Tuesday 4 September 2018

PULUT LEMAK SAMBAL BILIS BUNGKUS DAUN PISANG

Pulut Lemak Sambal Bilis Bungkus Daun Pisang..
Haaaa...bapak panjang nama dia..
Pulut Lemak o.k...!
Bukan Nasi Lemak..
Walaupun nampak macam Nasi Lemak
Tapi memang BUKAN Nasi Lemak..
This is PULUT LEMAK..!
Haaa....cuma bezanya...
Pulut Lemak lebih simple..
Just Pulut & Sambal
Tak perlu timun
Tak payah telur
Tak de kacang tanah bagai


Pulut Lemak Bersama Sambal Ikan Bilis
Untuk breakfast boleh..
Lunch or dinner pun  boleh..
Tea time pun boleh..
Party pun boleh..
Tapi ni mak aku masak & serve untuk breakfast Hari Merdeka..!
31 Ogos 2018
Sebab kan Public Holiday...
Semua ada kat rumah..
Abang..Kakak...
Kalau weekend & public holiday memang mak aku akan sediakan heavy b/fast
Kalau tinggal berdua jer aku ngan mak aku jer
Selalunya memang mak aku sediakan brunch jer terus..

Ni pun sama la juga..
Nama jer b/ fast
Tapi memang brunch pun
Mak aku jer b/ fast awal pagi
Selalunya aku..abang dan kakak memang akan b/ fast lambat sebab akan sambung tido..
Heeee...mak aku jer bangun awal..
Bukan la selalu..
Sometime jer..!
Heee..
Macam ni citu Hari Merdeka ni...
Bila mak aku bising surub bangun tengok perarakan merdeka aku bangun jer..
Cuma lambat mandi..
Syyyyy...


Masa mak aku masak Pulut Lemak ni aku dah bangun pun..
Pic mak aku tengah bungkus Pulut Lemak tu pun aku yang snap..
Macamana mak aku bak snap sebab nak bungkus Pulut tu kena  guna 2 tangan kannn...

PULUT LEMAK SAMBAL BILIS
1 kg pulut - rendam semalaman
2 cawan santan pekat ( santan fresh)
1 sudu teh garam
1 sudu makan gula
1 helai pandan

1. Cuci dan rendam pulut semalaman @ sekurangnya 4 jam
2. Kukus hingga nampak pulut jadi jernih.Letak daun pandan supaya harum
3. Santan fresh dicampur garam dan gula dan kacau hingga larut
4. Gaul pulut yang sudah dikukus bersama swmua santan.Memang mula2 akan nampak santan banyak dan pulutbjadi basah.
Tetapi selepas beberap ketika...santa  akan diserap oleh pulut dan pulut akan jadi berkilat


SAMBAL BILIS
2 cawan bilis bersih
1/4 cawan minyak
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula melaka/ brown sugar

Bahan Blend:
20 cili kering - rebus
1 bawang

1. Panaskan mingak dan goreng ikan bilis. angkat
2. Dalam mi gak yang sama tumia baham blend hingga naik minyak
3. Masukkan asam,garam dan gula
4. Tambah ikan bilis goreng dan masak hingga pekat.
5. Sesuaikan rasa


Pulut yang dah direndam semalaman


Kukus hingga masak


Campur gafa. dan gula dalam santa  supaya lebih lemak


Gaul pulut dengan santan bercampur gara. dan gula


Sambal Bilis


Daun Pisang
Layir daun pisang supaya lebib harum dan tidak mudah koyak masa membungkus


Ambil sehelai daun pisang
Letak pulut lemak


Tambah Sambal Bilis


Bungkus macam Nasi Lemak
Lebih sesuai hidang bersama Kopi O Panas atau minuman panas yanv lain

Siap..
Pulut Lemak Sambal Ikan Bilis Bunvkus Daun Pisang...
Beberapa bungkus abang bawa bekal untuk makan sama- sama ngan kawan2 kat tempat kerja...
Sebab mak aku masak banyak
Mak aku cakap kalau kat Kedah..
Pulut Sambal ada 2 versi
1 Versi memang Put dengan Samabal Ikan Bilis
1 lagi Versi Sambal a.k.a Serunding Ikan
Yang versi Serunding Ikan tu tetap dilanggil Pulut Sambal juga...
Tapi cara bungkus dia lain sikit...
Mak aku kata yang sambal serunding ikan tu bhngkusannya seperti Bungkusan Tapai
Ada juga tang bungkus bentul cone..
Tapi kalau versi Sambal Bilis ni memang bungkus macam Nasi Lemak la..
Mak aku memang selalu masak Pulut untum b/ fast
Pulut Durian
Pulut Cempedak
Pulut Mangga
Pulut Sambal
Pulut Kuning
Pulut  Bunga Telang
Pulut Panggang..
Pulut Wajik
Pulut  Ketupat
Pulut Seri Muka..
Mmm....banyak lagi lah..
Semua aki sukaaaaa...

Ok..bye


No comments:

Post a Comment