Monday 25 September 2017

NASI TOMATO SEMPOI & AYAM MASAK MERAH BUDUS

Nasi Tomato Sempoi & Ayam Masak Merah Budus
Masakan mak aku semalam
Hahahaha...
Naper namanya cenggitew...?
Haaa...ini semua.....
Selepas melalui episode TERIMMA KASIH ABANG BOMBA....kat sini



Selepas semua Abang Bomba dah balik
Mak aku masak Nasi Tomato & Ayam Masak Merah untuk kakak bawa balik kolej
Tapi mak aku cakap sebab dah spoil pasal pintu tu
Mak banyak yang dirancang x menjadi
& mak aku cakap masak Nasi Tomato nipun banyak yang terskip dan tertinggal
Nasi Tomato Sempoi jer
Sebab mak aku cakap banyak yang skip..
Ayam Masak Merah Budus
Sebab Ayam tubyang x pandai...
Kikikiki
Itu bukan aku cakap
Mak aku yang cakap
MAk aku cakap sepatutnya nak masak guna Beras Basmathi..
Tapi dah terbasuh beras biasa...
Sebab kelam kabut + x fokus
Haaa...masak pun kena fokus oooo
Aku ingatkan studybje kena fokus...



Hanya Nasi Tomato Sempoi dan Ayam Masak Merah Budus SAHAJA
xde Acar Timun...
xde Kari



Hanya Ayam Masak Merah dan Acar Limau
Itupun mak aku cakap Acar Limau ready made
Aku x makan pun Acar Limau


Nasi Tomato untuk kakak bawa bekal
Kakak dah siap pesan xnak bawa banyak-banyak sebab romemate kakak belum balik
Tapi mak aku bubuh juga penuh tupperware tu
Suruh kakak makan ngan Kak Ziha..


Ayam Masak Merah untuk bekal kakak
Mak aku masukkan 4 ketul
Tu pun kakak dah bising sebab takut x habis sebab kakak cakap kalau weekend ramai yang bawa makanan sendiri
Banyak-banyak lak tu
Makan ramai-ramai pun x habis


Bekal kakak
Aku x ikut pun gi Puncak Alam sebab malas
Mak aku jer hantar kakak & Kak Ziha sekali
Ala...bukan jauh pun..
Hehehe...sebab aku malaz nak ikut

NASI TOMATO..mak aku
4 cawan beras
4 cawan air
1/2 cawan susu cair
1/2 tin kecik tomato puri
4 sudu sos tomato
1 sudu gula
1 sudu kecik garam
2 daun pandan
2 sudu marjerin
2 sudu minyak masak

Bahan Tumis
1bawang besar-hiris
4 hiris halia
2 bunga lawang
5 bunga cengkih
1 kayu manis
1/2 buah pala(biji buah pala a.k.a nutmeg)
1 helai pandan-potong

1. Bahan Tumis



2. Panas minyak dan marjerin dalam kuali dan tumis bahan tumis hingg harum


3. Tambah 1/2 tin kecil tomato puri dan 4 sudu sos tomato. Masak hingga naik minyak


4. Tambah 4 cawan air dan biar mendidih


5. Pindahkan bahan mendidih tadi dalam rice cooker. Tambah juga garam,gula pandan dan susu cair..
    Biara mendidih sekali lagi


6. Bila mendidih baru masukkan beras yang sudah dicuci....


7. Kacau rata dan tutup serta tanak seperti nasi biasa hingga masak


8. Bila nasi sudah masak..tabur daun sup daun bawang.
    Kalau suka tabur kismis dan kacang gajus







Untuk Ayam Masak Merah pun mak aku cakap versi sempoi jer
Alaaaa...kalau dah nama ayam aku suka jerrr
Hahahaha


AYAM MASAK MERAH
1/2 ekor ayam-potong 8- garam kunyitkan dan goreng hingga masak

Minyak untuk goreng ayam
1/2 tin kecil tomato puri
1/2 cawan sos tomato
garam & gula secukup rasa

Bahan Blend:
5 cili masak
1 bawang besar
3 hiris lengkuas
1 batang serai



1. Bahan blend...


2. Panaskan 1/2 cawan minyak dan tumis bahan blend


2. Masukkan tomato puri dan pandan


3. Tambah tomato sos. Tambah garam dan gula


4. Masak hingga naik minyak


5. Masukkan ayam goreng tadi


6. Sesuaikan rasanya. Mesti ada masam,masin dan manis



Makan Nasi Tomato kena ada Air Sirap baru best..
Tapi sayangnya itu Air Sirap Laici hari Sabtu nyer....
Lauk Hari Sabtu pasni la plak sebab Nasi Tomato ni dah potong Que...
Sebabnya Nasi Tomato ni ada sinambungan ngan citer Abang Bomba..
Hahahaha

Haro ni nyer minum Teh Ais...
Teh Susu tu baki yang hidang kat Abang Bomba..
Sebab mak aku buat 1 jug penuh..
Masa hidang kat Abang Bomba isi 1 teko je..
Baki dalam jug buat Teh Ais...

Acar Limau..
Hmmm...hanya mak aku yang makan
Aku x suka


Mak aku memang selalu juga masak Nasi Tomato..
Raya Puasa hari tubpun mak aku masak banyak untuk jamu tetamu..
Tapi bila aku cari dalam list naper x jumpa lak..?
Yang jumpa hanya 1 entri
NASI TOMATO..AYAMASAK MERAH & KARI DAGING kat sini..
Tapi kat situ dah Nasi Tomato tu pucat sikit warna dia sebab  bila tengok bahan dia..xde letak tomato puri
Hahaha...bila tanya
Mak aku cakap 10x buat 10hasil yang berbeza sebab ikut suka suki..
Heee...suka suki cam aunty Ogy lak..
Ok...nak gi mandi...
Wassalamu.....

No comments:

Post a Comment