Sunday, 20 November 2016

PISANG ADA BIJI..?

Pisang...
Pisang ada biji ke?
Haa..jangan nak jawab xde..
Ada pisang yang ada biji tau..!!
Ni bukan cakap kosong tapi ada bukti tau...
Ni pisang yang kat atas ni ayang kawan mak aku bagi ni memang special sebab ada banyak biji..
hihihi...xtau la special ke..unik ke...


Ni yang kawan mak aku bagi sebelum ni
satu tanda..
Setiap buah piasang tu memang ada biji-biji dalam iasinya...
Nampak macam pisang biasa tapi banyak biji do..!!
Mak aku kata kawan yang bagi pisang ni pun pelik bila pisang yang ditanam ni ada banyak biji..
Dia cakap dia pun penat nak asingkan biji pisang ni bila nak buat cekodok..
Bagi kat jiran pun dorang x minat sebab banyak biji
Tapi bila bagi mak aku..
Rezeki jangan di tolak..
Kena bersyukur....
Mak aku kata ok jer sebab pisang yang banyak biji ni biasanya sedap dan manis
Cuma kena kerja lebey sikit..
Bak kata perpatah
"Kalau x dipecahkan ruyung,manakan dapat sagunya"
Hehehehe...ada kaitan ker..??

Ni buktinya....
Pisang yang dah masak ti bila dibelah memang banyak giler bijinya..
Hitam-hitam tu bijinya la tu..
Aku pun ni baru tau pisang ada biji
Tapi mak aku kata dah selalu jumpa pisang ada biji ni masa kat kampung
Hmmmm


Ni pisang yang dah siap kopek kulitnya
Huh memang jelas bayang-bayang bijinya yang hitam tu dalam isinya...


Ni pisang-pisang tu yang dah mak aku lenyekkan dengan bontot gelas
Haaa..jangn x tau yang bontot gelas tu ada banyak gunanya..
Hihihihi...
Banyak  bijinya kan,,...
Haaa...jangan x tau..
Mak aku akan asingkan semua biji-biji ni dari isi pisang tu

Huh...
tengok mak aku asingkan biji dari isi pisang ni...
Memang aku x sanggup do...
Aku rasa dalam dunia ni selain daripada mak aku..
Hanya sorang saja lagi yang sanggup buat kerja ni..
Nak tau siapa..?
Haaa..bila aku cakap macam tu mak aku pun excited nak tau siap yang sorang lagi tu..
Hahahha..
Nak tau..???
Heee...aku tak ingat namanya...
Tapi dia sorang perempuan juga ..
Dalam citer Musang Berjanggut..
Ala citer kisah seorang pemuda dari Negeri Pura Cendana tu..
Pemuda itu tu nak cari calon isteri tu..
Dia campur beras,gula,garam,bawang,cili  bagai dalam satu bungkusan
Lepas tu dia mengembara untuk mencari siapakah yang sanggup mengasingkan semua tu...
Tiada siap ayang tauhu muslihat putera raja tu
Semua gadis yang ditemui tidak sanggup melalukan kerja tu
Hinggalah sampai disebuah kampung putera raja itu memberikan bungkusan itu kepada seorang gadis bernama Puspa Wangi
Ibu Puspa Wangi juga tidak sanggup memasak bahan yang bercampur-campur dari bungkusan tersebut dan menyuruh Puspa Wangi memulangkan semula kepada pemuda yang menyamar pengembara itu
Malah ibunya mengatakan pemuda itu tidak siuman
Tetapi Puspa Wangi merasakan ada sesuatu muslihat dan  sanggup untuk mengasingkan semua bahan yang bercampur itu dan memasakknya untuk pemuda tersebut..
Akhirnya pemuda itu memilih Puspa Wangi untuk menjadi isterinya dan rupanya pemuda itui adalah Putera Raja yang bakal memerintah Pura Cendana...
Huh.....

Agaknya kalau mak aku hidup zaman tu mesti dapat kahwin dengan Putera Raja tu..
Hahahahahaha..
Aku pun sanggup kalau ada puter raja yang handsome tu nak kahwin ngan aku..
Hihihihihihi...
Naper..?
Nak cakap aku berangan la tu..
Alaaaaaa.....xyah nak hipokrit lah...
You all pun kalau ada putera raja yang nak...mesti you all pun nak kan...
TAPI..
TAPI...
Cer kita semua berdiri depan cermin...
Hahahahahahaha...
Putera Katak pun lum tentu nak kat kita kan....kan....
Haaaaa....so...jangan berangan....
Suruh asingkan biji pisang pun x sanggup..
Ada hati nak kahwin ngan putera raja...
Hihihihihihi


Ni la hasilnya isi pisang yang dah dibuang bijinya dan di blend supaya halus..


So, bolehlah buat cekodok......


Buat Kuih Lengat Pisang....
Huh.....
Siapa cakap memasak tu senang...
Jujur cakap...
Aku memang x sanggup
Aku sanggup x makan pisang tu dari nak buat semua tu...
Macam mana mak aku boleh sanggup..?????

No comments:

Post a Comment