Monday 7 November 2016

RESIPI CUCUR JAWA

Cucur Jawa...
Jangan tanya aku naper namaya Cucur Jawa...
Sebab bila tanya kat mak aku pun..
Mak aku cuma jawab..... tulah namanya kuih tu ..
Nenek pun panggil ni Cucur Jawa...
So panggil jer la Cucur Jawa...
Ada juga yang panggil Cucur Tuang
Sebab cara buat kuih ni just tuangkan sahaja...
Mmmmm...whatever lah
Kalau nenek-nenek you all ada bagi nama lain...
Panggil jer ikut nenek you all cakap..
Jangan melawan cakap orang tua...
Hahahahaa....

KAT SINI PUN ADA ENTRI KUIH JAWA NI....

Cuma yang hari ni mak aku kata warna gelap sikit sebab guna gula perang yang gelap

Tapi mak aku kata ada juga yang panggil Kuih Cucur...
Mmm...pun aku x tau naper ..
Dah dipanggil Kuih...Cucur pula...Buka ke sama..?
Xper lah ..panggil jer...xde sapa nak marah pun
Nak panggil Kuih Topi Maxico pun...ok jer..
Orang Maxico x marah pun...

Cuma mak aku ada cakap ...
Dolu-dolu nenek akan buat Cucur Jawa ni kalau nenek buat "Kuih Karas"
Kuih Karas tu kuih tradisional tu...
Kata mak aku kalau buat Kuih Karas...
Akan ada baki tepung yang dah x boleh nak "dikaraskan"
Mmmm...faham ke..?
Aku pun x faham...
Just tulis apa yang mak aku cakap...
Nantilah kalau balik kampung ...kalau nenek aku buat Kuih Karas...
Aku snap pic ...kot-kot aku faham & boleh share supaya pakat-pakat faham..
Heeeee

Aku suka koyakkan  Cucur Jawa ni ..
Sebab nampak macam fiber je dalam kuih tu..
Lembut...manis...sedap...
Tapi kan ni kuih favourite kakak...
So,malas nak nak makan banyak-banyak...
Aku pun bukan suka sangat pun kuih manis
Mak aku buat untuk sarapan semalam tu..
Tapi aku makan Spagetti Olio Ayam je masa sarapan..
Dah petang tu baru aku makan kuih ni
Tu pun sekeping jer..
Selebihnya semua kakak makan..

RESIPI CUCUR JAWA:

1cawan tepung beras
1cawan tepung gandum
1/2 cawan gula perang
1/2 caran gula putih
1 1/4 cawan air suam
sikit garam
minyak masak

1. Campur dua2 tepung dan gaul dengan garam dan dua2 jenis gula.
2. Bancuh dengan air suam sikit demi sikit hingga sebati
3. Biarkan semalaman atau beberapa jam supaya kembang
4.Panaskan 1/2 cawan minyak hingga panas dalam kuali yang dalam
5. Perlahankan api bila minyak sudah panas.
Tuang sesenduk adunan & ia akan membentuk seperti ropol sekeliling kuih,
Biar garing & terbalikkan.Toskan minyak & siap...
 

Tepung yang dah dibancuh dan dibiarkan beberapa jam supaya kembang....

- Panaskan minyak agak-agak 1 cawan
- Cedok 1 senduk adunan tepung & tuang ditengah-tengah kuali..
- Biar hingga masak disekelilingnya..
- Kalau ada macam meleleh ditengah tu ok jer...
** Wajib guna Kuali yang dalam * melengkung...macam atas ni
  TAK BOLEH PAN...sebab x bawahnya melengkung.. (pinjam gambar kuali tu kat Google sebab kuali mak aku x pakai Qu Putih...kuali dah 7 keturunan banyak tahi lalat...Tapi banyak jasa sebab x melekat..
 
 

Bila nampak sekeliling kuih dah garing ,....terbalikkan....
Bentuk topi tu akan jadi sendiri...



Toskan atas kitchen towel sebab memang kuih ni agak berminyak masa baru masak...

No comments:

Post a Comment