Tuesday 18 September 2018

RESIPI PAJERI NANAS STEP BY STEP

Pajeri Nanas ..
Semalam nyer menu..
Pajer Nanas ni request dari kakak..
Sejak 2 minggu lepas kakak request nak makan Pajer Nanas
Minggu lepas pun kakak request soh mak aku masak Pajer Nanas
Tapi lastly mak aku masak Ayam Kicap untuk kakak bawa
Tapi semalam memang mak aku masak Pajeri Nanas untuk kakak bawa balkk kolej


Aku x tahu apa yang sesap sangat ngan Pajer Nanas
Kakak kata Pajer Nanas sedap kalau makan ngan nasi putih panas2
Beria2 kakak nak makan Pajer Nanas
Aku..?
Aku memang x boleh brain...
Nasi makan ngan Kari Nanas yang M.A.N.I.S
Buah Nanas tu dah manis
Dimasak lak Kari yang manis.
Pastu makan ngan nasi...
Mmmmmm....memang aku TAK BOLEH GO..!!!


Tapi kakak ngan mak aku beria suka
Kakak dah la bawa bekal banyak Pajeri Nanas ni
Kakak kata nak makan ramai2 ngan roomate & & clasmate
Pastu kakak siap bawa lagi bekal nasi + Paner Nanas ni nak makan dalam kereta
Punyalah suka hati kakak
Bila mak aku masak Pajer Nanas..
Mmmmmm.....not me..!
Sebelum ni mak aku ada ...
Masak PAJERI NANAS kat sini... pun aku x makan pun
Kakak jer yang suka Pajer Nanas



Kali ni mak aku masak Pajeri ni guna 2 biji nanas..
Mak aku cakap sebiji untuk kakak bawa balik kolej makan ramai2 ngan kawan
Sebiji lagi mak aku cakao untuk makan sendiri..
Makan sendiri mean makan ngan kakak dan abang jer tau....not me..
Pajeri Nanas is not my taste..!


Ni untuk kakak bawa balik kolej .
Mak aku cakap lebih dari sebiji nanas pun
Sebab mak aku kata hanya tinggalkan beberapa keping jer untuk mak aku ngan abang makan..
Selebihnya semua masuk dalam bekas ni untuk kakak bawa balik kolej


Nasi Putih....
Untuk bekal kakak bawa balik kolej



Ayam Goreng..
Mak aku cakap Lauk Pajeri Nanas ni lebih sesuai dimakan bersama Ikan Goreng @ Ikan Masin Goreng
Tapi mak aku cakap kalau untuk bawa bekal prefer bawa Ayam Goreng la



Bekal abang .
Nasi Putih ..Ayam Goreng dan Pajer Nanas juga


Hari tu nampak dalam wasap kakak ada request resipi Pajer Nanas dari mak aku
Masa kakak kerja part time masa sem break hari tu
Kakak kata nak masak ngan kawan kat tempat kerja untuk  staff lunch
Tapi x tahu la kakak masak ke x..
Yang aku tahu kakak ada citer dorang ada try masak Kari Ayam Kelantan Cicah Roti..
Cuma kali ni masak Pajer Nanas ni mak aku cakap lebih detai step by step...
Lain kali kalau kakak nak masak..
Mak aku cakp tengok jer resipi beserta step by step ni...
Mak aku cakap step by step lebih membantu supaya mudah faham..
Haaaa.....jangan x tahu sejak 2 minggu ni pageview RESIPI BUBUR ASYURA UTARA ni..
memang tinggi pageviewnya
Mungkin aebab Bulan Muharram ni memang Musim orang masak Bubur Asyura..
Haaa...tapi mak aku lum buat lagi Bubur Asyura dah masuk bulan Muharram ni..
Jap..nak tanya ..

Oooo...mak aku cakap hari Jumaat ni mak aku kata akan masak Bubur Asyura beramai2..
Patut la....

PAJERI NANAS ...resipi mak aku
2 biji nanas
2 paket kecil rempah kari ikan
1 paket kecil remoah kari daging
1/2 kotak kecil santan
( kalau santan fresh = 1 cawan santan pekat)
1 sudu teh garam
1 sudu besar kerisik
2 sudu besar gula perang / gula melaka
½ cawan minyak
1/2 cawan ikan bilis- tumbuk halus

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar - hiris nipis
3 bawang putih - cincang
5 keping halia- racik
1 batang kulit kayu manis
10 bunga cengkih
3 bunga lawang
10 buah pelaga
1 tangkai daun kari

1. Kupas nanas dan belah dua.Hiris tebal anggaran 1 cm.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingga harum
3. Masukkan kedua2 jenis rempah kari yang dibancuh bersama 1 cawan air
4. Masak hingga naik minyak & tambah bilis tumbuk
5. Masukkan nanas potong
6. Masak hingga nampak berair kesan jus nanas keluar.Tak perlu tambah air kerana nanti nanas akan mengeluarkan jusnya.
7. Tambah garam,santan dan masak hingga kuah pekat.
8. Tambah kerisik dan gula perang
9. Perlahankan api dan biar sampainkuah nampak naik minyak
10. Sesuaikan rasa

** Pajeri Nanas akan lebih sedap dimakan jika dimasak.lebih awal beberapa jam..
Atau dimasak waktu malam @ pagi..jika nak makan waktu tengahari

Kupas nanas
Ini namanya Nanas Josaphine
( sebab ada tulis kat  label) heeee
aBangla pekerja Pasar Segar tu cakap nanas ni sesuai masak " sayyur"
Hahaha...aBangla pun lagi terror about masak2



Ni  dah siap buang kulit
Buang mata nanas supaya tidak lidas..
Bab ni hanya mak aku yang buat
Aku memang x reti nak kupas nanas
Kakak pun sama..
Terkial2 macam nak kopek durian!!


