Sunday 1 December 2019

ULAM TERUNG REBUS CICAH CABAI PICIT

Ulam Terung Rebus Cicah Cabai Picit
Haaaa..... Mak aku yang bg nama menu ni macam tu
Aku tahu terung rebus sebab terung tu direbus
Cabai Picit tu mak aku cakap nama dia ma am tu sebab hanya dipicit-picit
Tidak ditumbuk seperti sambal belacan


Ulam Terung Rebus & Bendi Rebus..
Lauk dinner malam tadi
Cabai picit ni  rasa dia lebih kurang rasa budu.. Sedap ooo.
Mak aku cakap kalau dolu-dolu cabai picit ni selalunya dijadikan lauk oleh pesawah & pekebun termasuk nenek
Sebabnya mak aku cakap xyah tumbuk.
Biasanya kalau nenek gi tanam ambil upah  padi @ tuai padi nenek akan bawa bekal nasi & lauk. Pastu nenek akan bawa 1 bekas letak cili, garam, belacan & limau nipis
Nanti time lunch. Sebelum makan baru dibuat cabal picit & dimakan dengan ulam yang dipetik di sawah...
Kat sawah ada ulam ker.?
Mak aku cakap biasanya  petani akan tanam juga pokok di batas sawah sebagai teduh..
Biasanya mereka tanam pokok putat d pokok gajus.. So.. Selain buat teduh, pucuknya boleh buat ulam.. Kadang kat batas sawah juga mak aku kata banyak jer pokok pegaga yang boleh dijadikan ulam.. Sambil mak aku citer.. Sambil mak aku buat sambal picit ni..


Ni la pokok buah terung yang dah dieebus dijadikan ulam tu...
Pokoknya bukan mak aku tanam
Cuma biji benihnya mak aku bawa dari Kedah
Amik dari nenek
Sebab kat rumah Kedah nenek banyak tanam pokok terung ni..
Mak aku cakap ni Terung Siam


Pokok terung belakang parking dwkat tangki air.
Pokok ni Pak Man gardener yang tanam
Nenek bagi biji benih
Mak aku bawa balik KL
Achik clenaer semai..
Pakcik gardener yang tanam
Makcik cleaner cakap pakcik gardener soh petik.
Bagi kat mak aku
Mak aku rebus
Cicah Cabai picit.
Aku dapat makan
Hahaaaa....

Masa  nak parking kereta kat belakang tu memang nampak achik cleaner tengah petik terung ni.
Nampak pakcik gardener pun ada.
Rupanya mereka petik  terung
Bagi mak  aku 4 biji
Mak aku xnak tapi mereka bagi juga
Mak aku suruh aku letak dalam plastik takut lupa..
Kang nanti mereka kecik hati kalau tak terima pemberian..
Kata mak aku..
"Memberi Tidak Diterima Lebih Sakit Daripada Meminta Tidak Diberi" 


Pokok terung  lagi

Ni pokok bendi yang  pakcik gardener tu ta am juga
Dah tua dah pokok bendi ni
Buah dia dah kering..
Ops... Mak aku cakap yang tu buahnya memang sengaja dibiar kering untuk dijadikan biji benih..!
Oooo..... macam tu
Kata mak aku pakcik tu memang rajin tanam macam-macam


Mak aku juga masak Asam pedas Sardin + bendi
Tapi ni bendi yang dibeli la
Hahahaa..


Sayu Kacang Panjang Tumis
Pun sayur kacang ni kacangnya dibeli
Bukan tanam


Ikan Rebus Goreng
Fav mak aku la ni


Nasi Kukus dalam cawan...

2 comments:

  1. Salam .kuat naaa jari memicit cili sampai pecah.

    Lauk sungguh sedap.....
    Bleh menghancur diet planning.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee.. Mak kiter yang picit.. Kited xdenyer nak buat camtu..
      Sedap memang sedap tapi lepas makan dia nyer bauuuuu melekat kat jadi ooooo.. Jenuh sabun

      Delete