Monday 17 September 2018

SUP GEAR BOX SETAHUN

Sup Gear Box Setahun..
Haaaa...pernah dengar kan Sup Kambing 40 hari
Haaaa.....ni lagi lama...setahun...
Sup Gear Box Setahun...
Bukan Sup tu yang setahun
Tapi Gear Box tu yang setahun...
Sebab Gear Box tu dah setahun tersimpan dalam freezer..
Mak aku cakap sejak Raya Haji 1438..
Raya Haji 1439 pun dah aebulan berlalu..
Haaaa.....ni dah masuk Muharram 1449 dah..
Maknanya dah Setahun Sebulan Gear Box tu beku dalam peti ais...
Naper macam tu..?
Haaa....mak aku cakap sebab dah x masak dia..
Tersimpan la dia
Kalau masak xdelah tersimpan..
Habis tu naper  x masak..?
Tanyalah mak aku...
Heee...mak aku cakap sebab malas nak defross
Tapi lately ni...
Aku nampak mak aku dah mula clearkan dah ruang freezer..
Dah nampakmlapang skit dah ruang freezer..
Tapi....aku yakin x lama tu
Beberapa hari lagi...
Tengok lah...
Confirm mak aku akan   beli macam2 dan pe nuhkan semula..
Percayalah cakap aku...!!!


Sup Gear Box Setahun...
Dulu aku x tahu naper orang panggil ni Supa Gear Box
Tapi sekarang dah tahu
Sebab mak aku dah bagitau tulang tu dipanggil Gear Box .
Actually mak mak cakap tu tulang kaki lembu bahgiam lutut lembu..
Bila dipatahkan ..
Bahgian temputung lutut lembu tu yanv besar macam pangkal pokok tu...
Yangacam gear tu tulang kaki lembu la..
Rupanya tulang tu macam rupa gear box kereta..



Betul lah......
Rupa dia macam gear  kereta..
Tapi sometime aku tengok macam handbreak kereta jer...
Boleh x kalau aku panggil Sup Handbreak jer..?
Hahahaha......
Mak aku cakap x boleh...
Sebab kena juga tulis Sup Gearbox

Sup Gearbox ....mak aku
1 batang gearbox + rib & daging
1 bawang besar
2 bawang putih
2 hiria halia
garam
daun sup + daun bawang

Bahan Rempah :
1 batang kulit kayu manjs
5 cengkih
3 bunga lawang
5 buah pelaga
10 bijinlada hitam
1 sup bunjut

***** Semua bahan ini ada dalam sepaket Rempah Sup Tulang  Adabi @ brand lain

1. Basuh dan rebus tulang bersama air yang banyak ( isi air hingga tenggelam tulang)..
Boleh guna presure cooker  @  guna rice cooker.
2. Bila hamoir mendidih  kuah sup akan berbuih dipermukaan.Buih tersebut adalah kekotoran dari tulang dan daging.
3. Buang semua air tersebut...
( jangan risau untuk buang air tersebut  kerana rasa mnis dari stok tulang belum sempat keluar dari tulang...kerana baru sahaja hendak mendidih..)
4.  Isi semula air hingga tenggelam tang2 tersebut dan rebus hingga mendidih
5. Masukkan bawang besar yang dibelah2..bawang putih,halia dan rempah ratus
6. Biar mendidih lebih kurang 1 jam...
Sentiasa tambah air mendidih jika kuah berkurangan
7.Bila isi sudah mula lekang daribtulang ..ta danya daging sudah masak
8. Tambah garam dan tanurkan daun bawang + daun sup

** Jika suka pedas ..ketukkan beberpa batang cili padi dan perahkan sedikit jis limau nipis.



Mak aku jer makan Gear Box tu
Mak aku cakap dalam lubang gearbox tu ada isi dia yang sangat sedap...
Mmmm....rupa dia macam lemak...
Mak aku cakap resanya sedap dan creamy...
Tapi xde sesapa yang nk cuba..
Aku xnak..
Kakak x suka..
Abang pun x makan pun..
Hanya mak aku jer .
Mak aku cakap lubang tulang bergantung pada saiz lembu
Kalau lembu tu besar ....besarlah tulang dia dan besar juga la lubang tulang tu


Sebab lembu ni besar maka gearbox sia besar..
Lubang tulang tu siap mak aku boleh masukkan sudu teh untuk cedok isi creamy dalam tulang tu..
Makbaku cakap isi creamy tu dipanggil sum-sum...
Sum- sum?
Macam.pernah dengar...
Tapi di mana yer..?
Jap nak cari...

Ha.......dah jumpa...BUBUR SUM-SUM kat sini....
Apa kaitan sum-sum tulang dengan Bubur Sum- sum..?
Ntah...
Mak aku cakap mungkin Bubur Sum-sum tu dinamakan begitu kerana texturenya creamy dan lemak macam sum- sum tulang ..
Kotttt ...
Haaa...ok.. bye

6 comments:

  1. Dalam .tulang Tu Nama omputih bone marrow.
    Banyak khasiat Dan collagen tapi high in cholesterol. Makan musim hujan Dan sejuk Dan masa kena selsema helps to fight or ward off the infection. Consider cholesterol Tu good to fight. The infection

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ...bone marrow ..
      Pernah tengok kat TV..bone marrow tu omputih sapu pada roti bakar

      Wahhh...info baru about help to fight off the infection..
      Kebetulan mak kiter dah seminggu selesema..
      Patut lah dah baik selesema...rupanya sup gearbox good for flu..
      Mak kiter pun cakap x tahu jadi ubat..tak sengaja selesema dah ok..alhmadulillah..
      TQ sis nor ...for info

      Delete
  2. ...kadangkadang kadangkadang the body lack certain elements to fight infection. So it send signals to the brain ..and send signal.. the craving of certain stuffs.. so Tu Yang mak awak. Digging the freezer... Sebab something initiate the brain to have the bone marrow soup... To keep internal body heat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh....rupanya craving terjadi ada sebabnya...hebatnya Allah jadikan siatem body kita macam tu..subhanallah..( sejak jadi student tasawwur)..heee

      Delete
  3. The Health Benefits of Bone Broth
    Alleviates joint pain and promotes healthy bones. As we age, the collagen in our joints begins to deteriorate. ...
    Heals leaky gut. ...
    Boosts the immune system. ...
    Encourages healthy skin and shiny hair.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parutlah yang sukakan gear box ni selalunya adult jer...children & young like me..normally x suka..
      sebab orang dewasa perlukan lebih collagen..
      Banyak sis nor tahu info kesihatan..big clap..!

      Delete