Monday, 1 August 2016

APOM LENGGANG ..UNTUK MINUM PETANG


Apom Lenggang
Bersama Kopi Panas..
Untuk minum petang..
Walaupun sekali pandang macam Apam Balik...tapi itu memang Apom Lenggang..
xde inti..
Rasanya lemak dan manis
Kat umah aku memang selalu dah buat Apam Lenggang ni..
Kadang mak aku buat lipat macam Apam Balik
Kadang LIpat kiri & kanan
Kadang gulung ..


RESIPI & STEP BY STEP ADA KAT SINI


APOM LENGGANG
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
sikit garam
1 camt yis mauripan. 
1 1/2 cawan air
1 cawan santan pekat
1 biji telur


1. Campur je semua bahan kecuali santan & telur...Bahan lain lebur je iaitu tepung beras,tepung gandum,garam,gula,yis mauripan & air.Kacau rata-rata & masuk dalam bekas bertutup..Yang ni mak aku dah bancuh siap2 malam tadi sebelum tidur...Santan & telur masukkan masa pagi tadi..X leh masuk awal sbb takut santan tu masam nanti sbb nak peram satu malam...Yang atas ni mak aku kata dia dah campur santan & telur sebab dah nak goreng ..
2. Panaskan nonstick pan....Tuang 1 senduk kecik adunan apom tu...Mak aku kata kalau dulu2 orang guna kuali biasa je..tapi sekarang dah ada non stik pan..Mak aku guna pan yang selalu mak aku guna untuk buat pancake....apinya mesti kecik je...
3. Tutup pan tu....nanti apom tu akan mengering & jadi lubang2 cam ni..Macam rupa kuih serabai pun ada...tapi serabai lemak je..Yang ni lemak & manis...
4. Bila dah nampak garing tepi dia...boleh la angkat..xyah nak terbalikkan..Masak sebelah jew....Masa masih panas lipat sikit tepi dia cam ni..
5. Lipat plak tepi satu lagi jadi macam ni....
6. Dah siap....Mak aku pesan...kena lipat masa masih panas...baru dia lekat cantik.. Kalau lipat masa dah sejuk nanti lipatan akan  terbuka..

No comments:

Post a Comment