Wednesday, 25 December 2019

SAMBAL IKAN KURUNG

Kelmarin mak aku masak  sambal tumis
Sambal apa?

Mak aku cakap ni Sambal Ikan Kurung
Sambal Ikan Kurung?
Ikan apa tu
Mak aku cakap ikan yang telah dikurung

Bila makan...
不不不不不
Ikan sardin la....
Mati-mati aku ingat ikan apa yang special zangat
Memang nampak macam sardin pun
Tapi dah mak aku cakap ikan kurung
Kot la ada ikan lain rupa macam sardni

Bila dah makan
Mmmmm... Confirm memang sardin la
Rasa dia
Bau dia
Mmmm memang sardin la...

Dah mak aku kata ikan kurung dalam tin...
Tu yang aku ingatkan kot la ikan yang mancing katbtali air tu kot la mak aku kurung dalam tin & bawa balik KL
Sebab kan aku ada dapat ikan haruan besar masa mancing ngan Aqil
Hahhaha.. Kena tipu hidup-hidup
Mak aku cakap 2 minggu dah makan sedap2
Balik KL kena makan jimat cermat la..
Hmmm...yer lah


SAMBAL IKAN KURUNG不
1 tin ikan kurung 五 ( sardin)
2 biji kentang
1/2 bawang besar- hiris
sikit garam + sikit gula
1/2 asam keping
minyak masak
10 cili padi hijau

Bahan Blend:
15 cili kering (sebab nak sambal lebih)
1/2 bawang besar

1. Kentang dikupas dan potong wedges.
2. Goreng kentang hingga garing& ketepikan
3. Tinggalkan minyak goreng kentang tadi anggaran 3 sudu dan tumis bahan blend
4. Masukkan asam,garam dan secubit gula & masak sampai naik minyak..
5. Masukkan kentang goreng dan sardin bersama sosnya.
6. Jika ingin lebih berkuah tambah sikit air
7. Masak hingga pekat dan masukkan cili padi yang dipatahkan dan sesuiakan rasa..

8 comments:

  1. Makcik dok bayangkan ikan kurung dalam tempayan yg hampa pncing tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn不不
      Hadoii... Kiter pun ingatbikan haruan ke.. Keli ke.. 五

      Delete
  2. Mak ngan anak sama-sama kelakar yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sometime..
      Kadang kiter x buat salah pun kener marah ngan mak kiter.
      Orang lain buat salah pun, kiter yang kene marah五五五

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Sebab Tu awak Yang paling dapat dengan mak. Kawan dia,Teman dia masa.sebuk kerja, masa.dia tengah sakit pening, masa dia stress kerja, masa dia sedih gembira marah...Yang APA Yang dia pesan suruh beli. Tahu benda Yang diperlukan. Tak kekok memilih barang dapur ..orang paling faham Dan paling Kanan...
    Tolong kemas rumah, fridge Dan. Cabinet. Tahu standard.dan tahap.piawaian std kerja dia.
    Sebab Tu bila yg lain tidak mencapai tahap standard kerja dia... Nak marah tak bleh awaklah yg paling dapat terima stress punya tempias.sebab awak tahu standard dia. ITU biasa la SBB orang paling rapat selalu tempat gembira sedih marah hampa etc

    Esok bila awak masuk Asrama mak akan selalu teringat ingat nostalgia activities dengan awak.

    Kiranya kena marah awak tak kesah dan sedih atau merajok SBB awak tahu ITU buka sebab awak. So....ok la..

    Nak Makan APA mesti mak buatkan.

    Anyway ikan sardin.. sambal takletak petai ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik boss..
      Hahahaha panjang sis nor beletiaq hari ni.. Tu la lama sangat silent..
      Heeee..petai lum jumpa yang menarik lag since balik KL
      Kat teoi jalan tu ada jual tapi mak kiter cakap semua mata petai tu macam mata cina ja sepet..
      Kalau petai mak kiter cakap kena beli macam mata hisdustan.. Mata mesar terbeliak.. 不不

      Delete
    2. Hati hati dengan Mata Mata..bahaya..

      Delete