas.Masukkan air sedikit demi sedikit dan bancuh hingga dapat adunan pekat..
Perapkan 10- 15 minit supaya adunan sedikit mengembang..
JANGAN perap lama sangat

Ni yis mauripan yang mak aku guna..
Sentiasa ada stok kat dapur..
1 paket tu mak aku cakap boleh guna 4,5 kali untuk buat Cucur Kembong..kalau buat sikit macam ni la..Kalau buat sekilo tepung gina sepaket tu


2. Bila dah biar dalam 10 minit adunan nampak lembut dan kenyal


3. Panaskan minyak dan jemputlah adunan tepung menggunakan hujung jari macam mak aku..Barulah kuih jadi bolat..
Kalau guna sudunpun boleh tapi kuih x lah terlalu bulat.


Bila di masukkan sahaja dalam minyak memang kuih akan cepat timbul kerana yis sedang mengembang.Goreng sambil dibalik- balikkan hingga garing


4. Angkatbkuih dan toskan atas kitchen towel

 Hidang panas- panas dengan Kuah Kari Ikan & minuman panas..
Teh O laaa...
Mmmm.... dap mmmm
Kebetulan pagi tadi memang hujan di awal pagi..
Memang feel ar layannnn....


Bila cicah Kari Ikan...
Mmmm...lagi ar sedap...
Kuih ni makan cenggitu pun sedap
Tapi mak aku cakap sebab nenak dah biasa ajar makan cicah Kari Ikan
So..kena cicah kari baru kick
Sekarang dah kitorang pun sama juga sebab mak aku dah ajar cicah kari jer..
Mesti nak cicah kari...
Kata mak aku Cucur Kembong Cicah Kari ni memang fofuler kat Kedah..
Cuma nama dia dah jadi "COQ KEMBONG"
Tapi fofuler dirumah masing- masing jer lah..
Mak aku cakap kalau kat kedai makan xde kot.
Ket Gerai Kuih adabjer jual Cucur Kembong ni tapi kosong xde kuah la...
Dolu selalu juga bawa Cucur Kembong ni untuk bekal aku..
Tapi kalau untuk bekal aku maknaku akan cucuk pada lidi sate..
Setiap lidi ada 3@ biji..
Haaa....baru la nampak Vogue..!!
Sebab tu kawan- kawan aku suka paw bekal aku..
Kikikiki...

4 comments: