Monday 28 May 2018

PASTA OLIO AYAM PEDAS

Anda bz...?
Anda kesuntukan masa..?
Anda sudah tiada idea untuk menyediakan juadah iftar..?
Jangan risau....sedikan sahaja hidangan mudah tetapi sedap lagi mengenyangkan..!!
Pasta Olio Pedas ..!
Sesuai untuk iftar dan juga sahur!
Tapi jangan sediakan untuk poteng puasa yer..
Hahahahaha.....
Ada x ala-ala iklan kat Wow Shop...?
Hahaha...ini semua pengaruh dari nenek la ni
Kalau balik Kedah setiap pagi nenek akan buka TV9 untuk tengok rancangan " BIAR TAHU,JANGAN KELIRU"
Nenek akan tengok setiap hari...
Every morning ok.....!!
Pastu dah habis rancangan tu maka nenek akan capai motor terus balik kampung..
xpun nenek akan gi memancing
So...TV9 yang terpasang tu opkos la sedang lelong barang2
Aku yang baru bangun untuk kali ke-2 opkos akan denga la suara kopoh dorang jual barang..
Sebab tu aku dah boleh hafal..
Hahahaha


Tapi Pasta ni memang mak aku selalu masak pun...
Pasta memang sentiasa ada stok dalam kabinet dapur..
Even kat umah nenek pun memang sentiasa ada stok pasta..
Selalunya spaghetti or vermicelli.
Sebabnya nenek akan guna spaghetti untuk gantikan mee kuning
Nenek kan x boleh makan mee kuning..
Altenatifnya nenek kata makan la spaghetti....
Aku suka pasta..mee kuning aku pun x suka sebab bau kapur.
Tapi kadang2 makan la juga...heeee
Tapi lagi suka pasta
Macam-macam bentuk
Mmmm...macam-acam bentuk lah..
Ada yang aku pun x pernah tengok
Tapi kalau bentuk  bowtei...spaghetti...fettucinni...angle hair...vermicelli...pasta penne..snail....maccaroni...spiral..semua tu mak aku dah biasa beli la..
Tapi rasa semua tu sama jer..
Cuma bentuknya berbagai-bagai sebab orang Italy ni kreatif kot..
Suka macam2 bentuk..
hahaha
Tapi mak aku cakap bentuk dia macam2 sebab nak sesuaikan dengan pelbagai cara masak..dan mesti kena bentuk yang sesuai dengan sos dia..
Paling selalu mak aku beli ...vermicellicelli sebab mak aku cakap saiz dia sedang2..
KAlai spaghetti besar sangat lambat nak masak..
Kalau ange hair halus sangat plak..
Selalu kalau Olio mesti ada seafood kan
Tapi kat umah aku jarang ada seafood
Yang selalu ada..
A.Y.A.M jerrrr


So...masak apapun mak aku selalu masukkan ayamm jer
MAsak lauk ke..
Masak pasta ke...
Masak mee ke....
Masak apapun...
Ayamm jer


PASTA OLIO PEDAS...mak aku style
1 paket pasta
1 magkuk isi ayam- hiris
1 mangkuk tomato merah -hiris
1 sudu teh lada hitam serbuk
1 sudu besar cili padi merah -hiris
1 sudu besar chilly flakes
1 bawang besar-dadu halus
3 sudu minyak
1 sudu teh garam
1 kiub bilis
1 pokok daun sup


Pasta Angle Hair
Mak aku jarang beli Angle Hair sebab ak aku cakap halus angat
Tapi yang ni beli sebab ada special gift..
Bekas pasta tu...
Ada 3 warna..
Pink...purple & apa lagi 1 nytah aku dah lupa..
Mak aku soh amik yang pink
Tapi aku nak yang purple
Bila balik rumah baru perasan isinya angle hair..
Bila gi shoping barang dapur lagi sekalu lalu tempat pasta tu baru perasan..
Rupanya setiap warna isinya berbeza..
Purple untuk Angle Hair
Pink untuk spaghetti
Yang lagi satu tu aser nya fettucini
So...makan jer lah


Isi ayam & tomato
Patutnya tomato tu  lagi banyak baru sedap..
Atpi dah ada stok 2 biji jer


Panas minyak dan tumis bawang besar
Masukkan isi ayam


Sambil tu jerang air hingga mendidih dan masukkan garam
Rebus angle hair 2 minit sahaja


Nila ayam nampak dah masak


Masukkan angle hair



Add tomato..


Chilly flakes....black pepper


Chopped parsley....



Ready to aet....


Mmmmm........

2 comments:

  1. Ermm nmpk sedap.Petang nak buat lah untuk ifftar.Anak aunty yang bongsu tu suka sangat pasta.
    Bahannya pun nmpk simple tu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...anak bongsu sama anak bonsu memang sama taste...Sebab kiter pun suka pasta..Nenek kiter pun anak bongsu juga..sebab tu suka pasta jugak..hahahaha..
      anyway selamat berpuasa..dah 13 dah puasa...

      Delete