Friday, 26 August 2016

LEMPENG PISANG.....SARAPAN NOSTALGIA



Lempeng Pisang..
Sarapan Nostalgia..
Apa yang nostalgianya...?
Entah la...
Mak aku kata bulan Ogos ni kan bulan kemerdekaan..kena banyak mengenang sejarah...
Mmm....apa kaitan dengan Lempeng Pisang..?

Kata mak aku...
Orang selalu kaitkan ubi kayu dengan makanan zaman pemerintahsn Jepun..
Mmmmm..betullah
Tapi kata mak aku..pisang juga sama pentingnya..kerana pisang juga menjadi makanan penyambung nyawa zaman darurat..
Kata mak aku juga pokok pisang senonim dengan duit zaman Jepun kerana matawang zaman tu ada gambar pokok pisang..
Mak aku kata dulu nenek ada simpan wang kertas yang ada gambar pokok pisang tu..banyak..
Tapi bila nenek pindah rumah..semua duit tu hilang xtau ke mana..
Alamak...ruginya aku x dpt tgk..huhuhu


Mmmm...xdpt duit pokok pisang...
Dapat makan Lempeng Pisang pun jadi la...huhuhu
Mak aku masak pagi ni buat sarapan...

Pisang ni aku minta,mak aku beli semalam sebab nak suruh mak aku buatkan Banana Shake lagi...
Tapi tengok pagi ni mak aku buat lempeng pisang.
Mmmm...pun boleh lah...
Sebab aku suka lempeng pisang...
Minum air teh O panas..
Sambil tengok kat tingkap tu ada 7 buah helikopter sedang terbang bawa jalur gemilang..
Tengah training untuk sambutan hari merdeka kot..
Duduk umah aku ni untung ..memang tempat heli-heli tu buat u-tern kat sini kot..
Tapi tadi x terfikir nk rakam gambar plak..
Xper..esok mesti ada lg tu..heeee
Ala ..hr Rabu depan 31 Ogos..confirm heli-heli tu dtg buat u-tern kt sini lagi...

Aku suka lempeng yang garing...
Sedapp sangat...


LEMPENG PISANG...mak aku
4Biji pisang masak ranum
2 cawan tepung gandum
Sikit garam
1/2 cwn kelapa
Sikit minyak

1.Lenyek pisang & masukkan sikit garam
2. Masukkan tepung & kelapa
3.Jika agak keras tambah sikit air & kacau rata
4.Panaskan 1 sudu minyak dalam kuali & tuangkan sesenduk adunan pisang.
5.Terbalikkan lempeng & tekan-tekan dengan belakang sudip supaya lempeng nipis.
6.Alih-alihkan lempeng supays garing kedua-dua belahnya.
7.Angkat bila sudah garing & ulang lagi hingga habis adunan lempeng.




No comments:

Post a Comment