Wednesday, 10 August 2016

PETUA SUPAYA KULIT KETAM & PERUT IKAN TIDAK BUSUK...

Dah banyak makannnnn jer...
Hari ni aku pasal petua pulak...
Mak aku kata "petua" tu singkatan dari perkataan "pesana Orang Tua-tua"
Mak aku kata orang kampng kata petua tu "tips" lar...hahahaha

DAH PERNAH TULIS PASAL PETUA NI KAT SINI.....

Tapi kat entri tu pasal xnak bagi kulit udang busuk...
Sama jer ...
Cuma hari ari ni pasal kulit Ketam & Perut ikan pulak...


Sebenarnya mak aku suruh aku gi buang sampah...
Tapi sampah tu ciput jer...
Sebab aku baru jer buang sampah tu masa nak gi sekolah..
Lagi satu sebab aku dah mandi..dah pakai baju tidur..
Malas la aku...
Mak aku kata kulit ketam cepat bau busuk...


Sama juga macam perut ikan ni...
Kata mak aku kalau lambat buang nanti satu rumah bau busuk..
Tapi kalau lepas siang ikan & ketam tu ...aku terajin nak gi buang sampah...
Boleh terus buang jer lah semua ni...
Biarlah tong sampah besar tu jer yang menyelesaikan segala bau tu..
Hihihihi.

Ini petua untuk kes kalau lambat lagi nak buang sampah ..
Kena la siram dulu kulit ketam & perut ikan tu  dengan air panas yang baru mendidihsupaya semua tu masak & tidak berbau busuk..
Memang betul...
Aku siap cium lagi ...bau kulit ketam tu macam ketam rebus..
Bau perut ikan yang asalnya busuk pun dah jadi macam bau ikan rebus...
Pastu bungkus & kalau buang esok pagi pun..xde la bau busuk tu...



No comments:

Post a Comment