Monday 28 November 2016

APPLE PIE GORENG

Apple Pie lagi...
Baru minggu lepas kot mak aku buat..
Tapi minggu lepas

APPLE PIE GUNA ROTI GARDENIA...

Hari ni mak aku buat lagi...
Boh nama lain la plak.
Walaupun bendanya sama jer..
Hihihi..
Hai..siapa lah yang kreatif cipta resipi sedap ni...
Ish..kalau kita ganti apple tu ngan nanas ke..pisang ke...jambu batu ke...keledek ke...
Ish..macam best plak..
Nanti nak ajak mak aku try lah..



Hujan lebat selebatnya...
Perut asyik lapar...
Mak aku cakap dolu-dolu zaman mak aku masih sekolah...kat kampung
Kalau hujan-hujan macam ni..
Cabut ubi kayu..rebus cicah kelapa.
Tapi bukan senang ..
Mak aku cakap masa tu guna dapur kayu..
Kalau kayu api basah ,api susah nak menyala..
Air telaga pula keroh kalau hujan..
mmmm...I can't imagine la...
Nasib baik aku x lalu zaman tu..
Hahaha...

Hujan-hujan...sejuk...
Dapat makan apple pie yang baru digoreng..
Minum teh 0 panas...
Huh...layannnnnn


Banyak mak aku buat..
Goreng separuh jer...
Separuh lagi simpan dalam peti ais..
Boleh goreng bila-bila nak makan..

APPLE PIE GORENG
Bahan inti:
4-5 biji apple hijau
1Sudu besar butter
1 sudu teh serbuk kayu manis
(kalau xde serbuk.. guna 1 batang )
Secubit garam
2 sudu gula perang
1 sudu tepung gandum

Bahan lain:
10 keping roti
Minyak untuk goreng

Gam Tepung:
2 sudu tepung gandum +sikit air
(Boleh jer gantikan dengan putih telur)

1. Basuh apple
2. Kupas kulit apple & belah 6 buang bahagian keras dalamnya & potong dadu
3. Dalam pan campurkan apple,butter,gula,garam,kayu manis
4. Masak hingga gula larut & mendidih hingga apple lembut
5. Taburkan tepung & kacau rata
6.Sejukkan pada suhu bilik

Cara Buat
1. Stimkan roti lebih kurang 2minit
2. Gelekkan ketika masih panas supaya nipis & tidak terlalu menyerap minyak bila digoreng nanti
3. Isikan 1 sudu inti
4. Sapu gam tepung @ putih telur untuk lekatkan roti
5. Lipat & potong tepinya supaya kemas
6.Buat hingga selesai..

 Goreng hingga garing...


Sedap makan masa panas..
Lagi best sebab kakak x suka..
Kakak x suka sebab ada rasa kayu manis
Dolu-dolu kalau makan kat McD mak aku selalu order apple pie...
Aku berebut ngan mak aku jer..
Abang lebih minat makan burger & fries
Kakak kata x kena ngan selera dia
So..so..
Aku boleh makan banyak-banyak..
Hahaha..

No comments:

Post a Comment