Tuesday 25 September 2018

KURMA TELUR DENGAN KENTANG

Kurma Telur Dengan Kentang
Lauk hari Sabtu..
Haaa...sambungan lauk SAMBAL IKAN DAUN KARI kat sini ...semalam
Semalam citer Sambal Ikan Macarel Daun Kari
Dah bagitau abang memang x makan Sambal Ikan tu
So, mak aku masak  lauk Kurma Telur ni untuk abang


Namanya Kurma Telur Dengan Kentang
Mak aku cakap nak buat Kurma Ayam untuk abang
Tapi xdd stok ayam.
So..mak aku cakap buat jer 5 ekor ayam...
Haaaaaa...5 biji telur ayam la...
Kalau menetas jadi 5 ekor ayam la



Telur 5 biji jer
Nampak 9 tu sebenarnya +4 kentang tu
Tapi sebab kentang tu sebiji2
Nampak macam telur juga


5 biji telur  direbus keras
+ 4 biji kentang juga direbus bersama telur hingga kentang empuk..
Kupas kulit telur dan kentang
Kentang dibiar sebiji2 tanpa belah
Actually kentang tu asalnya 5
Tapi sebiji kentang rebus dh kena ngap
Tinggal 4


Telur dan Kentang ni boleh terus digunakan untyk masak Kurma
Boleh juga digoreng telur rebus dan kentang rebus hingga jadi lapisan kulit diluarnga sebelum masak..
Sebelum ni mak aku ada masak  versi telur rebus dan kentang dogoreng dalam minyak panas hingga jadi lapisan kulit pada telur dan kentang..
Selain dimasak Kurma.....
 Telur dan Kentang yang direbus dan digoreng juga sedap  dimasak sambal...
Dah pernah pos  pasal sambal tu dalam..
SAMBAL KENTANG SEBIJI- SEBIJI kat sini ..



Rempah Kurma
1 brand Adabi
1 lagi Cap O dari Kedah
Mak aku cakao sebab cap O ada sepaket jer
Tambah 1 paket lagi brand Adabi
Mak aku kata kalau nak masak baanyak kena guna rempah kurma lebih la..
Boleh beki paket besar
Lagi 1...
Mak aku cakap nak masak Kurma Telur ke..
Kurma Daging ke...Kurma Kambing ke...
Semua ni sama jer ngan masak Kari Ayam
Bezanya rempah kari digangi dengan Rempah Kurma dan kuahnya dikurangkan suoaya lebih pekat dari kari...

KURMA TELUR + KENTANG...mak aku

5 biji telur - rebus keras
5 biji kentang - saiz kecil - rebus sebiji-sebiji
2 paket kecil rempah kurma
5 cili padi hijau
3 cili kering hiris
1 bawang besar - belah 8
1/2 biji limau nipis
1/2 cawan santan pekat + 2 cawan air
Garam & sikit gula

Bahan Tumis
1/4 cawan minyak
2 bawang
2 bawang putih
5 hiris halia
1 kayu manis
5 buah pelaga
2 bunga lawang
5 cengkih
1 daun pandan

1. Siapkan bahan- bahan..
2. Panaskan minyak & tumis bahan tumis
3. Masukkan rempah kurma dan biar hingga naik minyak
4. Masukkan telur rebus dan biar mendidh sekejap
5. Masukkan kentang dan santan..
6. Biar mendidih dan kentang empuk.
7. Masukkan telur,cili padi..cili kering dan garam serta secubit gula.
8. Biar mendidih dan sedikit pekat..
9. Tutup api dan barulah diperahkan jus limau nipis serta kacau rata..




Siap dihidang Kurma Telur Dengan Kentang
Untuk abang
Tapi sesapa pun boleh jer makan
Aku makan juga walaupun mak aku dah masak Sambal Ikan Daun Kari tu
Tapi aku makan kentang jer..
Telur aku x makan pun sebab lebih feel nak makan ikan
Kakak..?
Kakak memang x makan telur rebus
Kakak kata xnak nanti kentut busuk..
Hahaha...macam la kalau x makan telur rebus tu kentut boleh wangi...

