Saturday 29 September 2018

SAMBAL TELUR PUYUH vs SAMBAL PETAI

Sambal Telur Puyuh

vs....


Sambal Petai



Sambal Telur Puyuh
Untuk abang


Sambal Petai Ikan Bilis untuk aku ngan mak aku
Abang x makan petai
Makan lah Sambal Telur Puyuh

Cantik kan Telur Puyuh ni...
Mak aku cakap dolu2 kat belakang rumah nenek banyak Puyuh
Mak aku kata sebab masa tu kat belakang rumah nenek kebun getah dan penuh dengan lalang
Kata mak aku burung2 puyuh suka buat sarang dalam semak- semak lalang
Kadang2 kalau jalan2 dikawasan yang banyak lalang tu ..
Ada saja burung puyuh terbang dan berlari- lari
Tapi mak aku aku cakap burung puyuh bukan terbang macam burung lain..
Tapi mak aku cakap burung puyuh hanyabterbang rendah dan jarak dekat sahaja
Tapi burung puyuh lebih laju berlari dan menyelinap dalam semak2 lalang..
Lalang tu apa..?
Mm...mak aku cakap lalang tu sejenis rumput2 kasar..
Rupa pokok lalang sama macam pokok padi
Tapi pokol lalang xde buah
Hanya ada bunga putih dan terbangacam kapas ditiup angin..
Mmm....jap nak imagine....
Sekarang ada lagi x pokok lalang tu...?
Mak aku cakap dah xde..
Kalau ada mesti lah ada lagi Burung Puyuh tu..
Mmm...betul jugak...
Macam best jer dengar mak aku citer pasal  burung puyuh tu..
Baru aku tahu burung puyuh x boleh terbang macam burung lain dan banyak berlari
Mak aku cakap sebab tu ada ada pantun...

Tanam pinang rapat-rapat,
Biar senang puyuh berlari,
Kupinang-pinang tak dapat,
Kupujuk- pujuk ku bawa lari...

Hahaha...pantun apa tu..?
Semacammm jer...!


Telur Puyuh ni beli kat Speedmart semalam.
Aku yang belikan sebab mak aku suruh
Actually....
Mak aku cakap ada sebab mak aku beli telur puyuh ni..
Sebab apa?
Mak aku cakap sebabnya teringin nak makan Telur Puyuh Rebus...
Naper tiba2 lak nak makan Telur Puyuh Rebus..?
Rasanya macam tak pernah pun selama ni aku nampak mak aku beli telur puyuh ...
Kata mak aku sebab semalam tu ada makcik cleaner kasi sebiji Telur Puyuh Rebus..
Mak aku cakap dorang bagi sebiji jer..
Sebiji jer..?
Haaa...mak aku cakap dorang abang security yang bagi.
Kira rezeki  dorang dah tu pun dorang kongsi juga bagi mak aku
Mm...aku tahu makcik2 cleaner tu memang baik ngan mak aku...
Kadang dorang tolong petik ulam pegaga...mengkudu..serai..baginkat mak aku..
Ok..ok..sambung citer Telur Puyuh
Haaa...mak aku cakap sebab makan sebiji Telur Puyuh Rebus tu lah mak aku aku cakap rasa sedap dan balik tu terus beli Telur Puyuh.
Sikit itu Banyak...
Apa maksudnya..?
Hahaha....sib baik makcik cleaner tu bagi sebiji jer Telur Puyuh tu
Kalau bagi banyak mesti mak aku dah x beli..
Ni sebab bagi sebiji..
Mak aku beli...dapat la aku makan Telur Puyuh
Alhamdulillah...


