Thursday 13 September 2018

AYAM MASAK MENTEGA BERKRIM

Butter Chicken
Makan ngan Nasi Putih panas2
Mmmm...memang terboik...!


Makan butter chicken ni xyah lauk lain
Sebav nanti kalau bercampur 2  dah x feel Butter Chicken..


Setiap kali mak aku masak Butter Chicken
Mesti 1 lauk ni jer
Tapi masak banyak2
Makan sampai melelah peluh..
Haaaa...sebab semua pun suka Butter Chicken
Abang ..kakak...aku lagi la suka kalau mak aku masak Butter Chicken
Kalau masak lauk ni setiap hari pun xper
Tapi kalau makan lauk ni setiap hari..
Nanti badan lebih berat dari gajah la..
Haaaa...mana x berat..
Ayammm
Butter
Cheese..
Haaaa...semua lemam berkrim



BUTTER CHICKEN
Bahan ayam:
2 keping dada ayam(hari  ni guna bahagian bertulang juga)
1 sudu rempah kari
1 sudu tepung jagung/ tepung gandum
1 sudu teh garam
1 cawan minyak untuk goreng

Bahan Sos:
1/4 blok butter
3/4 tin susu cair
3 keping cheese(1/4 cawan)
1kiub ayam

Bahan Tumis:
1 bawang besar
3 bawang putih
3 pelepah daun kari
5 cili padi cincang

10 cili padi cincang

1. Potong ayam menjadi saiz sederhana dan gaul dengan serbuk kari,tepung jagung dan garam
2.Panaskan minyak dan goreng ayam hingga garing. angkat
3. Kosongkan kuali daan masukkan butter
4. Tumis semua bahan tumis hingga harum
5. Tuangkan susu cair dan terus masukkan ayam goreng ranguo tadi
6. Masukkan cheese dan sesuaikan rasa..




Aku pernah juga masak Butter Chiken ni masa kat umah Umi Amirah
Sebab masa tu dorang request soh aku masak Butter Chicken ni
Tapi x  berkuah creamy macam mak aku masak..
Bila tanya mak aku cakap mungkin sebab aku masak lama sangat sampai kering
Ada aku citer pasal BUTTER CHICKEN BY CELLA's kat sini...


4 comments:

  1. Replies
    1. Hahahaha....orang diet mcm sis nor memang x boley makan lauk ni.....hahahaha

      Delete
  2. Ayam kunyit ok for me...anytime and sambe belacan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malay tongue....like me...
      Tapi western bagai pun kiter belasah jer...
      Cuma sesekali jer la western...sambal belacan tetap dihati..hee

      Delete