Syyyyyy......ada sambungan ni.....
Hari Sabtu petang tu lepas lunch...
Aku..kakak dan mak aku kuar gi beli barang..
Kakak nak beli barang untuk event
Lepas dah  siap pilih barang..
Kakak gi Q untuk bayar..
Aku ngan mak aku duduk kat bangku panjang di luar yang memang dikhaskan untuk menunggu
Aku duduk hujung sekali..
Tepi aku mak aku duduk..
Sebab kakak yang beratur bayar kat kaunter
Tak ramai orang yang duduk di bangku panjang tu..
Bangku tu macam rak kasut yang dibuat daripada besi jer...
Tapi panjang la
Sebab x ramai orang...
Maka banyak ruang kosong
Tak lama lepas aku ngan mak aku duduk..
Datang sorang uncle ni....Chinese
Dia duduk sebelah mak aku
Pastu rasa lantai bangku panjang besi tu "vibrate"
Mak aku pandang aku..
Aku tanya laa kenapa
Mak aku bisik..
"Orang sebelah ni KENTUT.!"
Dah la kuat...panjang lak tu kentut dia..
Pastu dia siap senyum2..
Baru habis jer mak aku bisik..
UWEEEKKKKK....!
Bapak busuk giler kentut uncle tu sampai mak aku teruwek2..
Memang bau dia  busuk dan pekat...pahit sampai ke dalam tekak bai..!
Aku tarik tangan mak aku...
Lari masuk dalam semula gi kaunter tempat kakak tengah Q nak bayar..
Huh....baru boleh bernafas
Tercungap2 aku ngan mak aku macam ikan emas yang dicampak ke dalam aquarium tanpa air dan oksigen..!!
Persoalannya....
Adakah uncl tu makan TELUR REBUS..???????


5 comments:

  1. salam..
    ikan mackerel kat sini sekilo dah rm 30. mahalkan? imagine bila orangchef seleb yg kepoh sebok sebok.... suruh rakyat jelata makan ikan... terus mahal dan jadi seasonal lak. padahal ikan tu asalnya sepupu jauh ikang kembung dan selar, dan ikang uji rashid, mabong dan sekutunya...
    tapi reganya mahal maka takle kerap... kena beli ikan beku.... kalau ikang fresh mahal...
    dan tak leh selalu dan banyak...

    kena beli ikang dari srilanka...

    biasanya gas kentut tu dihasilkan apabila kita makan makanan yang banyak menghasilkan gas apabila diproses kan semasa pereputan dan campuran dari asid hydrokloric...

    kemudian gas gas terkumpul didalam usus usus besar dan kecil... kdn... bila pereputan dah terjadi komposit dan perlu dikeluarkan gas yang terhasil akan memenuhi ruang...

    "In a 2006 United Nations' Food and Agricultural Organization report, it claims that the livestock sector, most of which are cows, "generates more greenhouse gas emissions as measured in CO2 equivalent – 18 percent – than transport." According to a Danish study, the average cow produces enough methane per year to do the same greenhouse damage as four tons of carbon dioxide. So is this significantly contributing to global warming?

    Let's start with how and why cows produce so much methane gas. Cows, sheep, goats, giraffes, and deer belong to a class of mammals called ruminants. Most ruminants have four stomachs, two-toed feet, and store their food in the first chamber of the stomach, called the rumen, before regurgitating it. This regurgitated food is called "cud" and the animals chew it again to help further break it down to make it easier to digest. Inside of the rumen, over four hundred different kinds of microbes exist that also play a critical role in the digestion process. Several of these microbes create methane gas as a byproduct. Due to the sheer number of cows on the planet, along with the large size per cow, our tasty friends produce more methane gas than all other ruminants combined.

    Why could this potentially be bad? Methane is twenty one times more potent at trapping heat from the Sun than carbon dioxide. Though it is less prevalent in the atmosphere than carbon dioxide, it is, by unit, the most destructive of the greenhouse gases. Since the turn of the 19th century, methane gas emissions have increased by 150%, according to NASA's Goddard Institute. "

    so not necessary for pakcik tu makan telur aja. makan dedaun berklorofil juga menghasilkan lagi banyak gas.

    makan petai jering pun kentut macam machine gun.. apatah lagi makan daging dan telur...


    hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ikan makarel kat sana mesti lagi sedap sbb fresh...
      Kiter tengok kat Hero tu tulis Polland Macarel...frozen fish..

      Waaaaa....kalau lembu yang kentut habis lah kita...sib baik lembu x kentut..hahaha..
      Tapi betul lah...
      Sebab kiter pernah tengok citer Tamil..kat India ada tempat yang dorabg guna nijis lsmbu kering sebagai ganti kayu api untuk memasak..

      Haaa..petai kiter xnak respon sebab kiter suka petai..hahaha

      Delete
  2. Setiap makhluk Allah SWT keluarga gas. Tapi different type.. depends..
    So lembu Kentut. Tu Yang mereka buat research.effect lembu Kentut gas affect ozone.
    Babi ternak also. Banyakmgas kat.kolam making mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak....ba alif ba ya...
      Mak kiter cakap kalau lumpur tempat baabi berkubang busuk banget...
      Agaknya sebab banyak gas matena

      Delete
  3. Template kubang Tu template najis terkumpul...

    ReplyDelete