Sunday, 29 December 2019

PAJERI BUAH AMRA


Pajeri Buah Amra...
Tapi macam buah kedondong jer..

Pajeri Buah Amra
Haaa betul la Buah Kedondong
Mak aku cakap orang Kedah panggil Buah kedondong ni sebagai Buah Amra
Tapi kata mak aku....
Orang-orang tua  jer panggil Buah Amra
Generasi muda macam aku mak aku cakap ramai yang  lebih kenal Kedondong dari Amra
Kata mak aku sama juga macam kat Johor
Generasi muda mengenali water melon sebagai Tembikai
Tapi geneasi tua memanggil Buah Semangka..
Ish... Mak aku ni biar betul
Jauh naw Buah Tembikai dengan Buah Semangka..
Tak pernah plak aku dengar sebelum ni

Pajeri Buah Amra
Main menu lauk untuk lunch semalam
Semalam Sabtu semua lunch kat rumah


 Mak aku cakap buah fa a.k.a kedondong ni
Cik Jasminor kasi
Sama juga macam sebelum ni kalau kedondong mesti cik Jasminor yang kasi
Kalau Belimbing Buluh mesti. Miss mastura Hong Kong yang kasi
Kalau pisang mesti ustazah Zaimah yang kasi
Kalau ulam-ulam mesti mak Wana yang kasi
Kalau mee, tepung pedas, teh macam-macam perisa mesti mak Ismail yang kasi
Kalau stok budu & keropok opkos mak Zamir
Haaaaa... Sampai dah boleh hafal sebab setiap orang dah ada trade mark
Hahaha
Alhamdulillah
Rezeki jangan ditolak

 Buah Amra ni mak aku cakap nak masak separuh jer
Separuh lagi nak buat jus kedondong
Sedap ker Jus Kedondong?
Mak amu cakap sedap
Tapi sebab xde stok asam boi... x jadi..
Sebelum ni pun buah kedondong ni mak aku masak paneri juga
Tapi namanya PAJERI BUAH AMRA.... kat sini


PAJERI BUAH AMRA ...resipi mak aku
20 biji buah kedondong miuda
1 paket kecil rempah kari ikan
1/2  paket kecil rempah kari daging
1/2 kotak kecil santan
( kalau santan fresh = 1 cawan santan pekat)
1 sudu teh garam
1 sudu besar kerisik
2 sudu besar gula perang / gula melaka
1/4 cawan minyak
1 sudu udang kering /bilis - tumbuk halus
Bahan Tumis:
1/2 bawang besar - hiris nipis
2 bawang putih - cincang
2 keping halia- racik
1 batang kulit kayu manis
5 bunga cengkih
2 bunga lawang
5 buah pelaga- ketuk pecah
1 tangkai daun kari
1. Kupas buah kedondong & basuh
2. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingga harum
3. Masukkan kedua2 jenis rempah kari yang dibancuh bersama 1 cawan air
4. Masak hingga naik minyak & tambah /udang kerinng/bilis tumbuk
5. Masukkan buah kedondong + 1 cawan air
6. Masak hingga buah kedondong empuk Jika perlu tambah lagi air supaya buah kedondong empuk
7. Tambah garam,santan dan masak hingga kuah pekat.
8. Tambah kerisik dan gula perang
9. Perlahankan api dan biar sampainkuah nampak naik minyak
10. Sesuaikan rasa
** Pajeri  akan lebih sedap dimakan jika dimasak.lebih awal beberapa jam..


 Sekuali Pajeri Kedondong..

 Ayam Goreng..
Mak aku cakap pajeri lebih sesuai gang dengan ikan goreng
Tapi hari ni pajeri nak kawan ngan ayam voreng plak...
Sedapp
Ayam la sedappp五五五
Bukan pajeri
Coz aku memang x makan pajeri
Xleh go bila makan nasi yang kuahnya manis..
Hihihihi....
Abang ngan kakak makan jer
Mak aku lagi la...


 Aku makan ngan ayam goreng

 Mak aku juga buat Sambal Belacan Goreng macam Sambal Nasi Ayam Penyet tu


 Ulam Tenggek Burung
Mak aku soh abang beli kat pasar
Abang cakap x tahu Pucuk Tenggek Burung
Mak aku cakap pergi jer gerai yang jual. U. ulam.. Cakap jer nanti makcik tu tunjuk la
Haaaa.. Malu bertanya sesat jalan..
(Kalau ada waze xyah la tanya) 五五五
Heee aku kenal jer ulam tenggek burung ni sebab aku dah selalu beli kat pasar segar..

Sup Cendawan + ayam
Sorang semangkuk untuk akun ngan abang
Boleh hirup puas2 ssbab personel bowl
Hahaha..
Kakak xnak makan sama
Kakak   nak layan bantal busuk dia

Tapi bila petang
Bila kakak makan nasi
Kakak kata pajeri ni sedap
Mmmm... Kalau dah sedap makan la
Jangan soh aku makan
Aku memang xleh go

6 comments:

  1. Oh tak penah la plak makan pajeri amra. Kalau pajeri rambutan tu, MIL penah la buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaaaa... Kiter pun x pernah makan五
      Actually x pernah nak try不

      Delete
  2. Sedap.makan mentah cicah garam je.. petis ke kicap ke... Uuu best...tak yah busy juice.
    Atau campur Dalam sambal belacan
    Takpon buat jerok. Pajeri pun sedap.

    Yummm..pekena dgn sambal belacan Dan ikan masin...pokok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masammm....
      Dengar saja pun kiter dah pejam mata... Heee

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Barang buah Amra ni masam. Lemak lemak je. So selalu buah no lemak lemak biasa ..masam pun Ada Manis.. hahaha

    ReplyDelete