Thursday 7 September 2017

SAMBAL BILIS TIN SEDAP

Sambal Ikan Bilis Tin yang sangat sedap
Betullll....!!!
Serious Sedap...
Mmmmm...terasa-rasa lagi sedapnya..
Tak tahulah sedap sebab memang sedap atau sebab semua tengah lapar..
Hahaha.....
Sebab kalau weekday makan nasi sehari sekali sahaja...
Kecuali weekend baru sempat makan nasi berkali-kali...
Hahaha...

Lauk tengah dalam kelambu..
Haaa...mana ada ..
Kelambu kat kampung ada la...kalau musim banyak nyamuk
Bawah tudung saji la
Tutup dolu sebab lepas masak cam biasa mak aku akan mandi dolu baru semua akan makan
Selalunya memang mak aku akan terus masak sebaik sahaja masuk dalam rumah...dah letak handbag bagai
Kadang x sempat buka tudung,mak aku akan masak nasi dolu
Pastu baru buka tudung & sambung masak lauk
Aku..?
Haaa...biasanya aku masuk je dalam umah terus lajuuuuuuuuu landing dolu atas katil..
Ngan baju sekolah semua tu aku akan landing dolu sebab x boleh tahan RINDU kat bantal aku..hahahahaha
Time mak aku dah siap mandi ..solat bagai ..dah siap mak aku hidang...baru aku akan buka tudung & tukar baju
Syyyy...tapi selalunya dengan baju sekolah tu juga aku akan makan dolu...
Nak mandi time maghrib nanti baru aku akan tukar baju...terus pakai baju tidur
Barulah jimat sebab setiap hari hanya guna 2 baju..
Pagi baju sekolah...mandi terus baju tidur
Esok bangun mandi terus pakai baju sekolah..
Hahahah...


MAk aku dah selalu juga masak Sambal Bilis Tin ni macam KAT SINI....
Tapi yang hari ni punya lebih sedap lagi
Rasanya mak aku guna brand yang sama jer
Tapi naper sedap sangat...
Haaa...mak aku cakap yang ni mak aku alter
Mak aku cakap sebelum ni just terus masak dari tin terus tuang dalam kuali
Sebab tu rasa dia agak manis
Tapi yang ni mak aku cakap tumis cili belnd bagai macam nak buat Sambal Bilis biasa...dan ditambah bilis tin & cili padi yang dipatahkan
Sebab tu lagi kick





SAMBAL BILIS TIN SEDAP
1 tin bilis dalam sos cili (brand REX)
1 kentang-potong dan goreng
1 asam keping yang kecil
1/2 sudu teh garam
10 cili padi hijau
2 sudu minyak

Bahan Blend:
10 cili kering
1/2 bawang besar

1. Goreng kentang hingga masak
2. Dalam minyak yang sama tumis bahan blend hingg naik minyak
3. Masukkan asam keping dan garam
4. Tambah bilis tin dan kentang
5. Sesuaikan rasa dan masukkan cili padi sebelum diangkat




Huh....
Dap baq hang..!!!!



Berpeluh...
Semua makan dengan senyappppp
Sebab semua tengah feel
Hahaha....
Baru tahu nikmatnya makan bila tengah lapar
Alhamdulillah



Ops...iklan
Ni la Bilis Tin tu


Selain daripada Sambal tu mak aku juga buatkan Telur Dadar Garing Rangup
Cara buat TELUR DADAR GARING RANGUP KAT Sini....



Ulam Salad Segar
xyah nak sayur-sayur bagai
Sebab tengah lapar.....

4 comments:

  1. Wah sedap nyerr lauk..sambal bilis favorite Aunty sepanjang hidup...telur dadar tu..wow..Aunty dah cuba buat ikut resepi mak Dik Cella..MENJADI..makan dgn LAKSA SARANG..rangup...mcm pernah tengok kelambu tu..comei...he..he..nanti nak beli la buat tudung lauk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiter pun suker sambal ni..
      1st time dengar LAKSA SARANG...x pernah makan...kelambu tu kiter yang pilih kat DIY

      Delete