Ni nanas madu...
Nanas madu lebih manis


aBangla yang jual tu cakap
Yang ada jambul tu Nanas Madu..
Siddap kalo mau makan...mannnisss!
Harga sikit mahal
Itu  tadda jambbull nanas untuk massak sayyurr
Harga sikkit murra...
Haaa....tapi dia x cakap lak yang tu nanas josaphine..
Dia cuma cakap nanas sayyur
Mmm...dia cuma tau Nanas Madu.
Nama Josaphine dia pun x tau..!
Haaaa....aku tahu..
Sebab ada tulis...
Hahahaha...


Sebekas penuh nanas dah siap potong untuk masak Pajeri Nanas
Mak aku cakap nanti bila dah masak lama..
Nanas akan mengecut sebab jusnya dah keluar


Bahan Tumis...
Bawang besar..bawang putih...halia...daun kari
Rempah ratus ...
Kulit Kayu Manis,cengkih,Bunga Lawang,Buah Pelaga tu...mak aku cakap kalau nak senang beli jer sepaket Rempah Sup Tulang..



Ni contoh Rempah Sup Tulang Adabi dari google
Memang dah siap dalam paket tu serba sikit..
So..kalau xde stok rempah tumis tu kat rumah
Mak aku pesan beli jer sebungkus rempah nj untuk tumis..
Exspecially yang memang xde stok rempah ratus kat rumah..
Tapi hanya nak masak pajeri ni jer
Jimat...semua dah ada dalam tu
Tapi bunjut dia dalam tu xyah la guna..
Just amik rempah tumis jer..


Rempah Kari Ikan + Kari Daging
Mak aku cakap kalau guna rempah daging sahaja bau dan rasa rempahnya kuat sangat
Kalau guna rempah kari ikan sahaja pun dah ok tapi aroma rempah x kuat sangat la


Pesan mak aku pada kakak
Kalau nak masak..
Siapkan dulu semua bahan ..
Baru masak...
Supaya xdelah nanti ada bahan yang tertinggal
Lagi 1 ...xdelah terkejar2 sambil tumis dah nak bancuh rempah..
Pusing belakang bawang dah hangus..
Even kalau dah exspert pun...mak aku cakap better sediakan semua bahan sesiap..
Barulah kerja memasak jadi lebih teratur dan setenang air di tasik madu..
Hahahaha...
Ada ker tasik madu..?
Macam pernah dengar ..
Tapo di mana...??


Tumis bahan tumis hingga harum


Masukkan ikan bilis tumbuk .
Mak aku cakap kalau nenek masak pajeri nenak x letak pun ikan bilis ni
Tapi mak aku cakap kalau letak ikan bilis tumbuk rasanya lagi sedap..
Mak aku cakap ada yang suka campur udang kering..
Tapi mak aku cakap tengah alergy udang kering..
So..ganti ikan bilis ..


Masak sampai naik minyak


Masukkan nanas

Gaul nanas dengan rempah2 hingga nampak berair..
Mak aku cakap nanas memang akan mengeluarkan air



Bila nanas sudah mengeluarkan airnya..
Masukkan santan..
Masak hingga mendidih agak lama supaya nanas menyerap rempah dan rasa akan lebih sedap..


Bila kuah mula pekat..
Tambah kerisik dan gula perang..
*** Pesan mak aku..guna gula perang @ gula melaka supaya rasa manis x terlalu tajam.
Kalau guna gula pasir putih...manis nya lebih tajam..
Tajam..???
Tajam...mean rasa manisnya lebih.
Kalau guna gula perang manisnya sederhana dan lebih sedap


Masak hingga naik minyak .
Actually mak aku masak Pajeri ni waktu malam sebelum tidur..
Tapi masak hanya half way sahaja..
Bila kuah memdidih sahaja mak aku cakap matikan api..
Dan sambung panaskan esok pagi sampai pekat dan naik minyak..
Sebabnya mak aku cakap
Pajeri akan lebih sedap dimakan setelah dimasak beberapa jam terlebih dahulu kerana rasanya akan sebati dan lebih sedap.
Mak aku cakap kalau dimasak untuk jualan biasanya peniaga tidak memasak terlalu lama untuk mengelakkan nanas mengecut dan size nanas mengecut.
Tapi kalau nak rasa lebih sebati kena masak lama..



Pajeri Nanas  dah siap dihidangkan ..
Saper suka makan lah
Sapa x suka...kita gang..
Hahahaha...
Ik..bye

4 comments:

  1. Aduuhh sedap Pajeri Nanas ni..Dik Cella...Aunty sukee sangat..lawankan dgn pekasam goreng...Nanti bila Dik Cella dah jadi mak2...masa tu mungkin dah terjatuh cinta sama ini Pajer...ooopppsss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee....Post Pajer Nanas baru Aunty Ogy kuar..
      Kiter x gang ar dengan Pajeri Nanas...
      Mungkin betul mcm Aunty Ogy cakap..maybe dah tua nanti kiter suker..mua3

      Delete
  2. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

    Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

    2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

    3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

    .................................................................

    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ..................................................................

    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    ...............................................................


    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete