Saturday 15 September 2018

NAIB JOHAN "PAHLAWAN KEMERDEKAAN"




Pahlawan Kemerdekaan ~ (Untuk Pahlawan Pahang)


PAHLAWAN
jika hilangmu tanpa pusara
jika pusaramu tanpa nama
jika namamu tanpa bunga
penjajah mengatakan engkau derhaka
maka engkaulah pahlawan yang sebenarnya
Gema seabad silam
Inggeris datang meredah Pahang
bersama peluru bersama senapang
membunuh menangkap setiap pejuang
Sungai Semantan berubah merah
bukan sarap hilir ke kuala
bukan rakit mudik ke hulu
arus merahnya menjulang mayat
pahlawan bangsa pahlawan rakyat
tujuh liang dadanya tersayat
Pahlawan!
Untukmu derita untukmu penjara
bukan bintang tersemat di dada
semangatmu api negara berdaulat
namamu terukir di jantung rakyat
(Karya Usman Awang)

Itulah bait- bait sajak yang aku deklamasikan sempena Sambutan Bulat Patriotisme sekolah aku...Aku salah seorang deklamater Pertandingan Mendeklamasikan Sajak- Sajak Merdeka.
Mmmm...sengit gak lar...sebab pertandingan open dari lower form hingga upper form..
Aku pun risau gak takut aku lupa wording..sebabnya esok nak bertanding...malam tu baru sempat aku hafal..itupun sempat ingat w rangkap jer...Sebelum tidur aku pesan soh esok mak aku kejut awal2 pagi sebelum subuh sebab aku nak hafal wording sajak ni lagi 
Lepas cabut undi...aku peserta ke -6 
Mmmm...Ada oranh aku lebih suka jadi peserta tengah2..ada yang suka jadi peserta terakhir..
Aku..?Aku suka jadi peserta pertama.Sebab kalau peserta pertama boleh cepat2 selesai,pastu dah xyah fikir dah..Boleh tengok peserta seterusnya dengan tenang dah..
Lagipun kalau peserta pertama ...audiences masih focus..Judge pun tenvah excited lagi..
Apapun bukan undi penentu kejayaan...
Semalam Penutup Bulan Kemerdekaan sebab Ahad esok dah 16 Sept adalah Hari Malaysia dah..

Masa post entri about 
Aku dah cakap Penyampaian Hadiah hari Rabu....Rupanya tangguh buat Majlis semalam..sebab Penutup Bulan Merdeka..

Alhamdulillah....
Tempat ke- 2 jer..
Naib Johan jer...x capai target aku nak Johan..!
Haaa....bukan x bersyukur..
Cuma nak cabar diri..
Tapi pemenang tempat pertama tu memang layak pun dia Johan..
Sebab dia Lelaki dan suaranya memang JANTAN!!
Part dia laungkan
MERDEKA..!
MERDEKA...!!
MERDEKA...!!!
Memang bergema seluruh dewan SEMEKAD..
Ok la....sebab yang Johan tu LELAKI..
Aku masih boleh terima..
Aku xkan boleh terima kenyataan jika aku tewas ditangan PEREMPUAN..!



Dapat hamper jer punn...
Heeee....
Dah la naik stage selekeh ngan baju sukan..
Kalau buat hari Isnin kan nampak kemas skit dengan long sleve & blazer pengawas..
Ni jumaat memang kena pakai baju sjkan la
Hamper tu pun sebenarnya aku dah tebuk  amik 1 pack gula2 bagi classmate aku makan ramai2..
Actually aku nak jer buka hamper tu dalam kelas kongsi jer makan ramai2 sebab kalau bawa balik rumah pun bukan ada saper pun nak makan...
Aku sorang jer....bukan ada sesapa nak berebut
Tapi sebab aku nak tunjuk kat mak aku dulu...
Taknak balik citer jer tapi xde eviden...
So, aku tebuk jer skit hamper tu amik gula2
Pastu aku selotape kan semula bagi kemas
Haaa...kira cam Dang Anom tebuk nangka Sultan Mahmud Shah la..cuma hamper aku sendiri punya..
Haaa....ingat x citer Sultan Mahmud Mangkat di Julang..?


Tapi ...kuar dari pagar sekolah puas tunggu mak aku x sampai2..
Dah la usung hamper ni lagi..
Bila ramai yang tegur & usik2  minta junkfood tu
Hmmm...bukan xnak bagi
Tapi nak tunjuk kat mak aku dulu..
Mak aku lak x sampai2
Kalau mak aku dah sampai
Nak jer aku terus buka hmaper tu kat situ juga bagi jer pada dorang



Akhirnya dah tertulis
Hamper ni akan sampai rumah aku..

Tak buka lagi pun...
Nanti aku nak buka..
Nak pilih2 dulu  1 @ 2 makanan yang aku nak
Selebihnya nak bawa bagi clasmate aku jer
Mmm...haaa....nanti hari Rabu lah bawa..
Sebab dorang kata Rabu ni nak pot luck makan2 kat kelas..
Jadual koko dah habis dah tapi still kena mereput kat dewan..
So..kitorang dah plan ngan cikgu nak makan2 jer.
Hahaha....koko jugak kan...
Mmm....nak soh mak aku masak apak ek..?

4 comments:

  1. Tahniah dik cella..tringat zmn2 sek dulu...bagus adik ada smgt patriotik..dan berani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sis Zawiah...
      Peringkat sekolah jer pun..
      Heeeee....apapun alhamdulillah

      Delete
  2. Ooooo tahniah.. semoga Kita semua kekal merdeka ..

    ReplyDelete