Wednesday 30 May 2018

KERABU SEBIJI TELUR MASIN

Kerabu Sebiji Telur Masin...
Hahahaha...bapak jujur nama menu ni
Selalu orang cakap Kerabu Telur Masin jer...
Xde la nak mantion Kerabu Lima Biji Telur Masin ke..
Kerabu Dua Setengah Biji Telur Masin..sebab 1/2 biji dah ratah...
Tapi ...ni versi jujur....
Mak aku cakap memang sebiji jer telur masin..
Hahahahaha....

Tapi mak aku cakap ni memang  Kerabu Sebiji Telur Masin..
Sebabnya menu untuk seorang makan...
Macam ko gi Gerai Tomyam nak makan sorang2..
Order Telur Dadar...memang dia buat sebiji telur jer la kan...
So...sama la kes Kerabu Sebiji Telur Masin ni sebab hanya mak aku yang makan..
Bukan sebab aku x makan..
Tapi sebab memang mak aku iftar sengsorang je
Ni citer semalam la...
Kan aku beriftar dengan clasamate kat D'Arab Station...
Abang iftar kat tempat kerja...
Kakak  tengah iftar ngan nenek ngan Achik semua kat Kedah...
Hari Jumaat amik kakak..
Hari Ahad kakak dah naik bas balik Kedah..
Kakak cakap sebab kakak dah lama x balik Kedah...
Haaa....tahun ni dah masuk bulan Mei....kakak belum pernah balik..
Last kakak balik tahun lepas masa Raya Haji..
Mmmm...tapi aku tahu..kakak tu nak balik sangat sebab kalau dia balik sorang...
Mmm...Achik Pakcik semua memang layan 1st class la kat kakak..
Boleh makan apa sahaja...mana achik pakcik pergi mesti bawa kakak...
Mak aku cakap sejak kakak umur 2 tahun...
Kakak memang selalu balik Kedah ngan Achik..
Sebab masa tu Achik kerja kat KL ni
Pastu lepas Achik kahwin ngan  Pakcik...
Mak aku cakap setiap kali Achik ngan Pakcik nak balik Kedah..
Kakak akan masuk dalam kereta senyap- senyap...
Mak aku cakap dolu2 kakak selalu cakap dia anak Achik ngan Pakcik...
Nenek pun pernah citer..masa kakak kanak- kanak....kalau balik time puasa...kakak selalu  ikut Pakcik gi bazar Ramadhan untuk beli Kuih Ijau fav kakak..
Hahahaha....x maluuu...!!
Sampai sekarang pun kalau kakak balik....pak cik akan belikan kuih ijau..Axtually Kuih Ijau tu Seri Muka ka...
Tapi nenek cakap sebab masa kecik kakak panggil Kuih Ijau...
Dah semua pun terikut Kuih Ijau
Nampak tak betapa kuatnya pengaruh kakak  !!

Achik post dlm Family Group..
Tengok lah Achik nyer masak
Ngalahkan Haikal balik


 Pak cik pun siap  beli kuih bagai


Haaaa....nampak..?
Nampak tak..?
Pakcik siap belikan Kuih Ijau untuk kakak


Ni pun pic mak aku post dlm Family  Group juga..
Mak aku cakap rebus telur masin 2 biji tapi buat kerabu ni sebiji jer..sebab sorang makan
Aku pun hanya tengok pic jer...
Sebab aku kan iftar ngan classmate

KERABU SEBIJI TELUR MASIN
1 biji telur masin rebus
1 biji tomato masak
1/2 bawang besar hiris
1 cili merah hiris
2 cili padi potong
1/2 limau nipis / 2 limau kasturi
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
sikit daun ketumbar/ daun sup

1. Hiris  telur masin
2. Gaul bawang,cili,tomato hiris ,garam dan gula.
3.Perah limau dan sesuaikan rasa.
4.Akhir sekali baru dimasukkan telur masin



1 comment: