Sunday, 13 November 2016

SARAPAN PULUT AYAM

Pulut Ayam Kopi O
Tu mak aku nyer..
Aku nyer Pulut Ayam Cocoa Tamar..
Sarapan weekend...

Sarapan pulut...
Memang biasa kat rumah aku..
Kalau bukan sarapan pun,mak aku memang selalu masak macam-macam pulut

PULUT DURIAN
PULUT CEMPEDAK
PULUT SAMBAL
PULUT KUKUS IKAN MASIN
PULUT PAGI KELANTAN
PULUT DENGAN UBI GADUNG
PULUT BUNGA TELANG
PULUT PANGGANG
PULUT MANGGA
PULUT WAJIK
LEPAT PULUT
KETUPAT PULUT KACANGPULUT HITAM BUBUR

Mmmm...semua pun suka pulut..
Kakak suka Pulut Kuning
Aku suka Pulut Durian..
Mak aku...
Semua pulut pun suka...
Hahaha...

Ni Pulut Ayam pun dah banyak kali mak aku masak..
Dulu selalu beli Pulut Ayam kat satu gerai depan kuaters tu..
Sebungkus 4 henggit..sedapp
Selalu beli waktu petang untuk makan malam..
Tapi sejak gerai-gerai tepi jalan tu dah kena roboh..
Xde lagi dah jumpa gerai Pulut Ayam..
So mak aku kata kena la masak sendiri...
Mmm...lagi best kot..
Sebab aku boleh makan ulang-ulang..
Heeee...

Pulut Ayam ni mak aku kata popular kat Thailand
Pulut Kukus kosong ditabur bawang goreng rangup kruo-krup..
Dimakan bersama ayam goreng panas-panas...
Ayam tu plak dicicah sos cili manis macam Thai Cili Sos tu..
Tapi aku x suka makan dengan sos tu...
Aku hanya suka ayam goreng panas-panas tu makan ngan pulut panas-panas tabur bawang goreng..
Pergh...aku boleh ulang makan dari pagi sampai tengahari do...!
Kalau Pulut Ayam beli bungkus...bawang goreng tu mesti lemau sebab dorang bungkus pulut panas campur bawang tu mesti la wap tu buat bawang jadi lembik.
Tapi kalau beli Ayam tu nampak cam warna merah sikit..macam ayam tandoori plak..
Aku suka ayam goreng mak aku..
Sebab panas-panas..
&...&...
Boleh amik ayam lebih..
Hihihihi
Tapi kelemahan sarapan Pulut Ayam ni...
Lepas makan akan mengantuk..
Naper ek..?
Mak aku kata sebab pulut banyak karbohitrat & kanji..
So banyak kalori...
Bika kalori x digunakan kita mengantuk la..
Rasa nak tido...
Sebab tu mak aku hanya masak pulut kalau hari cuti..
Lepas makan boleh tidor..zzzzzzzzz
Maka lemak pun terkumpul..
Hahaha....


PULUT AYAM ..mak aku
2 cawan pulut -rendam semalaman
4 ketul ayam-potong besar
sikit garam
sikit serbuk kunyit
2 bawang putih
sikit halia
sikit serbuk cili

10 bawang merah-buat bawang goreng
Thai Chilly Sos

1. Kukus pulut yang sudah direndam hingga masak.
2. Sementara mengukus pulut,tumbuk bawang putih,halia,garam,kunyit  & gaul dengan ayam
3. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali & goreng bawang merah yang sudah dihiris nipis untuk buat bawang goreng.
4. Dalam minyak yang sama goreng pula ayam yang dah diperap hingga ayam garing
5. Hidangkan pulut kukus yang masih panas & tabur bawang goreng yang rangup...makan pula dengan ayam goreng panas-panas.

Ayam tu sepatutnya ada sos cili dia..
Tapi kitorang guna Thai Chilli Sos jer...

No comments:

Post a Comment