Monday 11 September 2017

JERUK KULIT CEMPEDAK GORENG CILI BAWANG

Jeruk Kulit Cempedak a.k.a Jeruk Mandai
Luuk fav mak aku
Dah seminggu mak aku asyik goreng Jeruk Mandai ni untuk makan ngan nasi
Aku..?
Aku makan juga tapi xdelah beria macam mak aku


Tahu Jeruk Mandai a.k.a Jeruk Kulit Cempedak..?
Aku tahu sebab mak aku dah pernah citewr
Aku dah pernah tulis pasal CARA BUAT JERUK MANDAI kat sini....
KAT SINI pun ada....



Lauk ni dah jadi makanan mak aku setiap kali tibanya Musim Cempedak
Mak aku akan buat Jeruk untuk stok mak aku la


Aku pun dah suka Jeruk Mandai ni...
Mak aku cakap ada jer orang buat Masak Kari macam Kari Daging..
Buat Masak Lemak Cili Api bagai..
Tapi mak aku selalu goreng jer ngan cili dan bawang serta ikan bilis
Cara goreng aku c&p jer sebab malaz..hahaha
LAgi pun 10x buat mak aku cakap tetap sama jer...

JERUK MANDAI GORENG
5 keping jeruk mandai
1/2 cawan ikan bilis dibuang kepala & perut
1 bawang besar hiris
5 cili padi
1/2 cawan minyak



1. Perah jeruk mandai supaya tos air jeruknya

2. Carik atau siatkan kulit mandai nipis-nipis jika ingin yang garing..

3. Panaskan minyak & goreng jeruk mandai yang sudah disiat dan diperah aiernya hingga kering..bila garing angkat.

4. Goreng pula ikan bilis hingga garing..
     Masukkan semula mandai goreng & tambah cili padi,bawang & kacau hingga bawang lembut..
Siap...




CARA MASAK JERUK MANDAI kat sini...
Ni stok Jeruk Mandai yang terbaru
Bawa balik dari Kedah
Mak aku buat masa balik cuti Raya Haji baru ni


Guna kulit cempedak fresh
Masih hijau kulit cempedak tu
Mak aku cakap kulitnya tebal dan sangat sesuai nak buat Jeruk..
Isinya dijadikan Cempedak Goreng
Jeruk Mandai ni buat guna kulit cempedak jer
CARA BUAT JERUK MANDAI kat sini....

Mak aku bagitahu Jeruk Mandai ni kalau kat Padang Indonesia memang dijual jer sepanjang jalan
Dimasukkan dalam balang dan dijual digerai-gerai tepi jalan macam orang jual petai dan jual  durian tepi jalan..
Tu yang mak aku bagitahulah sebab mak aku dah pergi
Aku lum pernah pergi Indo
Cuma tahun ni nenek cakap cempedak kat kampung kurang menjadi..
x selebat tahun-tahun sudah..


No comments:

Post a Comment