Selama ni aku x tahu harga telur puyuh
Aku hanya tahu harga Telur Ayam Gred B
Sebab mak aku selalu suruh aku beli telur ayam gred B..
Kadang 10 bijj tu Rm3.00++
Kadang 10 biji tu Rm4.00++
Telur Itik pun aku tahu 10 biji harganya Rm9.00++
Telur Masin xde pack 10 biji
Selalu nampak pack 4 biji harganya Rm4.50
Tapi selalu aku x pernah amik port harga Telur Puyuh walaupun semua jenis telur tu dilatakkan pada tempat yang sama...
Hari ni aku dah tahu harga Telur Puyuh kalau kat Speedmart harnya Rm2.70 untuk 15 biji
So...sebiji lebih kurang 20 sen
Haaa....tapi masa amik Telur Puyuh hari tu aku perasan ada lagi sejenis telur yang lebih mahal
Telur tu macam telur masin tapi telur masin laur dia warna hitam
Telur yang aku cakap ni warna luar dia macam habuk2 kayu..
Bila tanya mak aku cakap tu nama dia Century Egg..
Mak aku cakap telur tu isi dia warna hitam jernih macam cincau..
Waaa...macam best jer...
Tapi mak aku x pernah suruh beli pun...naper..?
Mmm...mak aku cakap telur tu hanya Chinese jer yang suka ...
Orang Melayu boleh makan x..?
Ntah lupa nak tanya mak aku..
Sebab sibok pasal Telur Puyuh


 Sambal Telur Puyuh
Yang mak aku masak untuk abang..

SAMBAL TELUR PUYUH
20 biji telur puyuh
1 biji kentang - dadu dan goreng masak
1 asam keping
1 sudu teh gula perang
1/2 sudu teh garam
3 sudu minyak

Bahan Blend:
10 cili kering - rebus
1/2 bawang besar

1. Rebus telur puyuh dan kupas kulitnya
2. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga mendidib
3. Masukka  asam,garam dan gula perang dan masak hingga naik minyak
4. Masukkan telur puyuh dan kentang  goreng
5. Sesuaikan rasa


 Sambal Telur Puyuh Campur Kentang untuk abang


Mak aku cakap rebus 20 biji
Mak aku kata sambil.masak sambal mak aku kata sebab feel Telur Puyuh Rebus yang makcik cleaner bagi..
Mak aku makan telur puyuh rebus tu 5 bijj
Tinggal 15 biji
10 biji abang bawa bekal
Abang cakap xnak nasi
Just nak Sambal  Telur Puyuh jer
5 biji Telur Puyuh Sambal tu mak aku tinggalkan untuk aku..



Ok citer Sambal Petai plak
Petai ni cam biasa la..
Semalam beli kat aBangla kat simpang tu..
Hmmm....memang aBangla tu dah cam aku la kan..
Aku dah cakap ngan mak aku beli jer tempat lain
Tapi mak aku cakapnkat aBangla tu jer yang Petai dia cantik..
Yang lain ada 2 tempat jual petai tu tapi mak aku cakap x cantik...
Hmm...memang dari jauh la aBangla tu senyum2
Dia sajer jer tanya soalan yang sama...
Dia tanya....mama awak ker makan petai..?
Aku cuma jawab ...mmmmmm
Eeeiii...cara dia senyum tu macam dia tahu la aku pun makan petai juga...
Hahahaha...
aBangla tu tanya lagi ..awak x makan petai ke..?
Aku still jawab ....mmmmm
Hahahaha....biar lah dia tanya apapun ...akunjust nak jawab mmmmm jer...!



 Sambal Petai in tje making


 Berasap2....
1 rumah dah bau petai
Hahahaha



Tapi memang pun patai yang aBamgla tu jual cantikw
Mata petai tu besar2



So....hari Sambal Sedonia la..
Sambal Telur Puyuh vs Sambal Petai
Ok..bye

3 comments:

  1. Salam
    Sedap ya sambal petai.....nakkkkkk

    Haha

    Telur century eggs Tu boleh dimakan..Rasa macam kuih change..yg nenek buat.
    Sedap kalau makan letak halia jeruk.. kalau buat steamboat .celup sekejap Dan makan ..
    Basuh tanah kupas Dan makan..
    Diulam dengan halia jeruk..
    Sedap .
    Sama dengan telur puyuh .. buat steamboat.
    Best la nampak petai .. banyak..besar..

    Senyum je dgn abangles.. sure dapat good price...hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeeee....
      datang la sini..kiter banjer petai 2 ikat
      Sis nor...jangan x tahu...hari tu nenek ada bagi petai mak kiter frozen macam sis nor cakap tu...ada lagi dalm freezer..mak kiter cakap sayang nak guna selagi ada boleh beli tepi jalan..nanti dah xde musi. perai baru funa yabg frozen..hahahaha

      Delete
    2. Betul Tu..simpan frozen..esok takde season boleh pakai.

      Delete