Thursday 10 November 2016

PULUT PAGI KELANTAN..

Pulut Pagi Kelantan...
Bersama kopi O..
Kenapa namanya Pulut Pagi Kelantan?
Kenapa bukan Pulut Petang Kedah ke..
Pulut Malam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ke..?
Heeee....
X tau lah ni soalan essei ke...so
Soalan pendek,jawapan mesti panjang ni...
Klu soalan struktur tu cikgu kata soalan pendek..jawab pun pendek..
Soalan objektif plak..soalan panjang...nk jawab just bulatkan or hitamkan..
Soalan objektif la aku paling suka sbb xyah jawab pnjang..
Tp risikonya..cikgu kata kalau salah memang 0 lah markah..xboleh nk tolong dah..
Hihihi...
Cakap banyak plaks

Pulut Pagi Kelantan..
Kata mak aku makanan ni popular kat Kelantan & rakyat Kelantan..
Oooo...
Tapi kat dalam rumah ni xde orang Kelantan pun..
Heee..
Habis tu kalau dah kat pantry tu ada banyak pasta....
Dalam rumah ni ada orang Italy ke..??
Haaa...kan dah kena...!!

Pulut Pagi ni mak aku memang dah pernah buat pun .KAT SINI....
Tapi aku cannot go...
Sebab pulut tu manis..
Pastu gaul kelapa masin...
Mmmmm....not my taste la...!!
Kalau Wajik aku suka la..
Kakak plak suka Pulut Kuning..
Abang plak...mmm ntah..abang x balik KL lagi..
Kakak..?
Kakak pun xnak cuba rasa Pulut Pagi ni..
Walaupun berkali-kali mak aku suruh cuba rasa.
Mak aku yang suka sangat...
Aku tengok 2x mak aku ulang makan..
Untuk aku ngan kakak mak aku masakkan mihun goreng...


Tengok entri yg lepas pasal Pulut Pagi ni...
Nampak macam lain sikit..
Colour yang ni nampak lebih gelap..
Mak aku kata sebab yang dolu guna gula nissey..
Yang ni guna gula dark brown..
Mmm...biarlah..
Aku bukan nak makan pun...
Mak aku jer...
Mmm..tapi x tau lah kot nanti dah tua-tua macam mak aku..tetiba rasa nak makan...
Haaa...ustazah selalu pesan..sekarang x boleh nak cakap takabbur
Heeee...

PULUT PAGI KELANTAN..
1cawan pulut-rendam
1/2 cawan gula dark brown
1/4 cawan air
1 cawan kelapa putih
Sikit garam

1.Masak gula dark brown dengan 1/4 cawan air hingga pekat & tapis
2.Kukus pulut hingga masak & gaul dengan air gula dark brown
3.Kukus semula pulut
4.Angkat pulut & biarkan sejuk sedikit supaya cantik..Kalau hidang panas-panas pulut agak melekit & kurang cantik.
5.Kelapa putih digaul sedikit garam..&hidangkan dengan pulut ...

No comments:

Post a Comment