Sunday, 14 August 2016

BUTTER CHICKEN AGAIN............



 Butter Chicken Againnnnnn......!!!
My favourite nih...
Minggu lepas nyer..
Lauk yang aku sukaaaaaaaa sangat..
Makan ngan nasi putih...
Pastu xyah lauk lain...
Baru dapat feelllllllll rasa dia...



Masa gau dengan nasi tu...
Mmmmmm...melekit-lekit  kat jari,,
Pastu jilat nasi & gravy yang melekat pada jari tuh...
Pergh....make me feelingggg....
Heaven..!!!!
Dah asyik makan butter ni...terspeaking skit...
Hehehehe

Sapa la yang pandai sangat cipta resipi ni...
Sedap sangatttttttt..
Mesti banyak dapat pahala orang yang cipta resipi ni..
Sebab ustaz kata selagi ilmu kita digunakan orang lain..selagi itulah pahanya dapat kat kita
Yang pasti bukan nenek aku lar..
Sebab mak aku cakap nenek x pernah masak lauk ni
Mak aku memang selalu masak lauk ni..
Sebab aku ngan kakak memang suka..
Bulan puasa hari tu pun banyak kali juga masak

 RESIPI PUN COPY PASTE DARI SINI...


BUTTER CHICKEN..
 1/4 block (2 sudu besar butter)
1/2 kiub ayam
1/2 bawang besar-dadu halus
2 bawang putih -cincang
2 pelepah daun kari
1 cili merah-cincng halus
3/4 cawan susu cair
2 sudu cheese powder (hari ni guna 2 cheese slice)
5 biji cili padi cincang

Ayam:
2 keping dada ayam- anggaran 2 cawan isi ayam dadu
1 sudu tepung jagung (boleh ganti tepung gandum)
sikit garam
1 sudu teh serbuk kari ikan / serbuk cili
1 biji putih telur
Minyak untuk goreng

1. Isi ayam dadu digaul dengan semua bahan untuk ayam kecuali minyak

 
2. Goreng  ayam perap dalam minyak yang banyak hingga garing



 
3. Dalam kuali  kosong panaskan  butter & tumis bawang besar,cili padi ,bawang putih & daun kari.




4. Masukkan susu cair & kiub ayam.


 
5. Bir mendidih & masukkan ayam yang sudah digoreng..



6. Masukkan cheese powder (slice cheese) & sesuaikan rasanya..


 
7.Kuah akan menjadi semakin pekat kerana penggunaan butter & juga tepung yang disalut pada ayam..

8. Siap.... 

 Dah la Butter Chicken tu bau daun kari...Mak aku siap makan lagi pucuk daun kari tu buat ulam...
Mak aku kata sedap...tapi aku...mmmm....cannot go....bau dia kuat sangat...dah macam bau Mujibur..
Hihihi..... jangan mara sama addik mannis ya Mujjibbur...hihihihi 


Agaknya semua tema kuning kot...
Lauk kuning..
Air pun kuning juga...
Oren Sunquick  je pun....





No comments:

Post a Comment