Sunday 6 November 2016

KARI KEPALA SALMON

Kari Kepala Salmon..
Lauk 2hari lepas..
2 hari makan lauk Kari Kepala Salmon..

Kepala ,badan & ekor salmon..
Acik memang x makan sebab Achik kata kepala salmon macam kepala cheetah
Mmmm....ada la juga rupa kepala cheetah...heee
Tengoklah matanya...
Macam tengah tengok kita lar..!!
Mmm..aku pun x makan kepala salmon tu..
Mak ajer feel sangat kalau makan kepala salmon tu...
Aku hanya makan isinya..
Aku suka isinya yang warna orange tu..
Rasanya lemak dan sedapppp...
Kalau masak Salmon Grill makan dengan kentang & broccoli lagi best...

Ni mak aku kata kari salmon ni campur dengan belimbing buluh..
Haaaa...ada kepelikan sikit dengan belimbing ni..
Mak aku kata ni belimbing yang Miss Mastura bagi 2 minggu lepas lagi ni..
Tapi masih elok dan x lembik..
Tapi yang kepelikannya...
Kenapa rasanya langsung x masam...
Betullll...!!
Langsung x masam..
Aku makan sebab mak aku suruh rasa belimbing tu..
Kata mak aku..
X pernah lagi terjadi..belimbing buluh langsung x masam..
Sampai mak aku kata...dh x feel nk makan sebab tawar...x masam langsung...
X tau apa sebabnya..sebab asalnya belimbing tu memang masammmmm!!
Adakah kerana disimpan dalam peti ais maka rasanya sudah tawar..?
Mmmm...aku pun xde jawapan...

KARI KEPALA SALMON..
1 Kepala salmon & isinya-potong 4
15 belimbing buluh
2 asam keping
Garam
3 Sudu minyak
2 cawan santan cair
3 sudu serbuk kari + 1 cawan air

Bahan tumis:
3 bawang merah hiris
3 bawang putih hiris
1 sudu teh halba campur
1 pelepah daun kari

1. Panas minyak & tumiskan semua bahan tumis hingga harum
2.Masukkan rempah kari yang sudah dibancuh dengan air & biar hingga naik minyak.
3. Masukkan kepala ikan & balik-balikkan supaya ikan masak.
4. Tambah santan,garam & belimbing & asam keping
5. Biar menggelegak sekejap.
6. Kemudian perlahankan api supaya kuah kari pekat dan naik minyak
7.Sesuaikan rasa & siap

No comments:

Post a Comment