Thursday, 24 November 2016

NASI GORENG SAMBAL BELACAN

Nasi Goreng Sambal Belacan..
Mak aku kata namanya begitu sebab guna sambal belacan...
Kata mak aku ni makanan recycle
Tapi bukan makanan yang dah buang...
Makanan elok lah..
Tapi bila nama recycle macam x best kan
Ok lah...
Makanan modified la...sedap sikit..
Hehehe...

Asalnya hari tu mak aku suruh aku beli Nasi Kukus Ayam Dara
Nasi Kukus yang lauk ayam goreng rempah..ada acar & sambal belacan
So sambal belacan tu dia bungkus asing
Ada la lebey banayak
Agaknya masa aku beli tu ,dorang dah nak tutup kedai
So dia bagi extra sambal belacan
Malam tu mak aku masak nasi & buat Nasi Goreng sambal Belacan ni..


Letak juga ikan masin & sayur kailan....
Berpeluh makan memalam...
Sedapppp

NASI GORENG SAMBAL BELACAN
2 mangkuk nasi
sikit garam
2 pokok sayur kailan- potong asingkan batang & daun
2 ekor ikan kembung masin
4 sudu minyak
2 ulas bawang putih
4 sudu sambal belacan

1. Panaskan minyak & goreng ikan kering
2. Tumiskan bawang putih & sambal belacan & batang kailan
3. Tuangkan nasi & gaul hingga rata.
4. Masukkan daun kailan & perisakan dengan sikit garam
5. Siap


No comments:

Post a Comment